‘Beauty shoppers verkiezen in-store boven social’

7 januari 2022, 10:00

Sociale platforms zijn nog niet dé primaire kassa, maar ze beïnvloeden het gedrag

Zes op de tien shoppers op het gebied van beautyproducten en persoonlijke verzorging zeggen dat de fysieke winkel hun favoriete plek is om in die categorieën te kopen, terwijl sociale kanalen nog wat achterblijven bij de verwachting. Dat stelt het Britse retail-innovatiebureau Outform dat er 2.000 respondenten over ondervroeg in het VK, de VS en Duitsland.

Het onderzoek komt op een moment dat de rol en positie van onder meer influencers behoorlijk ter discussie staat en tegelijk de berichten over selling via social kanalen een vlucht lijken te nemen. Beide worden veelvuldig ingezet door beauty- en drogmetica-merken. De uitkomsten vallen ook net in een periode dat shoppable-functies en AR-try-ons worden gelanceerd door platformen als Pinterest.

Onder meer WARC en de vaksite Internetretailing.net berichten deze week uitgebreid over de bewering van Outform dat slechts 16% van de ondervraagden vindt, of denkt, dat merkupdates op sociale media hen helpt om producten te ontdekken, terwijl bijna vier op de tien (38%) zegt dat winkeldisplays daarvoor nuttig zijn.

Ondanks de voorkeur voor de winkel, speelt social een grote rol bij het beïnvloeden van de koopbereidheid. Vier op de tien (42%) van de 35- tot 44-jarigen zegt dat de sociale platforms van merken van cruciaal belang zijn om te beslissen of ze iets willen kopen. Hetzelfde percentage onder 18-24-jarigen zegt ook geïnspireerd te worden door social influencers waar het gaat om make-up.

‘Betrouwbare attributie en het in kaart brengen van de klantreis zijn belangrijk’

Simon Hathaway, Group MD EMEA bij Outform, stelt in een toelichting op het onderzoek dat online shoppable-functies en Augmented Reality nog geen ideale combi vormen voor in-store online shopping, maar platforms als Insta en Pinterest zijn volgens hem wel van fundamenteel belang om consumenten te betrekken bij – bijvoorbeeld – waarden van beautymerken. Hij wijst erop dat het nog steeds een sterke mix van kanalen is die ertoe doet. ‘Platforms zijn niet altijd de plaats waar mensen een aankoop doen, dus betrouwbare attributie en het in kaart brengen van de klantreis zijn belangrijk. Sociale platforms zijn nog niet dé primaire kassa, maar ze beïnvloeden het gedrag, vooral als het user generated content betreft die klanten kunnen vertrouwen.’

Toepassing met augmented reality staan dan misschien ​​nog in de kinderschoenen, sommige innovaties hebben vaste voet aan de grond gekregen, merkt Hathaway op. Zo zegt meer dan een derde (34%) van de 18- tot 24-jarigen dat online consults over de huid waardevol zijn bij het nemen van een aankoopbeslissingen. 33% zegt dat over virtuele make-uplessen. Meer dan de helft (53%) van de shoppers zegt dat het belangrijk is om producten in de winkel te kunnen vergelijken, maar online is dat met 48% iets minder belangrijk. 45% vertrouwt op prijsvergelijkingssites.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!