Birgit Tummers van het Chassé Theater: “Emailcampagnes zijn ons meest effectieve marketingmiddel”

Marketing is iets anders dan communicatie en een marketingafdeling is niet hetzelfde als een creatief clubje waar je een euro ingooit en dat dan tien ideeën eruit spuugt. Marketing is een vak.

3 oktober 2024, 15:29 446 x gelezen

Birgit Tummers is Brand- en Theatermarketeer bij het Chassé Theater in Breda. In de rubriek ‘Mijn Marketing’ in MarketingTribune  reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Om als marketeer iets teweeg te brengen, moet je lef hebben.’

Marketing

De laatste vier jaar is er best wat veranderd bij Chassé. De grootste verandering is dat we niet meer in seizoenen werken. Voorheen werd in het voorjaar het programma voor het komende seizoen gepresenteerd en was er een vast moment waarop de verkoop startte voor alle voorstellingen. Nu programmeren we het hele jaar door, hebben we afscheid genomen van de seizoensbrochure en gaan alle voorstellingen gefaseerd in de verkoop. Dit sluit beter aan bij het huidige consumentengedrag: men kiest veel meer last minute voor een film- en theaterbezoek. Ook kunnen we op deze manier de marketing veel beter aanpassen op de verschillende doelgroepen die wij bedienen. We sturen niet meer één boodschap uit naar iedereen.

Droombaan

Ik heb een grote liefde voor theater en een passie voor marketing. Werken als marketeer bij een van de grootste theaters van Nederland is dan ook voor mij echt een droombaan. Wat het zo interessant maakt, is dat ik aan de ene kant mag werken aan het merk Chassé, wat om andere marketing vraagt dan de promotie van voorstellingen, en aan de andere kant kan inzoomen op voorstellingsniveau en juist de meer commerciële promotie mag voeren, pure ticketverkoop dus. We bedienen veel verschillende doelgroepen, dus je kunt in deze rol veel creativiteit kwijt omdat je steeds met andere titels, andere doelgroepen en dus andere marketingmiddelen werkt.

Bureaus

Sinds twee jaar bouw ik aan een vaste pool van partners en investeer ik in langetermijnsamenwerkingen. Bureaus waar je op een gegeven moment mee kunt lezen en schrijven, die de taal van Chassé spreken en aan een half woord genoeg hebben. Zo werken wij voor campagnes met de mannen van creatief bureau Wars en voor emailcampagnes, ons meest effectieve marketingmiddel, met Funnelboost.

Onderbewustzijn

Ik ben gefascineerd door neuromarketing en, nog een stapje verder, beïnvloedingspsychologie. Ik heb meerdere opleidingen over dit onderwerp gevolgd en heb boeken als Het Bromvliegeffect op mijn nachtkastje liggen. Meer dan 99 procent van onze keuzes worden in ons onderbewustzijn gemaakt. Door slim na te denken over kleur, beeld, woordgebruik leer ik dat een ogenschijnlijk minuscule aanpassing het verschil kan maken in wel of geen aankoop doen.

Marketingmisverstand

Heb je even? Ik vind het soms erg lastig dat dit vak door veel mensen niet wordt begrepen. Marketing is iets anders dan communicatie en een marketingafdeling is niet hetzelfde als een creatief clubje waar je een euro ingooit en dat dan tien ideeën eruit spuugt. Marketing is een vak. Je kunt niet een administratief medewerker marketing ‘erbij’ laten doen. Dat iets in jouw ogen er simpel uitziet, wil niet zeggen dat mensen daar niet héél goed over na hebben gedacht.

Marketingtip

Kijk, doe en leer. Zoek oude rotten op in het vak, daar leer je van. Kijk om je heen, overal zie je marketing. Wat valt je op als je een reclame ziet? Wat doet het met je en waarom? En doe. De theorie is interessant maar in de praktijk leer je het.

Marketingboek

Het Bromvliegeffect is niet alleen leuk om te lezen en herkenbaar, maar ook erg leerzaam. De meeste mensen deugen zou verplicht op de boekenlijst moeten staan; bestaan die lijsten nog?). Niet direct een marketingboek maar toch heb ik hier veel aan gehad. Om als marketeer iets teweeg te brengen moet je lef hebben, maar ik merk dat men dan vaak aandacht heeft voor het negatieve effect. ‘Wat als mensen dan dit zeggen, of daarover gaan klagen, of op social los gaan, het verkeerd valt’. Vervolgens komt er een compromis uit dat zorgt voor een halfbakken campagne. Terwijl: de meeste mensen deugen. Focus je op die reacties, niet dat handjevol klagers.

Marketingheld?

Ik heb geen marketingheld. Wel leer ik ontzettend veel van de professionals om mij heen waar ik veel mee werk. Zoals de mannen van Wars of Hein Heijen, expert in neuromarketing.

Favoriete campagne

De introductie van Ben. Overal hingen er posters met een cryptische tekst, volgens mij was het ‘Ik ben Ben’. Later volgde het antwoord op je vraag: wie is dit? Als je nieuwsgierigheid wordt gewekt, blijft wat erop volgt veel sterker hangen.

Ergernis

Waar ik mij aan stoor zijn autocommercials. Al die – ook altijd Engelse – termen die erin worden gegooid, ik heb echt geen idee waar dit over gaat en waarom ik deze auto moet kopen en niet die uit de vorige, bijna exact dezelfde, reclame. Een andere grote ergernis is volle posters in abri’s langs de weg. Je weet als marketeer dat de doelgroep er met minstens 50, vaak 70 kilometer per uur langs raast. Wat lees je dan nog? Zondegeld.

Oeps

We hebben ooit een filmpje met roetveegpieten gemaakt wat grappig zou moeten zijn, maar dat kwam totaal niet over. Daar heb ik wel van geleerd dat humor heel moeilijk over te brengen is en heel subjectief is. En dat als iets niet goed is, je het beter kunt weggooien dan plaatsen ‘omdat het veel tijd en geld heeft gekost’. Het maken van het filmpje was overigens wel hilarisch.

Marketingquote

Voor onze recente merkcampagne hebben wij onze bezoekers in beeld gebracht. Een daarvan was Joop. Een ontzettend leuke actieve vrouw van 83. Bij de start van de campagne stond ze opeens in onze foyer om ‘de expositie te bekijken’. Toen ik met haar in gesprek was, vertelde zij haar levensmotto: met vlag en wimpel, maar hou het simpel. Die vond ik sterk en treffend, ook voor ons vak. Je moet er over nagedacht hebben, het moet kwaliteit hebben, maar de meest simpele marketing is vaak de meest effectieve.

Eerste baantje

Ik heb een blauwe maandag bollen gepeld, maar dat was ook echt maar één dag. Tijdens mijn studie heb ik bij het Kruidvat gewerkt, mijn echte eerste baantje.

Vrije tijd

Naast mijn baan en studie Beïnvloedingspsychologie heb ik nog vier kinderen thuis rondlopen. Je kunt dat mijn vrijetijdsbesteding noemen. Uiteraard word ik heel blij van een avondje theater, film en daarna – en daarvoor cocktails.

Guilty pleasure

Foute muziek en chocolade pepernoten. Dat tegelijk en mijn dag kan niet meer stuk.

 

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, eindredacteur en beeldredacteur voor blad, site en events.

Categorie
Tags

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!