Bedrijven lijden miljardenschade door spam

3 januari 2003, 14:51

Bedrijven en providers zijn wereldwijd op jaarbasis bijna 12 miljard dollar kwijt aan het verwerken en tegengaan van spamberichten.

Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Ferris Research, zo meldt persbureau AP. Amerikaanse bedrijven verliezen 8,9 miljard dollar, terwijl hun Europese collega’s op jaarbasis 2,5 miljard dollar kwijt zijn. Daar bovenop komt nog 500 miljoen dollar als schadepost voor de providers in de twee werelddelen.

Het onderzoeksbureau gaat uit van gemiddeld 4,4 seconde voor het afhandelen van een spambericht. Dit zou overeenkomen met 4 miljard dollar aan gemiste productiviteit voor Amerikaanse werknemers. Verder komt er nog 3,7 miljard op het conto van onder meer betere servers en meer bandbreedte.

De rest is toe te wijzen aan extra helpdesk-ondersteuning voor ontstemde gebruikers. In Europa is het probleem vooralsnog minder omvangrijk, omdat hier de hoeveelheid spam simpelweg minder groot is. Uit ander onderzoek – van Harris Interactive – blijkt overigens dat pornografische spam voor de meeste overlast zorgt.

Voor de toekomst verwacht Ferris Research een toenemend probleem voor ‘draadloze spam’. Hiermee is het juist in Europa ernstig gesteld vanwege de populariteit van sms.

Bron:

http://www.webwereld.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    De vloedgolf aan junkmail die de ontvanger geluk belooft op alle mogelijke gebieden blijkt uiteindelijk heel erg pijnlijk. Uit onderzoek blijkt dat de ongevraagde commerciële e-mail op jaarbasis een kostenpost is van maar liefst 8,9 miljard dollar voor bedrijven in de VS. Dat schrijft de Telegraaf op haar website.

    De schade is ook in Europa zeer groot, zo constateerde het Amerikaanse Ferris Research. De extra kosten voor de bedrijven hier bedragen 2,5 miljard dollar. Daar komt nog eens zo’n 500 miljoen dollar bij die de spam de internet service providers in de VS en in Europa kost.

    Productiviteitsverlies

    Als je er vanuit gaat dat het per spambericht 4,4 seconde kost om een berichtje te deleten, is de hoeveelheid spam in de VS goed voor 4 miljard aan productiviteitsverlies. Zo’n 3,7 miljard wordt besteed aan extra bandbreedte en zwaardere servers om de hoeveelheid post te kunnen verwerken. De rest zit ‘m onder meer in kosten voor helpdesks.

    Grotere kostenpost

    Marten Nelson, analist bij Ferris research, geeft toe dat de meeste spam weliswaar in één seconde kan worden gewist. Maar volgens hem zijn er altijd slachtoffers die per abuis op zo’n bericht klikken. Bovendien kost het veel tijd om gewone mailtjes naar boven te halen die ten onrechte door spamfilters zijn tegengehouden. Volgens Nelson is spam in Europa door lagere kosten niet zo’n probleem als in de VS. Maar door de opkomst van spam via draadloze voorzieningen, zal spam ook hier een steeds grotere kostenpost worden.


    4 januari 2003 om 22:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!