Binnenkort op Facebook en Instagram: gratis je eigen webwinkel

Nieuwe tools voor (kleine) bedrijven om ook online business te genereren

Binnenkort op Facebook en Instagram: gratis je eigen webwinkel

Facebook introduceert dit jaar verschillende gratis tools om, naar eigen zeggen, kleine lokale bedrijven die in gevaar komen door de coronacrisis te helpen. Facebook ziet mogelijkheden hen te helpen door gratis tools aan te bieden om producten te verkopen via Facebook en Instagram. Webwinkelmogelijkheden dus! Dit zijn ze.

De afgelopen jaren is het platform druk bezig geweest e-commerce te stimuleren door diverse functies te introduceren, zoals Marketplace en Product tagging. Maar deze nieuwe functies gaan nog een stap verder dan dat, namelijk het opzetten van je eigen ‘webshop’ binnen Facebook en Instagram.

Facebook Shops zijn nu te gebruiken! Kijk voor meer informatie hierover op de Facebook Business website.

 

 

Facebook Shop

Zo maak je een Facebook Shop

Facebook Shops is eenvoudig aan te maken voor bedrijven die al een catalogus hebben op hun Facebook-pagina. Je kiest producten uit je catalogus die je in je Facebook Shop wilt laten zien. De Facebook Shop is geheel naar wens aan te passen qua look & feel zodat het voelt alsof je in een webshop aan het browsen bent.

 

Instagram Shop

Consumenten vinden de Facebook Shop op de Facebook- of Instagram-pagina van het bedrijf of komen de Shop tegen op Stories of in advertenties. Als bezoeker kun je de hele collectie bekijken, producten opslaan en een bestelling plaatsen op de website van het bedrijf. Checkout op het platform zelf is in Nederland (nog) niet mogelijk, in de VS wordt deze optie al wel aangeboden.

Ook biedt de Facebook/Instagram Shop de mogelijkheid van webcare via WhatsApp, Messenger of Instagram Direct. Het platform is in ontwikkeling en geeft aan in de toekomst ook bestellingen plaatsen via WhatsApp, Messenger of Instagram Direct mogelijk te maken.


Webcare en bestellingen plaatsen via Instagram Direct, Messenger en WhatsApp

Instagram Shop wordt geïntroduceerd in het tabblad Explore in de Instagram-app. Wanneer dit volledig geïntegreerd is, zal Instagram Shop een eigen tabblad krijgen waar mensen collecties en producten kunnen vinden.

Live Shopping-features

Niet alleen Facebook en Instagram Shops zijn nieuw, maar ook de Live Shopping-feature wordt geïntroduceerd om het bedrijven makkelijker te maken hun producten aan te bieden op de social platforms. Live Shopping-feature houdt in dat je producten kunt kiezen die worden getoond in je Live-video, zodat kijkers de producten kunnen kopen tijdens je Live-video. Deze optie wordt nu getest en zal over een paar maanden verder uitgerold worden.

Live Shopping-feature

Loyalty Programs op Facebook

Op dit moment wordt ook 'Loyalty Program' getest op Facebook. Met deze functie kunnen bedrijven loyalty-programma’s opstellen waarmee bezoekers punten kunnen sparen op hun Facebook-account voor bijvoorbeeld gratis producten of korting op hun volgende aankoop. Deze functie wordt hoogstwaarschijnlijk geïntegreerd in Facebook Shops.

Waar je in de Facebook-catalogus alleen producten kunt toevoegen, is de Shop veel uitgebreider

Verschil tussen Shops en de catalogus

Waar je in de Facebook-catalogus alleen producten kunt toevoegen, is de Facebook en Instagram Shop veel uitgebreider. Je kunt er filteren op categorie, de shop naar je eigen huisstijl inrichten en webcare bieden. Facebook en Instagram Shops voelen meer als een webshop dan een Facebook-catalogus wat ten goede kan komen aan de koopintentie van de bezoeker.

Ideaal voor kleine bedrijven zonder webshop

Veel lokale ondernemers hebben (nog) niet geïnvesteerd in een webshop omdat zij dit voorheen nog niet noodzakelijk vonden of er onvoldoende middelen of geld voor hadden. Facebook Shop is gratis en, zoals het platform het zelf verwoordt, erg makkelijk om op te zetten.

Dit is dus de ideale kans voor kleine ondernemers zonder webshop om toch online verkopen te genereren. Vooral als de Shop wordt ondersteund met Facebook-diensten WhatsApp, Messenger en Instagram Direct zodat bezoekers via die kanalen hun bestelling kunnen plaatsen. Op die manier is het hebben van een webshop niet noodzakelijk.

Al deze functies worden op dit moment uitgerold in de VS. Facebook geeft aan dat ‘in de komende maanden’ de functies beschikbaar worden in de rest van de wereld. Hopelijk duurt het niet te lang, aangezien lokale bedrijven deze features nu goed kunnen gebruiken.

Wat vind jij van deze grote e-commerce ontwikkeling op de social-mediaplatforms? Denk je dat het een grote kans is voor bedrijven of dat het een overbodige luxe is?

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Hallo Alice, interessante ontwikkeling. 1 vraagje over het laatste onderdeel: Ideaal voor kleine bedrijven zonder webshop..

    Als je geen webshop hebt en er is geen check-out in de Facebook shop, hoe verloopt de betaling dan?

    Mvg
    Jan

    geplaatst op
  • Hi Jan,

    De betaling zal dan bij de overdracht van de producten plaats moeten vinden. Dit zou bijvoorbeeld een Tikkie kunnen zijn in WhatsApp/Messenger/Instagram Direct of een betaling aan de deur.

    Groetjes, Alice.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.