Case: bij VGZ is contentmarketing bijna een wetenschap

2 maart 2016, 06:00

Websites moet je zien als stellingen vol contentdozen

“Ik ben een echte bèta. Ze zeggen vaak dat content vooral op creativiteit is gebouwd, maar dat is maar 10 procent in mijn optiek. Alles is meetbaar, ga me niet vertellen dat je de effectiviteit van contentmarketing niet kunt meten, want dat kun je wel. In principe kun je tegenwoordig alles meten.” Jacob van Lier is marketeer bij zorgverzekeraar VGZ en erg enthousiast over de inzet van contentmarketing. En de manier waarop hij het inzet is indrukwekkend, met resultaat: “Ik had op 1 november mijn targets tot en met het eerste kwartaal 2016 al gehaald, dus ik zei tegen mijn manager dat ik tijdelijk naar huis ging.”

Jacob richt zich als enige marketeer bij de afdeling marktbewerking op de B2B-markt, want VGZ is van oorsprong vooral gericht op de consument natuurlijk.

B2B-marketing bij een zorgverzekeringscoöperatie

“VGZ is een coöperatie, die al heel lang bestaat. Het was van oorsprong een zogenaamde bovenbouwmaatschappij: voor particulier verzekerden, met een inkomen boven de zogenaamde loongrens. Toen er een nieuwe zorgverzekering aankwam was het duidelijk dat zorgverzekeraars met onvoldoende schaalgrootte het niet zouden redden, dus toen is VGZ met vijf regionale ziekenfondsen gefuseerd tot een coöperatie.”

En wat merk je van dat coöperatieve? “We hebben een ledenraad als hoogste orgaan en verder hebben we geen winstoogmerk. Met meer dan 2.500 medewerkers doen we meer dan tien miljard omzet, een kwart van de Nederlanders is klant. We zijn van oudsher sterk vertegenwoordigd in het zuiden, maar inmiddels zitten we door het hele land. Ook heeft VGZ veel zorgcollectiviteiten bij werkgevers- en ledenorganisaties: de zakelijke markt.” En dat zakelijke is het vakgebied van Jacob.

“Binnen de afdeling marktbewerking richt ik me op zakelijke markt. Ik heb regelmatig overleg met de verschillende senior marketeers van de verschillende merken. Ook krijg ik veel input van mijn collega’s van verkoop en propositiemanagement. Propositiemanagement reikt me de proposities aan, met verkoop bouw ik aan de salesfunnel.”

En hoe zie jij jouw taak? “Simpel: ik genereer leads voor verkoop. Ik heb daar ook kpi’s voor, we hebben goed omschreven wat een lead is. Zo is een Marketing Qualified Lead-lid van een bedrijf boven tweehonderd medewerkers, met aantoonbare interesse in onze onderwerpen. Minstens 20 procent van de leads zou bruikbaar moeten zijn voor verkoop, de Sales Qualified Leads, maar ik zit op 70 tot 80 procent.”

En de aanpak van Jacob werkt. Heel goed. “Vroeger hoorde ik wel eens: ‘marketing doet te weinig voor verkoop’, nu is dat anders. Met de zakelijke marktbewerking generen we zoveel leads, dat vastlegging en opvolging veel tijd vragen. Zoals laatst bij een experiment in de overheidsmarkt; we wilden contentmarketing daar ook toepassen. Met een kleine actie haalde ik duizend downloads van onze whitepapers. Veel meer dan verwacht en verkoop kon al die contacten niet zomaar registreren en opvolgen, zeker niet in het drukke zorgseizoen. Maar het is wel een voorbeeld dat het gewoon werkt.” Maar dan moet je de content wel baseren op klantbehoeften.

Content baseren op luisteren naar de klant

“We hebben elk kwartaal een thema dat actueel is en we maken daar content voor, samen met wetenschappers en leveranciers van ons bedrijfszorgnetwerk. Maar behalve de content zelf is ook het onderwerp belangrijk. We hadden laatst bijvoorbeeld het thema ‘dialoog’, dat onderwerp is belangrijk voor de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Het whitepaper liep van zichzelf niet hard, tot de focus op ‘vergroting van het rendement van het HR-beleid’ kwam te liggen. Content an sich is dus niet genoeg, het moet op de juiste manier geframed zijn. Maar het begint met luisteren en dan pas zenden.”

En hoe doe je dat? “Dat luisteren doe ik op verschillende manieren: ik zit regelmatig bij klanten aan tafel en heb veel contact met verkoop en lees veel. Je moet als mens ook een innovatieve attitude hebben, de drang om altijd met iets nieuws te willen komen. Je moet net iets voorop willen blijven lopen.”

Dynamiek is daarin heel belangrijk. “Het is belangrijk met je content heel beweeglijk te zijn. Het tempo ligt heel hoog, te meer omdat de HR-markt waar ik me op richt wat hypegevoelig is. Begrippen waar interesse voor is, komen en gaan. De ene keer is dat duurzame inzetbaarheid, dan weer bevlogenheid, dan weer ‘HR analytics’. En dus is een jaarplanning wel van belang, maar dient deze flexibel te zijn.”

Sowieso bestaat de behoefte om activiteiten meetbaar te maken. We helpen ze daarbij met onderzoek, advies en concrete instrumenten.

Veel verrassingen dus? “Dat valt ook wel weer mee, want er komen altijd dezelfde seizoenen en themaweken aan, bijvoorbeeld de week van de werkstress. Dus er is wel een natuurlijke cyclus die elk jaar terugkomt. Maar je moet goed blijven kijken. Zo verscheen er laatst op gemeente.nu een artikel over verzuimontwikkeling bij gemeenten. Ik heb die informatie aan onze leveranciers voorgelegd, die er hun reactie op gaven. Daarmee kunnen we vervolgens heel interessante content maken: de stand van zaken en de meningen van de experts. Dan heb je een dijk van een verhaal dat de hele sector wil lezen.”

Over het thema ‘HR’ vertelt hij nog: “De afgelopen jaren verdween HR steeds meer uit de directiekamers, omdat financiën en kosten topprioriteit waren en HR toch wat als ‘de zachte kant’ van de organisatie wordt gezien. HR-analytics werd daarom opeens een belangrijk onderwerp: hoe kan HR zijn ‘return on investment’ bewijzen? Daarom was onze whitepaper ‘Het rendement van HR’ een grote hit. Ook HR heeft kpi’s. En op basis van de data die je als HR verzamelt kun je bijvoorbeeld het vergroten van duurzame inzetbaarheid van medewerkers meetbaar maken en als afdeling je waarde laten zien. Dat is belangrijk: je merkt een honger bij HR-managers naar concrete informatie om duidelijk te maken wat zij bijdragen en zichzelf in een organisatie méér te bewijzen. En sowieso bestaat de behoefte om activiteiten meetbaar te maken. We helpen ze daarbij met onderzoek, advies en concrete instrumenten.” En hierbij gaan marketing en verkoop hand in hand.

Marketing en verkoop moeten samen optrekken

“Contentmarketing op de zakelijke markt gaat samen met ‘consultative selling’ bij verkoop. Of misschien beter omgekeerd: als de verkoop bestaat uit ‘adviserend verkopen’, wat op de zakelijke markt het geval is, is het logisch als marketing daarbij ondersteunt met waardevolle content. Via die content ontstaat contact met geïnteresseerden in bepaalde onderwerpen, wat voor verkoop een aanknopingspunt is voor advisering en verkoop.”

Maar hoe gaat dat in de praktijk? “De eerste stap in de samenwerking met verkoop en de afdeling propositiemanagement is dat je in dialoog gaat over zinvolle onderwerpen, daarna komt het ‘hoe’. De afdeling marktbewerking bewerkt de markt met content over deze onderwerpen, verkoop volgt contacten op en voert adviesgesprekken.”

En dan gaat het vanzelf? “Je hebt ook een netwerk nodig van deskundigen en leveranciers. Maar je moet ook anders gaan werken, je moet je leveranciers naar voren laten komen, ze soms zelfs in contact brengen met klanten. Als marketeer word je zo steeds meer een contentregisseur.”

Dat leidt tot mooie ideeën. “Een mooi voorbeeld vind ik onze actie ‘Goede voornemens’. Er is een nieuwsbrief uitgegaan naar HR-contactpersonen met een link naar een whitepaper, maar er was ook de mogelijkheid om gratis placemats aan te vragen voor in de kantine. Of informatie om op een intranet te plaatsen of aan medewerkers door te mailen. Daarmee help je HR enorm. Want HR-organisaties zijn zo lean geworden dat ze geen capaciteit hebben om mijn content te verwerken, waardoor ik steeds meer ‘end user marketing’ ga doen: steeds meer op de medewerkers gericht. Ik ontzorg de werkgever dan, door de content zo aan te leveren dat zij er zelf nauwelijks meer wat aan hoeven doen. Ze hoeven alleen nog de placemat neer te leggen of informatie op een intranet te plaatsen of aan de medewerkers te mailen. De medewerkers kunnen vervolgens zelf vanuit de placemat of het artikel direct door naar een landingspagina.”

Dat blijkt te werken. “Ja erg goed, te meer omdat werknemers geacht worden steeds meer zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun gezondheid en wij helpen ze daarbij. De werkgever verandert zo van een klant in een distributiekanaal en het functioneert ook, want die placemats gaan als warme broodjes. Verkoop moest zelfs wennen aan het idee dat dat bestellen onbeperkt kon, maar het belang is dat we zo de branding bij de individuele werknemer doen. Zo heb ik meteen ook het probleem met de opt-in bij de werknemers opgelost, de werkgever stuurt immers onze informatie door of legt de placemat neer.”

Een unieke vorm van samenwerking tussen marketing en verkoop dus. “De samenwerking met verkoop is uitstekend en dat vindt de directie uiteraard ook plezierig. Maar het kan ook niet anders dat marktbewerking en verkoop bij contentmarketing samen op gaan, dus je moet in de breedte samenwerken. Verkopers vinden het bijvoorbeeld ook leuk om mooie middelen zoals placemats aan werkgevers aan te bieden, en tegelijk bereiken wij zo rechtstreeks de medewerkers.”

En hoe past ‘selling’ in je contentstrategie? “Hoe minder ‘commercieel’ hoe beter. En dat blijkt best lastig. Het is nog niet eenvoudig om het commerciële toontje uit teksten te laten, want niemand zit te wachten op ronkende teksten. Anderzijds verkoopt waardevolle informatie zichzelf. Als ik als markteer meega naar klanten geef ik altijd eerst aan dat ik niks kom verkopen, want dat is het beeld van de marketeer. En dan ontdooien ze.”

Ondersteuning leidt tot regie

De houding van Jacob is vooral ondersteunend. “Mijn rol is dus initiërend en coördinerend, vooral verkoop ondersteunen en vooral niet proposities de markt in pushen. Samen met verkoop werken we aan optimalisering van de salesfunnel, waarin propositiemanagement ook een cruciale rol heeft. De paradox is dat ondersteuning zo leidt tot regie van de contentmarketing.”

Geldt dat ook in de uitvoering? “Alle briefings naar marketingservices gaan via mij, zij doen de hele uitvoering: design, repro, placemats noem maar op. Ik doe zo weinig mogelijk zelf, ik richt me op de thema’s en de planning en stem het allemaal zo goed mogelijk op elkaar af. En marketingservices is blij omdat ze een duidelijke briefing krijgen.”

Wat weer een basis is voor verdere innovatie. Want het kan altijd beter, vindt Jacob. “Ik denk voortdurend als ik nieuwe dingen zie ‘hoe kan ik dat gebruiken’. Of als dingen nog niet optimaal functioneren: hoe het beter kan, met welke aanpak of technieken. En je moet het niet alleen bedenken, maar je moet het doen. In gelul kun je niet wonen, zoals een Amsterdams raadslid ooit zei. En niet te lang blijven denken: Plan, Do, Check, Act. Je moet het ook een uitdaging vinden om het net iets slimmer te doen. En omdat je het steeds net weer anders doet, vindt de organisatie je wat vreemd, ga daar maar vanuit: ‘Hij is gek maar hij haalt wel zijn targets’.”

De vindbaarheid kan beter

“Want Content is King, maar SEO is Queen. Organisch worden we nog onvoldoende gevonden. We gaan in 2016 aan de slag met SEO, we gaan de website dan beter inrichten op zoekwoorden.” Dus dan krijgt de website een make-over? “Niet echt. Websites hoeven niet mooi te zijn, het zijn eigenlijk grote stellingen vol contentdozen. De zoekmachine vindt de juiste doos. Steeds minder mensen maken gebruik van de navigatie in een site, ze zoeken rechtstreeks op woorden. En naar die zoekwoorden moeten we dus goed onderzoek doen. En die kunnen heel anders zijn dan je achter je bureau bedenkt.”

Het voordeel voor VGZ is dat er inmiddels al veel goede content beschikbaar is: de basis is gelegd. “Ik ben begonnen met goede content, die heb ik op allerlei manieren onder de aandacht gebracht. En langzamerhand zijn mijn whitepapers, filmpjes, infographics, animaties en dergelijke samen een flinke database vol content geworden. En nu ga ik naar marketingservices, om samen de verdere content te optimaliseren. Je moet de organisatie wel meenemen. Abstracte verhalen werken daarbij niet: het begint met iets concreets en het succes daarvan uitbreiden.” En dat succes heeft ook een offline component.

“Wat leuk is, is dat de hele marketingcommunicatie nu kantelt richting content. De paradox is dat juist niet-commerciële content commercieel het meest effectief is.”

Content is ook offline belangrijk

“Digitaal leidt uiteindelijk toch weer tot real life: adviesgesprekken, inspiratiesessies, workshops tijdens congressen. Content leidt ook tot veel interessantere bijeenkomsten, nu weet je veel beter waar klanten interesse in hebben en daar kun je op voortborduren. Dus doen we workshops en houden we bijeenkomsten met klanten.”

En papieren content? “Ik ben met het magazine gestopt, dat was een groot deel van mijn budget. Dat vergde nog wel wat overtuiging, want we waren gewend dit blad uit te brengen. En alle ‘reclamische’ uitingen heb ik op de zakelijke markt rücksichtslos gestript. Ik zag namelijk dat op leuke bannertjes en zo vrijwel niet wordt geklikt, alleen op relevante content. Dus daar zorg ik nu voor.”

“Wat leuk is, is dat de hele marketingcommunicatie nu kantelt richting content. Niet alleen omdat we zien dat het werkt, maar ook omdat de buitenwereld steeds meer moeite heeft met reclame en juist vraagt om duidelijke, transparante informatie. We moeten dus wel met zijn allen naar de contentkant, maar dat is ook veel leuker om te doen. Je kunt echt in dialoog met klanten en prospects en je merkt ook dat je dan voor hen echt van betekenis kunt zijn. Bovendien is de paradox dat juist niet-commerciële content commercieel het meest effectief is.”

Edwin Vlems
Demand Generation Specialist bij Comaxx

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over AI, Demand Generation en Employee Advocacy.

Categorie
Tags

18 Reacties

    Tadek Solarz

    Mooi artikel Edwin, als ik het zo lees knaagt er wel een klein dingetje. VGZ is één van de grootste en bekendste maatschappijen. Gebouwd met tientallen miljoenen aan merkreclame. Lange termijn investeringen om een reputatie mee te bouwen. Mede dankzij die inspanningen staan ze bekend als een solide, geloofwaardige maatschappij. Ik lees nergens dat die bekendheid een factor van belang is voor het content marketing succes.


    2 maart 2016 om 07:32
    Tadek Solarz

    Ik had overigens nog een tweede puntje dat knaagt. Jacob van Lier stelt dat hij de effectiviteit van content marketing goed kan meten. Natuurlijk kan ik er in mee gaan dat je kunt zien of je response krijgt op een artikel. Of een lead naar aanleiding van van het versturen van een rapport. Hoe groot de component merkbekendheid en vertrouwen is in de totstandkoming van die lead is natuurlijk volstrekt onduidelijk. Als je je bezig houdt met oogsten moet je wel oog hebben voor het zaaien, als echte bèta zou je juist dat principe goed moeten kunnen doorzien.


    2 maart 2016 om 08:05
    Edwin Vlems

    Het effect van de bekendheid van het merk wordt niet ontkend, Tadek. Wellicht kan Jacob aangeven in hoeverre ze geprobeerd hebben dat te meten.


    2 maart 2016 om 08:12
    Tadek Solarz

    Als je het benadert als wetenschap heb je dat effect vast tot achter de komma in beeld gebracht.


    2 maart 2016 om 08:27
    Jacob van Lier

    @Tadek Dank voor je reacties! Mijn kijk hierop:

    1. Het klopt dat bekendheid een rol speelt. Anderzijds is het imago van verzekeraars momenteel niet optimaal. Dit vereist extra voorzichtig opereren met content, omdat je geloofwaardigheid algauw in het geding is. Dus je ‘algemene imago’ kan 2 kanten op werken.

    Een ander aspect is dat een sterk imago ook verwachtingen schept. Je content moet dus extra goed zijn. Dus ook wat dit betreft werkt het 2 kanten op.

    2. Merkbekendheid en vertrouwen zijn ook volstrekt bekend, althans bij ons.;-) Gisteren hebben we de uitkomsten gekregen van de evaluatie van de zakelijke VGZ campagne door Blauw. Conclusies (allemaal gekwantificeerd) op hoofdlijnen: inhoud zeer goed beoordeeld, met interessante nuances per middelen, hoge respons hierop (contentmarketing werkt echt!) en positief effect op (functionele) zakelijke merkwaarden.


    2 maart 2016 om 08:38
    Tadek Solarz

    Jacob dank voor je antwoord. De kern van mijn vraag was of en zo ja en welke mate merkbekendheid een rol speelt wanneer je spreekt over content marketing succes. Het brengt me eigenlijk direct ook bij een vervolgvraag. Je spreekt over succesvolle lead generatie. Kun je iets meer vertellen over de rol van het aanbod? Was er sprake van een specifiek aanbod om tot een lead te komen?


    2 maart 2016 om 12:20
    Jacob van Lier

    @Tadek

    Zoals gezegd, naamsbekendheid speelt op meer manieren een rol.

    Wat het aanbod betreft (in short): contentmarketing = marketing. Je hebt behoefte aan iets, daarvoor ben je bereid iets te geven. Die behoefte betreft in dit geval ‘rijke’ informatie over onderwerpen op het gebied van mn duurzame inzetbaarheid. Wat we daarvoor terugkrijgen, zijn waardering (doorgaans), gegevens en soms ook (duurzaam) contact, via mail of een LinkedIn groep. De gegevens betreffen behalve NAW bv ook interessegebied, ‘vindgedrag’ (waar vandaan, hoe enz) en tevredenheid. Deze data kun je uiteraard opvolgen. En dat mechanisme werkte heel goed. Daarop doelt ‘succesvol’.


    2 maart 2016 om 12:33
    Floris Baggerman

    Inderdaad een prima artikel en VGZ is goed bezig zo te lezen. Overigens eens met Tadek inzake bekendheid, dat speelt wel degelijk een belangrijke rol. Want als een customer ‘buyer’ aan zijn/haar journey begint en zich gaat oriënteren (omdat hij/zij een oplossing voor het probleem zoekt) begint die zoektocht 9 vd 10 keer op internet. Bekende en betrouwbare partijen hebben daarbij een voorsprong op de rest. Het is dan zaak om aan de andere kant van het spectrum die ‘suspects’ te identificeren en op te warmen binnen de marketing tunnel voordat ze worden overgedragen aan sales en daar de funnel in gaan. Ik vind het mooi te lezen hoe er fact-based wordt gewerkt en het is natuurlijk smullen als een whitepaper 100x wordt gedownload. Om de meetbaarheid nog meer kracht bij te zetten kun je ook aan KPI’s denken als; e-mail open en CTR, visit & view, share(s), enter-exit website, onderzoek (bezoek events, deelname webinar, non-response campagne onderzoek). Wellicht kun je daar nog iets mee @Jacob?


    2 maart 2016 om 17:11
    AldoW

    Wat een mooie resultaten Jacob, complimenten. Zijn de ROI criticasters even stil van -:)


    2 maart 2016 om 18:47
    Jacob

    :-)Dank voor jullie reacties Floris en Aldo! Dank ook voor de suggesties Floris! Spiegelen is altijd fijn en zinvol.

    Kleine toelichting bij het laatste. Mijn formele KPI betrof leadgeneratie. Daarom heb ik in mijn marktbewerking primair daarop gestuurd. Overigens had ik die (jaar)KPI in 6 maanden gehaald. Vandaar ook de opmerking: ik ga tijdelijk naar huis! 😉 Maar idd zijn er veel meer KPI’s of eigenlijk ’tussendoelstellingen’, per stap in de keten/funnel/klantreis en per middel. Ook die zijn bij ons in principe allemaal meetbaar – wat overigens niet betekent dat alle gegevens altijd zomaar beschikbaar zijn. Want de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik soms echt achter gegevens aan moe(s)t, mn bij offline middelen zoals een workshop tijdens een congres of opvolgen van leads. Hoe dan ook: alles is idd meetbaar.


    2 maart 2016 om 21:00
    ashlingkearns

    Mooi verhaal, sterke case. Korte vraag wel: interessante (natuurlijk bewust prikkelende) stelling in de inleiding dat content maar voor 10% op creativiteit is gebouwd, maar in de rest van het artikel zie ik dat niet echt terugkomen (buiten dat meetbaarheid belangrijk is). Kun je dat eens verder toelichten?


    3 maart 2016 om 09:05
    Jacob van Lier

    @Erik Graag uiteraard. Wat de stelling wil zeggen, is dat contentmarketing niet zomaar iets doen is, obv wat je vindt of voelt, maar een aanpak, instrumentarium en feiten. Dat begint bv met achterhalen welke thema’s aanspreken en welke niet (wat zijn de behoeften). Dat kun je ‘vaststellen’. Vervolgens kies je weloverwogen je gereedschap en ga je doorlopend meten en verbeteren. Verder blijft er 10-20% ‘gutfeeling’, voor zover je dat in een percentage kunt uitdrukken. Het hele artikel poogt eigenlijk die 80-90% systematiek te illustreren. Of zoals ik het ook wel ns zeg: hoe de machine in elkaar zit. Het is een ambacht. 😉


    3 maart 2016 om 09:34
    ashlingkearns

    @Jacob: dank. Helemaal eens als je het op deze manier uitlegt: zonder strategie en feitelijke & cijferlijke onderbouwing is creatieve input stuurloos en contentmarketing weinig effectief.

    Vraag blijft dan wel of creativiteit en ‘gutfeeling’/gevoel nu niet enigszins door elkaar gebruikt worden, maar laten we die kant maar niet op gaan 😉


    3 maart 2016 om 15:38
    Jacob van Lier

    @Erik :-)Ja, ik heb ook wel ns horen beweren dat creativiteit 90% transpiratie en 10% inspiratie is… Maar we delen de strekking van het verhaal.


    3 maart 2016 om 15:59
    Mascha

    Mooi om jouw werk bij VGZ op deze wijze te lezen Jacob. Als collega leer ik hier ook weer van aangezien mijn vakgebied op een ander vlak zit.


    3 maart 2016 om 16:18
    Jacob van Lier

    Dankjewel Mascha!


    4 maart 2016 om 10:53
    ThomasNor

    exquisite eccentric website! debit of up the prominent work. visit my website only if you are overwhelming 21 check this online adult toys portal, email server , buy Buy Dildo


    20 april 2017 om 07:40
    Dane

    casino online

    free casino games

    casino games

    online casino

    free casino games


    31 december 2017 om 22:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!