Bedrijfsnaam door het slijk na domme brief

27 december 2005, 15:05

Directeur HozaHet metaalbewerkingsbedrijf Hoza heeft zijn werknemers een schriftelijke trap onder hun kont gegeven. Alle 50 medewerkers ontvingen een brief van drie kantjes met maatregelen die de productiviteit moeten opschroeven. Ze mogen alleen nog maar naar het toilet tijdens pauzes en krijgen ‘s ochtends een halve liter mineraalwater uitgereikt waar ze het de hele dag mee moeten doen. Wie niet met minimaal 5 kilometer per uur loopt moet onder begeleiding naar de sportschool en met handen in de zakken lopen is helemaal verboden. De schrijver van de brief, directeur Karel Oolders, staat overigens zelf doodleuk met de handen in de zakken op de website van het bedrijf.

Allemaal niet echt snugger anno 2005, een tijd waarin vuurtjes harder lopen dan ooit tevoren. Elke krant, journaal en nieuwssite noemt het bedrijf met naam en toenaam, met bovendien veel nadruk op slavendrijvend karakter van de maatregelen. Met ??n enkele handeling heeft de directeur zijn bedrijf tot nationale pispaal weten te promoveren. Hoe krijg je het voor elkaar…

Categorie
Tags

21 Reacties

    media

    Hoorde het net op de radio en dacht dat het om een grap ging. Niet dus, er is anno 2005 dus echt nog iemand die het in zijn hoofd haalt om dit soort onzin op papier te zetten. Wens alle medewerkers van Hoza een goed uiteinde en laat ons straks even weten hoe de nieuwjaarsborrel is geweest!


    27 december 2005 om 15:44
    jeroenmirck

    Ik kan wel lachen om zoveel domheid. Het is overigens een illusie te denken dat mensen de gevolgen van hun handelen altijd overzien. Deze meneer Oolders in ieder geval zeer zeker niet.


    27 december 2005 om 16:15
    Stephan Fellinger

    Heb je wel al in KvK gegevens gekeken of ze wel bestaan in die hoedanigheid? Misschien is het een marketingstunt, want die foto’s zien er zo camp uit ;-).


    27 december 2005 om 17:06
    Stijn Kruijssen

    De naamsbekendheid stijgt in ieder geval wel 😉 Ben alleen benieuwd of er nu nog iemand durft te soliciteren.. mazzeltje dat er op dit moment geen openstaande vacatures zijn (maar misschien duurt dat niet lang meer).


    27 december 2005 om 17:44
    Dennis Kramer

    Een mens loopt gemiddeld 6 km/u. Dus de lat ligt niet al te hoog bij deze ‘cumpany’ 😉


    27 december 2005 om 18:46
    Jacobien

    Als die taylorist de website eens zou verbeteren, zou het misschien al stukken beter gaan. Hij is amper te zien in Firefox en niet alle linken werken.


    27 december 2005 om 20:00
    Arnout Veenman

    De reactie van de vakbond en de media typeren de verrotte Nederlandse bedrijfscultuur.

    Medewerkers zitten veelal grote delen van de dag uit hun neus te vreten en zodra je daar verandering in wil brengen dan staan de vakbond en media direct bij je op de stoep. Deze lopen dan nu wel te roepen dat de maatregelen niet meer van deze tijd zijn. Ik ben van mening dat precies het omgekeerde het geval is. Het bedrijf heeft ook een vestiging in Tsjechie en ik durf te wedden dat de bedrijfscultuur daar voorbeeld is geweest voor deze plan van aanpak. Om competief te blijven met deze zogenaamde lage lonen landen is een hogere productiviteit en een andere bedrijfscultuur hard nodig.

    Erg jammer dat deze directeur op het matje wordt geroepen, want de volgende die dit wil proberen zal zich nu wel drie keer bedenken, terwijl dit wel heel hard nodig is.


    27 december 2005 om 20:12
    Anders

    Is het heel hard nodig om minimum loopsnelheden in te stellen? Om medewerkers elke ochtend een afgemeten rantsoen te geven waar ze het de rest van de dag moeten doen? Je gaat me toch niet vertellen dat je daar serieus achter staat.

    Productiviteitsverhoging nastreven is een prima, maar er zijn intelligentere methoden om dat te bereiken naast het behandelen van je werknemers als kistkalveren.

    Overigens is het natuurlijk wel Groningen waar we het over hebben. Bakermat van de eindejaarsstunts. Zou de baas zijn gevoel voor humor wellicht overschat hebben?


    27 december 2005 om 20:45
    ehannink

    @Arnout

    Je hebt een sterk punt. De vakbond schreeuwt vaak te hard op de verkeerde momenten. De mensen realiseren zich vaak niet welke luxe wij kennen en hoe hard er op andere plekken van de wereld gewerkt moet worden. Globalisering geeft een nieuwe uitdaging aan productiviteit, ook in Nederland.

    Maar… het gaat er nu natuurlijk ook om hoe je dit intern ‘verkoopt’.


    27 december 2005 om 20:48
    diederick

    @Jacobien..

    Offtopic dat wel.. heel veel sites zien er niet uit in Firefox.. textarea’s bevatten ongewenste html-code.. cms dat niet meer werkt… vastlopers.. maar!!! gelukkig is er een remedie: Internet Explorer.. een aanrader!


    27 december 2005 om 21:49
    Jacobien

    @ Diederick

    Uh?? Het is firefox die zich aan de webstaandaarden houdt. IE niet.

    Daarnaast is firefox veel veiliger. IE is zooo 1856.


    27 december 2005 om 21:58
    Peter

    Net als Arnout denk ik dat het een prima actie is. Bedoeld als schop onder de kont. Natuurlijk denkt die directeur niet dat zijn werknemers nu alleen in de pauze gaan plassen of niet meer met elkaar gaan praten. Die man ziet alleen dat er harder gewerkt kan en moet worden en gooit er voor het effect wat overdrijving overheen.

    Een klein stukje terug in de tijd kan geen kwaad, je zal tegenwoordig maar werkgever zijn…


    28 december 2005 om 08:54
    xaviera

    Damn…die kerel is echt niet goed wijs.


    28 december 2005 om 09:02
    Joop

    Drie A4tjes nieuwe regels, wat een bureaucraat


    28 december 2005 om 09:46
    Petra de Boevere

    Mwa, je mag mijns inziens best eisen stellen aan het gedrag van je werknemers. Toen ik vroeger (alweer even terug) in de horeca ging werken als 16-jarige kreeg ik ook een lijst: haren niet los, geen opvallende sieraden, geen lange nagels, geen nagellak, zwarte schoenen. Kleding werd verstrekt. En ik vond dat helemaal niet vreemd. Sowieso sta je als je met klanten (=gasten) te maken hebt nooit met je handen in je zakken. Die leg je onder op je rug als je stilstaat. En is niet elke klant een gast?

    Het enige wat niet slim is van deze man is dat hij het per brief doet, wellicht gedreven door de lage productiviteit die gewoon uit concurrentie-oogpunt omhoog moet. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er vele werknemers in Nederland wel heel gemakkelijk hun geld verdienen. Maar die minimale loopsnelheid is wel wat overdreven, evenals dat rantsoen.


    28 december 2005 om 09:46
    lbroekman

    Waar ik benieuwd naar ben, is hoe en door wie die loopsnelheid gemeten gaat worden.


    28 december 2005 om 11:35
    media

    Hehe, geweldig reet; dit wordt de nieuwe hit op bruiloften wat ik je brom 😉


    28 december 2005 om 18:27
    reet

    hehehe


    28 december 2005 om 18:30
    medewerker

    De hele wereld maakt zich druk om die brief.

    Schokkende reacties, en de medewerkers van Hoza moeten alleen maar lachen van al die ophef.

    Medewerker Hoza.


    29 december 2005 om 18:53
    lachebekje

    Laten we Hoza met z’n allen belachelijk maken en medewerkers blijf vooral lachen om de brief. Volgend jaar is de productie verplaatst naar Tjechië en kunnen we hier 50 werkelozen erbij verwelkomen. Want waar gaat het werkelijk om ??? We zullen zien wie er straks het hardst lacht….

    NB. maak je niet druk om imago en klandizie van Hoza, dat zijn nl. allemaal ondernemers en hebben precies hetzelfde probleem. Loonkosten en concurrentie met oost-europa


    31 december 2005 om 11:44
    HabbeKrats

    Ik wijd dit soort excessen aan het succes van kwaliteitsprogramma’s als “six sigma” die, zonder goede opleiding en voldoende verdieping, leidt tot dit soort boerenslimme Tayloriaanse excessen.

    Noem de directie “white belts” of management noobs. Leuk nieuws 😉


    4 januari 2006 om 12:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!