Bewegende huisstijl: een nieuwe dimensie aan je merkidentiteit
Met de opkomst van video en de terugkeer van animated gifs gaan we steeds meer over van statisch beeld op bewegend beeld. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor je merk en je huisstijl.
Hoewel het in vele opzichten een aardverschuiving leek, had de overgang van offline naar online eigenlijk weinig gevolgen voor de traditionele huisstijl: de ‘looks’ bleven statisch omdat het alleen een verschuiving of aanvulling van platformen betrof.
Nu video online een steeds grotere rol speelt én dankzij de komst van CSS3, dat de mogelijkheid geeft om te animeren in de browser, wordt bewegend beeld van steeds groter belang. Zo introduceert Facebook bewegende profielfoto’s en Tumblr is één groot gifjesparadijs.
Die ontwikkeling gaat wél impact hebben op je huisstijl. Dus bedenk wat daarin de mogelijkheden kunnen zijn voor jouw merk en logo.
Bron: HOW
Visuele huisstijl
Een merk is een identiteit, vergelijkbaar met een persoon. Een persoon wordt getypeerd door innerlijke en uiterlijke kenmerken, denk aan haarkleur of de voorkeur voor een bepaalde (kleding)stijl. De uiterlijke kenmerken van een merk uiten zich in een visuele – tot nu toe voornamelijk statische – huisstijl.
Een visuele huisstijl begint met een logo. Zoals gerenommeerd grafisch ontwerper Michael Beirut zegt: “Een logo is het gezicht van een bedrijf.” Nauw verbonden hieraan zijn lettertype en corpsgrootte en -verhoudingen. Ook kleurgebruik en grafische elementen – eventueel ondersteund met fotografie uit een beeldbank – zijn belangrijke onderdelen van een visuele merkidentiteit. Al deze elementen moeten consequent worden doorgetrokken in alle uitingen van je merk.
Tegenwoordig komen daar geluid en beweging bij. Eigenlijk zijn deze elementen al bijna niet meer weg te denken. Hiermee begeven we ons meer richting de ‘innerlijke kenmerken’ van je merk. In bewegend beeld en geluid kan het karakter van je merk verder naar voren komen.
Geluid wordt al langer gebruikt voor merkherkenning. Het deuntje van een reclame blijft al snel hangen en dat typische ‘rinkeltje’ wordt bewust of onbewust geassocieerd met je merk. Hetzelfde zal gaan gelden voor beweging. Herkenbare en toch unieke bewegingen die terugkomen in een logo of visuele huisstijl zullen zeker blijven hangen en worden onderdeel van je merkidentiteit.
Dynamiek
Als we teruggaan naar de vergelijking van een merk als een persoon, kun je beweging zien als de lichaamstaal of het non-verbale gedrag. Naast dat beweging leuk is om te zien en opvalt, kan de beweging an sich ook iets vertellen over je merk.
Bron: HOW
ls serieus bedrijf moet je wat ons betreft niet met een stuiterend logo aankomen. Andersom geldt hetzelfde: MTV doet er geen goed aan om langzame, subtiele bewegingen te gebruiken. Dat sluit niet aan bij de merkidentiteit en doet daarmee afbreuk aan de geloofwaardigheid.
Een goed voorbeeld van het gebruik van beweging is de nieuwe huisstijl van Google. Samen met het nieuwe schreefloze lettertype van het logo, introduceerde Google onlangs vier bewegende stippen die als interactief onderdeel van het logo verschijnen op laad- of overgangsmomenten.
De abstracte stippen zijn meteen herkenbaar als ‘Google’ – mede door het kleurgebruik – en laten het frivole karakter van deze internetgigant zien. Google houdt van spelen, van grapjes. Dat blijkt ook uit de doodles, waar tegenwoordig ook altijd een animatie in zit.
Meebewegen
Googles Daily Doodles zijn onderdeel van een ‘logo system’. Dit is het kader van een merkidentiteit waarbinnen eindeloze variaties kunnen plaatsvinden. Hiermee kun je inspelen op belangrijke gebeurtenissen binnen je organisatie, zoals de lancering van een nieuw product, of daarbuiten. Ook kun je je bewegende huisstijl gebruiken om mee te gaan met de laatste trends. De mogelijkheden zijn eindeloos, zolang je de herkenbaarheid van je merk in stand houdt.
Het is direct duidelijk wat de impact kan zijn als je gaat nadenken over hoe je logo zou kunnen bewegen. En hoe deze bewegingen doorvertaald worden in je overige huisstijl elementen.
Promofilmpje voor De Balie door Joost de Haas
Statische dynamiek
Tot slot nog een heel slim alternatief: een statisch logo dat door middel van het palindroomeffect beweging suggereert, bijvoorbeeld als je scrollt. Bovendien past in dit geval de gesuggereerde beweging van geluidsgolven perfect bij de afzender, speakerproducent Sonos.
Los van het feit dat een bewegend logo veel betekenis heeft en een belangrijk onderdeel van je huisstijl wordt, is het vooral ook heel erg fun! Beweeg jij al mee met deze ontwikkelingen?
Vet Artikel!
Ik had eerlijk gezegd verwacht wel iets te lezen over het gebruik van SVG’s, en deze te animeren door middel van css. Bewust niet voor gekozen?
@Thomas, ja daar heb ik bewust voor gekozen. De insteek van dit blog is gericht op de merkwaarde van bewegende onderdelen van je huisstijl. Dus heb ik de technische kant achterwege gelaten. Wellicht een leuk onderwerp voor een volgend blog! 😉
@ Miquel, merci!
Leuk artikel! Welk programma wordt hiervoor gebruikt? After Effects? Of lenen andere programma’s zich hier beter voor?
Leuk geschreven en inderdaad een mooie, interessante trend. Logomotion geeft een extra dimensie aan merkbeleving.
Mijn art designer ook maar s vragen wat hij voor mijn nieuwe logo in petto heeft… Want dat heeft hij nét opgeleverd, ben benieuwd. 😉 Dank voor de inspiratie!
Tof artikel! Leuke en herkenbare ontwikkeling, zet je merk in ‘beweging’! 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!