Je bekijkt een artikel van

Beoordelings- of functioneringsgesprek? Kaap die agenda! Vijf stappen

Stilstaan is geen optie. Dit is jouw moment om te vertellen wat je wilt bespreken, en om te laten zien dat je realistisch, ambitieus en leergierig bent.

6 november 2024, 08:00 960 x gelezen

De tijd van het jaar is aangebroken waarin veel marketingprofessionals aanschuiven voor hun jaarlijkse beoordelings- of functioneringssgesprek. Hoewel dit voor sommigen een beladen moment kan zijn, is het belangrijk om te beseffen dat zo’n gesprek niet bedoeld is als ‘afrekening’ tussen werkgever en werknemer. Integendeel: het is een waardevol moment om samen terug te blikken op de prestaties van het afgelopen jaar én om vooruit te kijken naar wat je wilt bereiken. Bedenk daarbij vooral wat je daarvoor nódig hebt.

Hoe zorg je ervoor dat je er het maximale uithaalt? Een goede voorbereiding is essentieel. Dit is jouw moment om te vertellen wat je wilt bespreken, en om te laten zien dat je realistisch, ambitieus en leergierig bent. Vooruitgang en ontwikkeling staan centraal – zowel voor jezelf als voor de organisatie.

Stap 1: Voorbereiding – Wat wil je bespreken?

Voordat je aan tafel gaat, neem je tijd om na te denken over wat je wilt bespreken. Natuurlijk zijn er onderwerpen waar je werkgever op in zal gaan, maar je hebt zelf ook inspraak. Maak een lijst met punten die je belangrijk vindt om aan bod te laten komen. Dat kan gaan over je huidige rol, je werkdruk, je ambities en – misschien wel het belangrijkste – je professionele ontwikkeling. Wat heb je nodig om in jouw rol te blijven groeien? Welke vaardigheden wil je verder ontwikkelen? Bedenk concrete voorbeelden of situaties waar je tegenaan loopt en waarin je jezelf verder zou willen verbeteren.

Functioneringsgesprek? Waar bemoeit NIMA zich mee?

NIMA vindt het als beroepsvereniging belangrijk dat professionals in het vak zich blijven ontwikkelen. Om die reden biedt het zelf trainingen, masterclasses en korte courses aan. Scroll maar eens door het aanbod. Voor de langere opleidingen NIMA A, B en C werkt NIMA samen met Educatiepartners, die je hier kunt vinden. Wil komend jaar echt een verzameling aanleggen van korte trainingen, en zo in één jaar schakelen naar de hoogste versnelling qua kennis en kunde, dan is een ‘abonnement op NIMA-trainingen’ een goed idee. Door drie á vier masterclasses, courses of trainingen te volgen, heb je die er al uit.

Stap 2: Zet scholing en vakopleiding op de agenda

Een van de meest waardevolle onderdelen van je eigen ontwikkeling is je scholing. Permanente educatie is essentieel in een vakgebied dat zo snel verandert als marketing. Of het nu gaat om nieuwe technieken, datagedreven marketingstrategieën of verdieping in klantbeleving: stilstaan is geen optie. Er is een breed scala aan cursussen en trainingen beschikbaar, van korte masterclasses tot uitgebreide opleidingen. Het volgen van scholing helpt je om bij te blijven met nieuwe trends en ontwikkelingen, en zorgt ervoor dat jij waardevol blijft voor je werkgever.

Een groot aantal bedrijven heeft bovendien een opleidingsbudget voor medewerkers. Dit is vaak een onderbenut voordeel. Als je niet op de hoogte bent van het budget, vraag er dan naar. Hoeveel is er beschikbaar, en welke regels gelden er voor het gebruik? Mag je zelf een training uitkiezen? Dit zijn belangrijke vragen om mee te nemen in je functioneringsgesprek en je kans om te onderzoeken waar jouw opleidingskansen liggen, zodat je gericht kunt werken aan de vaardigheden die voor jou en je werkgever van belang zijn.

Stap 3: Het gemeenschappelijk belang van Permanente Educatie

Een functioneringsgesprek gaat over jou, maar onthoud ook dat jouw groei in het belang is van de organisatie. Je vaardigheden en kennis dragen immers bij aan het succes van je team en je werkgever. Wanneer jij groeit, groeit je organisatie met je mee. Dit is een kans om de aandacht te vestigen op het gemeenschappelijke belang van professionele ontwikkeling. Werkgevers profiteren namelijk ook van medewerkers die zich blijven scholen. Permanente educatie betekent dat de organisatie up-to-date blijft in een continu veranderende markt. Door nieuwe kennis toe te passen, help je om strategieën effectiever te maken en meerwaarde te bieden aan klanten.

Bovendien kan het opnemen van scholing in je ontwikkelgesprek zorgen voor extra betrokkenheid. Het illustreert dat je jezelf wilt verbeteren en bereid bent om een stap extra te zetten. Het vergroot de kans dat je werkgever ook bereid is te investeren in jouw toekomst. Door het onderwerp ter sprake te brengen, toon je initiatief en bouw je aan een wederzijds commitment.

Stap 4: Versterk je gesprek met voorbeelden

Wil je sterk staan tijdens je gesprek? Kom dan met concrete voorbeelden van trainingen of cursussen die je op het oog hebt. Laat zien dat je al hebt nagedacht over manieren om je kennis te vergroten. Dat werkt het beste wanneer je een directe link kunt leggen tussen de opleiding en jouw werkzaamheden. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil graag een masterclass volgen over customer experience, omdat ik merk dat het onderwerp steeds belangrijker wordt in het vak en ook in ons werk. Het zou ons helpen om beter in te spelen op de behoeften van onze klanten.’ Door je gewenste opleiding te koppelen aan de uitdagingen in je werk en voor je bedrijf, maak je duidelijk hoe jouw scholing een bijdrage kan leveren aan het team.

Stap 5: Maak scholing tot een vaste afspraak

Dit functioneringsgesprek hoeft niet het laatste moment te zijn waarop je over ontwikkeling en scholing spreekt. Probeer permanente educatie vast onderdeel te maken van je loopbaan. Als je werkgever bereid is om nu te investeren, dan is de kans groot dat dit in de toekomst ook mogelijk is. Spreek samen af hoe vaak jullie dit onderwerp willen evalueren en welke stappen jullie beiden zullen zetten. Dit zorgt voor een structurele aanpak in jouw groei. Je hoeft daarvoor niet direct een langdurige en misschien kostbare opleiding in te plannen. Veel vaktrainingen en masterclasses duren maar een dag of een paar dagdelen, maar zijn toch enorm waardevol en leren je hoe je zelf verder kunt met het onderwerp. Sommige zijn live en klassikaal, soms worden ze online aangeboden. Door iets te plannen in Q1 van ’25 ‘proef’ je hoe dat aanvoelt, en kun je bepalen of een ‘deep dive’ of juist een serieuze verbreding van je kennis jou zou passen.

Conclusie: Zet de stap naar een succesvolle toekomst

Het functionerings- of beoordelingsgesprek biedt je een unieke kans om actief te werken aan je toekomst en die van je organisatie. Door jouw scholing en vakopleiding bespreekbaar te maken, leg je de basis voor een structurele groei. Het is meer dan een moment om verantwoording af te leggen – het is een kans om in jezelf te investeren, zodat je kunt blijven bijdragen aan de doelen van je team en organisatie. Pak die kans, wees voorbereid en maak van dit gesprek een krachtig instrument voor jouw eigen ontwikkeling. Je toekomst ligt in jouw handen – grijp die kans om te groeien!

Tips of een beetje meedenken door Team NIMA gewenst? Lid of niet, dat doen we graag! Mail even voor een belafspraak, dan nemen we de tijd voor je.

NIMA is het Nederlands Instituut voor Marketing, een beroepsvereniging voor professionals in het marketingvak. We bieden marketeers de gelegenheid elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren op verschillende niveaus: omdat ze in dezelfde specialisatie hebben, omdat ze in elkaars directe omgeving werken of omdat ze op een vergelijkbaar niveau functioneren. NIMA heeft een divers aanbod (bij-) scholing en opleiding via korte eigen marketingtrainingen en is bekend als het instituut waar je examen kunt afleggen op NIMA A-, B- of C-niveau. NIMA is aangesloten bij de European Marketing Confederation. Sluit je aan bij NIMA!

Categorie
Tags

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!