Iedereen trendwatcher met Pinterest Trends

19 december 2019, 10:00

Ontdek populaire zoekwoorden en speel beter in op trends

Wie gebruikmaakt van zowel Google Ads als Pinterest Advertising, zat er mogelijk al een tijdje op te wachten: de komst van Pinterest Trends. Deze tool zorgt ervoor dat je relevante zoekwoorden vindt die ook nog eens populair zijn, om zo je Pinterest Advertising campagnes te optimaliseren.

Binnenkort wordt een tool binnen Pinterest uitgerold waarmee je de meest populaire zoekwoorden (in de VS) van het afgelopen jaar kunt opsporen. Pinterest Trends lijkt op Google Trends en Bing’s Keyword Research Tool en is bedoeld om bedrijven beter in te laten spelen op de trends op het platform. Ons (als bedrijven) geeft het de mogelijk om onze targeting aan te scherpen en daarmee onze campagnes te verbeteren.

“Pinterest Trends is bedoeld om bedrijven beter in te laten spelen op de trends op het platform”

Niet alleen helpt Pinterest Trends adverteerders om een selectie te maken van keywords die relevant voor hun campagne zijn, maar ook zal de tool suggesties doen door middel van auto-complete en adverteerders laten ontdekken welke zoekwoorden zij vooral moeten vermijden.

Business en e-commerce

In de afgelopen jaren is Pinterest zich steeds meer bezig gaan houden met het verbeteren van bestaande en het aanbieden van nieuwe tools om business te genereren via het platform. En dat is niet zo gek, want het platform laat Instagram achter zich wanneer het gaat om het ontdekken van producten op social media bij de consument. Shop the Look en Pinterest Lens, waarmee Pinners eenvoudig producten vinden op het platform, zijn er al sinds 2017 en laatst heeft Pinterest het mogelijk gemaakt om alle geplaatste pins shoppable te maken door de introductie van Catalogs.

Ook nieuwe tools zoals een verbeterde uploadtool en het toevoegen van analytics maken het platform tegenwoordig voor bedrijven en influencers aantrekkelijker om te gebruiken.

De trendvoorspellingen van Pinterest voor 2020

Elk jaar publiceert Pinterest een overzicht van trendvoorspellingen op het gebied van fashion, food en lifestyle aan de hand van het zoekgedrag van de gebruikers. Nu de laatste maand is aangebroken zijn de voorspellingen voor 2020 ook weer aan de beurt. Dit keer voorspelt Pinterest dat we met z’n allen milieubewuster worden: er wordt steeds meer gezocht op milieuvriendelijke mogelijkheden zoals afval scheiden en low-waste living and traveling.

“Dit jaar voorspelt Pinterest dat we met z’n allen milieubewuster worden”

Daarnaast wordt genderneutraliteit steeds belangrijker: de zoekopdrachten naar onder andere unisex-namen en kleding significant stegen de afgelopen periode. Ook zullen we in 2020 maar liefst dertig jaar teruggaan in de tijd omdat de nineties een trend is. Benieuwd welke trends nog meer op ons staan te wachten in 2020? Lees dan het artikel op de Pinterest Blog-website.

Op dit moment is de Pinterest Trends-tool beschikbaar in de Verenigde Staten. Het is niet bekend wanneer het wereldwijd uitgerold zal worden, maar dat het eraan komt, weten we zeker.

Maak jij al gebruik van Pinterest Advertising en denk je dat Pinterest Trends gaat helpen bij het optimaliseren van campagnes?

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!