Beste Vakantiebeurs, kunnen we vrienden worden?

10 januari 2019, 12:00

Ook professionele organisaties hebben vrienden nodig, om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Wil je als bedrijf volgers, dan moet je socialer worden. Wil je fans, dan zinniger. Voor vrienden moet je menselijk zijn. Daarom: iedere twee weken een persoonlijke brief aan een bedrijf of instantie, om hun marketing en non-verbale communicatie te spiegelen aan sociaal en menselijk gedrag. Deze keer de vraag aan de Vakantiebeurs: kunnen we vrienden worden?

Beste Vakantiebeurs,

Aandacht maakt alles mooier. Dit zou de lijfspreuk in de reisbranche moeten zijn. Gastvrijheid gaat om aandacht. Reizen om contact. Vakantie is het moment dat je uit je dagelijkse routines stapt. Weg van kantoor, weg van alles wat je steeds maar weer georganiseerd moet hebben. De beste vakanties zijn inefficiënt en ruiken lekker. Maar gastvrijheid is in Nederland e-business geworden en dat is zo’n beetje het tegenovergestelde van alles.

Als ik op vakantie ga, dan praat ik daar graag met mensen over. Juist in mijn voorpret zoek ik vrienden. Zo begint mijn reis. Ik wil van alles weten. Ik ben onzeker. Ik ben opgewonden. Het speelt bij me en ik hoor graag de tips van iemand die de bestemming kent. Ik wil weten hoe ik me het beste kan voorbereiden en wat ik moet kopen. En ik wil weten wie degene is die mijn droom in handen neemt. Mijn hart is er vol van, maar ik heb steeds minder vaak iemand om mee te praten.

Ja, sommige websites hebben inspiratiepagina’s. Ja, sommige sites hebben een chatfunctie, en veel antwoorden vind ik bij de FAQ’s. Op mijn beeldscherm lees ik allerlei garanties en ik weet dat als het niet gaat zoals ik hoop, het recht aan mijn kant staat. En ja, mijn onzekerheid wordt weggenomen door een geautomatiseerde bevestigingsmail met duidelijke uitleg. Deze wordt ook nog eens periodiek gevolgd met updates, aanvullende koopsuggesties en hoe ik me online in kan checken. Alles is strak georganiseerd. Maar ik heb dus niemand om mee te praten. Mijn voorpret deel ik enkel met een beeldscherm.

Sinds de reisbranche ‘de gastvrijheidsindustrie’ heet is voorpret een heel stuk eenzamer geworden. En dat terwijl gastvrijheid juist om aandacht zou moeten draaien, en reizen om contact. ‘Gastvrijheid-industrie’: het zijn sowieso twee woorden die niet samen gaan, net als ‘aandacht’ en ‘efficiency’. Of als ‘Kamasutra-beurs’. Of als ‘online dating’, ‘socialmedia-marketeer’ of ‘duurzaam toerisme’: het kan allemaal niet. Of die andere gelijkende term, ’toeristen-industrie’: hoe kun je zo efficiënt mogelijk paxen wegzetten. Dan kun je inderdaad maar beter elk persoonlijk contact vermijden.

“E-business is niet erg, maar anonimiteit is gewoonweg niet gastvrij”

Maar gelukkig is er nog de Vakantiebeurs en jullie maken alles weer goed. Niet alleen omdat het zo leuk is om in één dag de hele wereld te kunnen zien, en werkelijk alle middelen worden ingezet om beleving en inspiratie te bieden. Maar bovenal omdat ik op de Vakantiebeurs eindelijk de gezichten kan zien achter alle strakgetrokken websites en e-mails. Elke reisorganisatie, groot of klein, e-business of reisconcept, ze hebben allemaal ergens gewoon een medewerker achter een balie staan. En allemaal staan ze enthousiast en persoonlijk open voor mijn dromen en nieuwsgierigheid. Overal op de beurs wordt contact gelegd. Bij Corendon door hartelijke en beleefde Turken. Bij Egypte door die oude man verkleed als farao. Coby, de commercieel directeur van De Jong Intra, bakt friet voor haar gasten. Maar de belangrijkste winst volgt in de maanden erna: dan weet ik bij wie ik moet zijn. Dan weet ik tenminste wie mij mailt. Want e-business is niet erg, maar anonimiteit is gewoonweg niet gastvrij.

Dankjewel voor de gelegenheid, Vakantiebeurs! Laat je niet gek maken door die drukke online nerds die altijd thuis blijven. Ik kom met mijn vrienden naar je feestje en heb er zin in!

Met vriendelijke groet,

Diederick

Diederick Janssens schrijft brieven aan bedrijven en instanties, want vrienden hebben is belangrijk. Ook voor bedrijven. Juist voor bedrijven. Lees zijn eerdere brieven aan Booking.com, de gemeente, Peugeot, Riksja, Verkade, de Europese Unie, 100%NL, Ryanair, MediaMarkt en ASR.

Diederick Janssens heeft een missie: ook bedrijven en overheden hebben vrienden nodig; om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Daarom helpt hij professionele organisaties persoonlijk te groeien. Willen bedrijven volgers, fans en vrienden, dan moeten ze socialer, zinniger en menselijker worden. Janssens is merkstrateeg, schrijver en spreker. Hij sprak bij TEDx en zette samen met NIMA de masterclass ‘Love Brand Basics’ op.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!