BERT: de grootste Google-update in vijf jaar

29 oktober 2019, 12:00

Google heeft 25 oktober 2019 de grootste algoritme-update in vijf jaar tijd aangekondigd. Op basis van de miljoenen zoekopdrachten heeft het techbedrijf wijzigingen in het algoritme aangebracht om betere resultaten te tonen bij meer ingewikkelde zoekopdrachten. Met name de zoekopdrachten die op context zijn gebaseerd, zullen geraakt worden door de BERT-update. Goed voor jou als marketeer om te weten wat je hier precies mee kunt doen.

Google heeft dagelijks kleine wijzigingen in het algoritme. Eén keer in de zoveel tijd staat er echter weer een grote update op de planning die de zoekresultaten zal verbeteren. Deze grote wijzigingen worden vaak van tevoren aangekondigd, zodat de bedrijven zich hierop kunnen voorbereiden. Zo was er in februari 2011 de Panda-update, in september 2016 de Pinguïn-update en begin dit jaar de Florida-update. Eind oktober 2019 kondigde Google de BERT-update aan.

Wat Google vertelt over de BERT-update

De meeste (kleine) algoritmewijzigingen worden niet speciaal aangekondigd door Google. Maar met een grote en ingrijpende wijziging brengt Google altijd een statement naar buiten:

“These improvements are oriented around improving language understanding, particularly for more natural language/conversational queries, as BERT is able to help Search better understand the nuance and context of words in Searches and better match those queries with helpful results.

Particularly for longer, more conversational queries, or searches where prepositions like ‘for’ and ’to’ matter a lot to the meaning, Search will be able to understand the context of the words in your query. You can search in a way that feels natural for you.”

“De context van de zoekopdrachten zal na de uitrol van BERT centraal komen te staan in Google”

De BERT-update lijkt een logisch vervolg op de voice-search die in opkomst is, gecombineerd met het feit dat de consumenten steeds langere zoektermen gebruiken. De context van de zoekopdrachten zal na de uitrol van BERT dus centraal komen te staan in Google. De originele teksten die echt antwoord op vragen geven, zullen dus een betere positie verdienen in de SERP van Google. Met andere woorden: BERT helpt met het begrijpen van natuurlijke taal in plaats van SEO-geoptimaliseerde teksten op het web.

Het BERT-algoritme van Google is een afkorting voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers) en is lange tijd doorontwikkeld om de natuurlijke taal beter te begrijpen. Door logica achter woorden en combinaties beter te combineren, zullen de zoekresultaten enorm veranderen. Alles met als doel: meer gebruiksgemak van de zoekmachine.

On-site SEO en BERT

Wanneer je actief bezig bent met SEO, weet je dat zoekmachineoptimalisatie nooit stopt. Sterker nog, de BERT-update gaat websites met goede en natuurlijke teksten voorrang geven op geautomatiseerde en gekopieerde teksten. Het gaat erom of jij ook werkelijk een toegevoegde waarde hebt met jouw website.

Wanneer je met de on-site SEO aan de slag gaat, zijn de volgende pijlers belangrijk om in de gaten te houden na de uitrol van het BERT-algoritme:

  • Duidelijke structuren: Dit was altijd al van belang, maar na de uitrol lijkt dit nog belangrijker te worden. Omdat de context van je website meer bekeken wordt, zal een duidelijke structuur de spiders van Google meer duidelijkheid geven waar jouw site over gaat en in welke context het de teksten kan indexeren.
  • Unieke content en antwoord op vragen: Als het al niet op de lijst stond om aan te pakken voor je website, is het nu toch wel extra belangrijk om unieke content te (blijven) genereren en bij voorkeur antwoord op vragen te bieden. Niet alleen heeft dit voor de voice-search een voordeel, ook binnen de zoekopdrachten zal dit na de BERT-update nóg belangrijker worden.
  • Snelle pagina’s: Het was al duidelijk dat Google snelle websites prefereert, maar om de BERT-update optimaal te laten functioneren, wordt snelheid nog een beetje belangrijker. Hoe sneller de pagina’s geïndexeerd kunnen worden, hoe beter jouw on-site SEO.
  • Interne linkstructuur: De bi-directional update van Google vraagt om een duidelijke en relevante interne linkstructuur binnen je site. Link pagina’s met aanvullende input op een goede manier naar elkaar en je zal je website meer gereed hebben voor de uitrol van het BERT-algoritme.

Synoniemen en open source

Het is een feit dat één woord meerdere betekenissen kan hebben. Denk aan het woord ‘bank’ in het Nederlands, of het woord ‘cow’ in het Engels (een cowfish is ook een visje). Op 1 oktober 2019 toonde Google na de zoekopdracht ‘How to catch a cow fish’ informatie over koeien, ondanks de toegevoegde context ‘catch’ en ‘fish’. Na 25 oktober toont Google na deze zoekterm zoekresultaten van visgerelateerde blogs en website.

“In 10 procent van alle zoekopdrachten zal de BERT-update nu al leiden tot betere resultaten”

De techniek van BERT werd vorig jaar door Google open source gemaakt. Met deze opensource-informatie kan je zelf een state-of-the-artsysteem maken voor het beantwoorden van vragen. De techniek achter BERT is bijzonder, omdat het transformers gebruikt, AI (Artificial Intelligence)-modellen die woorden in relatie tot elkaar begrijpen. In 10 procent van alle zoekopdrachten zal de BERT-update nu al leiden tot betere resultaten, wat de komende tijd nóg beter gaat worden.

Wanneer komt BERT naar Google Nederland?

In de VS en UK lijkt de BERT-update uitgerold. Het is nog niet exact te voorspellen wanneer de BERT-update uitrolt voor Google Nederland. Wel kan je aan de hand van deze informatie je website een serieus onder de loop nemen. Zo voorkom je dat je overvallen wordt door mogelijke negatieve impact van deze algoritme-update van Google.

Bianca van Felius
Freelance Online Marketing Specialist bij RUMR Marketing

Als freelance online marketing specialist ondersteun ik, vanuit mijn eigen bedrijf RUMR Marketing (https://rumrmarketing.nl), bedrijven met het behalen van hun bedrijfsdoelstellingen met de inzet van online marketing middelen. Hierbij hecht ik veel waarde aan kennisoverdracht, borging en samenwerking.

COMMUNITY
Categorie
Tags

3 Reacties

    Rick van Geel

    De kans dat je opvallende impact (positief of negatief) van BERT gaat zien, is vrij klein. BERT richt zich op long(er) tail keywords en dat zijn over het algemeen niet de keywords die grote aantallen bezoekers per dag binnen brengen. Daarbij is BERT erop gericht om long(er) tail/natuurlijke taal beter te begrijpen (door Google) en niet zo zeer om misbruik/manipulatie te bestraffen. Als je de basics zoals beschreven in dit artikel niet op orde hebt, dan zijn je problemen groter dan alleen de aanstaande uitrol van BERT.


    29 oktober 2019 om 15:43
    BvanFelius

    Hoi Rick, bedankt voor je bericht. Ik ben het met je eens, echter zijn met name de kleinere ondernemers vaak goed vindbaar op de long tail zoekwoorden. Voor hen kan deze impact behoorlijk veel effect hebben, althans dat is de verwachting. Maar inderdaad die basics is hetgeen je (juist nu na de uitrol) zeker in orde moet hebben!


    29 oktober 2019 om 15:49
    Richard van der Wal

    Ik vraag me af hoeveel impact de update zal hebben in landen met veel minder zoekvolume dan bijvoorbeeld de Engelse taal, zoals in de Scandinavische landen. Zou het zo zijn dat de context door tragere machine learning daar minder snel te “begrijpen” is door Google?


    20 november 2019 om 09:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!