Ben jij een contentpurist?
Doe mee aan de content marketing monitor en je komt er misschien wel achter
De afgelopen jaren is het 'contentpalet' van de gemiddelde marketingprofessional een stuk kleurrijker geworden. En omdat de mens van structuur houdt, gaan we dan als snel in hokjes denken: je hebt owned, earned en paid media. Maar is dit onderscheid eigenlijk (nog) wel relevant of is er steeds meer sprake van blurred lines? Doe mee aan het onderzoek en kom erachter of jij een contentpurist bent!
Vroeger, toen had je nog geen 'content'. Oh boy, wat was dát overzichtelijk! Je kocht als marketeer (nee: marketingfunctionaris) advertenties in, liet een brochure drukken en stuurde persberichtjes uit.
Wist jij toen veel dat dat paid, owned en earned content waren?
Toen ontplofte de boel en dat hebben we te danken aan de interwebs. Als marketeer heb je meer soorten content tot je beschikking dan je menselijkerwijs bij kunt houden: tweets, blogs, advertorials, infographics, online video, platte advertenties, Google AdWords, Pinterest-pagina's, brochures (ja, nog steeds) en zo zou ik echt nog wel een alinea door kunnen gaan.
En wat gebeurt er als het overzicht verdwijnt? Dan brengen we categorieën aan. Vandaar dat we inmiddels onderscheid maken tussen paid, owned en earned media. Suzanne de Bakker legde al eens uit wat het verschil is, maar in een notendop: voor paid media moet je betalen, earned media 'verdien' je door iemand (een journalist, blogger) te overtuigen om over je publiceren en onder owned verstaan we alle kanalen die je zelf bezit – website, social media en weer die brochure.
Je kunt je afvragen hoe zinvol dat onderscheid is of hoe strikt je die scheiding kunt aanbrengen tussen de drie vormen van content. Je betaalt voor Google AdWords (paid!), maar dat doe je om bezoekers te krijgen naar je website (owned). Platte advertenties worden steeds meer vervangen door advertorials en sponsored content, die allebei ook ergens tussen de drie categorieën in bungelen.
Hoe komt dat? Misschien is het wel zo dat de pure vormen hun langste tijd hebben gehad:
- Je kunt nog zo'n interessant verhaal vertellen via je owned kanalen, maar je bent een knappe jongen als dat veel traffic oplevert zonder Google, Facebook of traditionele media te betalen om je doelgroep een zetje te geven in de goede richting.
- De advertentie-moeheid is groter dan ooit, waardoor zuivere paid media vaker ruimte maakt voor een inhoudelijk verhaal.
- Uitgevers stellen zich steeds meer op als een voor-wat-hoort-wat-partner, die alleen iets over een bedrijf schrijven als er een 'commerciële samenwerking' is. Exit zuivere earned media – op uitzonderingen na, uiteraard.
Kortom: het is eens tijd om de balans op te maken. Hoe zuiver ben jij eigenlijk in de leer? Doe mee aan het onderzoek van Marketingfacts in samenwerking met LEWIS PR en vind uit of jij een content-purist bent. En omdat wij ook wel weten dat we jouw medewerking moeten earnen, geven we voor elke honderdste deelnemer iets weg: we maken een infographic voor je of een gepimpte Facebook-pagina.
Voor goede ondersteuning in contentcreatie zijn wij bij Freek aan het goede adres 😉 Topper