Belang ICT ontwikkelingslanden onderschat

8 april 2003, 20:06

De overheid onderschat het belang van ICT voor ontwikkelingslanden, het ontbreekt aan beleid op dit terrein. Dit stelt Hivos-directeur Manuela Monteiro. Een Engels onderzoek laat ondertussen weinig heel van e-commerce in de Derde Wereld.

Van de Nederlandse ontwikkelingsorganisaties heeft Hivos veel aandacht voor de inzet van ICT in ontwikkelingslanden. Vorig jaar investeerde het 4,4 miljoen euro, oftewel 7,6 procent van het totale budget in projecten voor ICT. Er konden 79 plannen mee gefinancierd worden.

Monteiro kwam met haar kritiek op het regeringsbeleid tijdens de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst met het International Institute for Communication and Development (IICD). Beide organisaties zullen de komende jaren samenwerken – ook financieel – bij het opzetten van ICT-projecten in Ecuador en Zambia.

“We willen dat de overheid zich realiseert dat ICT voor ontwikkelingslanden geen luxe is, maar een noodzaak”, zegt een woordvoerder van Hivos ter verklaring van de eerdere uitlating van Monteiro. “Het leidt tot toegankelijkheid en uitwisseling van informatie. ICT zorgt in dat opzicht voor toegang tot macht.”

Als voorbeeld noemt de woordvoerster de mogelijkheid die vissers in India hebben gekregen om bij het internetcaf? in hun dorp een printje te kunnen bekijken met de weersverwachting voor die dag – “dat scheelt veel mensenlevens” – of de mogelijkheid voor homo’s in Zimbabwe om een gaysite in de eigen taal te bezoeken, en via die site met elkaar te kunnen chatten.

Het Britse Institute of Development Studies (IDS) laat in een vorige week gepubliceerd onderzoek weinig heel van e-commerce in ontwikkelingslanden. Het onderzoeksinstituut legde in opdracht van de overheid 180 marktplaatsen onder de loep en interviewde 74 managers van exporterende bedrijven en kwam vervolgens tot de conclusie dat online handel nauwelijks floreert in ontwikkelingslanden, aldus de BBC.

“We hebben geen enkel groot bedrijf kunnen ontdekken dat overstapt naar e-commerce”, aldus John Humphrey van het IDS. Het zijn persoonlijke contacten die leiden tot nieuwe zakelijke betrekkingen, zomaar wat handelen met een onbekende partij blijkt een stap te ver, aldus de onderzoekers. Een huivering die overigens ook aanwezig is bij veel bedrijven uit het Westen die geacht worden via marktplaatsen met hun collega’s in de Derde Wereld zaken te doen.

De woordvoerster van Hivos zegt in reactie hierop dat de waarde van ICT voor ontwikkelingslanden meer zit in “het faciliteren en ondersteunen”, ook bij het ondernemen. Hivos legt de nadruk overigens minder op het stimuleren van elektronische handel, aandachtsgebieden zijn onder meer het zorgen voor “meer Zuidelijke content” op het nog voornamelijk door Westerse landen gevulde web, en het lobbyen voor internetrechten, zoals de vrijheid om volledige toegang te hebben tot internet, iets wat in veel landen niet het geval is.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!