Blankesteijn over de Volkskrantblog

14 november 2005, 19:36

Herbert Blankesteijn:

(…) Wat moet een krant ook met dat geblog? Iedereen die nu bij de Volkskrant blogt, had dat allang ergens anders kunnen doen. (…)

(…) Burgerjournalistiek, noemt de Volkskrant het. Een woord dat in het zeepbeltijdperk uitgevonden had kunnen zijn. Een weblog is immers niets anders dan een persoonlijke website (tegenwoordig met een reactieveld). (…)

Twee quotes van Blankesteijn die ongetwijfeld bedoeld zijn om te prikkelen maar die opnieuw laten zien dat Blankesteijn het medium nog niet helemaal heeft begrepen.

Theo van Vugt brengt het iets genuanceerder:

(…) Ik kan zijn kritiek heel goed gegrijpen, maar ik denk wel dat hij de plank misslaat qua lezersparticipatie. Het is te makkelijk om alle blogs over ??n kam te scheren. Ik denk dat er bij vakblogs, zoals molblog, wel degelijk meerwaarde zit in het laten deelnemen van vakgenoten. Ze zitten vaker dichter op de materie en tien of twintig zien meer dan twee of drie journalisten. Het levert misschien niet altijd mooi proza op, maar wel leads naar echt nieuws. (…)

(…) Het is nogal defensief van journalisten om te zeggen dat journalistiek een echt vak is en dat je dat aan deskundigen moet overlaten. Ik kan dat best begrijpen en het is waarschijnlijk voor een deel nog waar ook, maar als je tussen je lezers en doelgroep staat, zoals bij een blog gebeurt, dan is dat alleen maar heel goed voor je output. (…)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Frank Meeuwsen

    Het medium en het genre verwisselen…dat is altijd zo makkelijk he….Een boek is immers niets anders dan een persoonlijk verhaal van een schrijver.


    14 november 2005 om 20:54
    René

    Blankesteijn heeft gelijk. Er kunnen allerlei mooie rollen zijn weggelegd voor het medium weblog, maar met de Volkskrant heeft het niet veel te maken. Ik ben abonnee en trouw lezer van de Volkskrant en een regelmatig bezoeker van allerlei weblogs, maar het is me een raadsel waarom ik naar de weblogs bij de Volkskrant zou gaan.


    15 november 2005 om 10:11
    Bas

    Er is vast synergie te vinden tussen weblogs en de volkskrant. En ook burgerjournalistiek is (ook al is het een hype woord) here to stay. Roepen dat journalist zijn een vak apart is… pfft, moet je het gemiddelde niveau van journalisten zien. Ok, ze maken minder spelvouten, maar inhoudelijk rammelt het meestal aan alle kanten. En de arrogantie dat men denkt te weten wat de lezer wil… het zijn vaak net politici.

    De volkskrant weblogs… tja, over de vorm heb ik mijn twijfels, dat beide mediums elkaar ondersteunen niet.


    15 november 2005 om 16:01
    René Zonneveld

    Blankesteijn relativeert het uitstekend. ‘Burgerjournalistiek’ is een non-woord zodra het in verband wordt gebracht met weblogs. Want laten we wel zijn: 90% van de weblogs is hooguit aardig als huisvlijt, maar beslist niet meer dan dat.

    Hij schiet dichter bij de roos dan mensen als Herbert Blanken met zijn ‘consumenten zijn producenten geworden’. Ja hoor… Producenten? Waarvan? Van nieuws? Nee, dan Theo van Vugt:’ze leveren leads op naar echt nieuws’. Ook fijn.

    Wel grappig dat de blogosphere altijd zo lenig overeind veert als er ergens een spoortje van een kritische blik te ontdekken valt. Want god, wat willen we toch allemaal graag als serieuze journalisten worden gezien!

    Sommige vakgerichte weblogs, zoals deze, vind ik zeer waardevol en inmiddels een onmisbare aanvulling op de papieren media. Maar de weblogs van de Volkskrant behoren (misschien met een uitzondering, ik ken ze niet allemaal) tot de categorie huisvlijt. Leuk voor familie en vrienden, absoluut geen band met journalistiek. Veel weblogs kun je hooguit scharen onder de kop ‘columns’. Maar dan slecht geschreven.

    En wat de Volkskrant met die weblogs wil? Tja… wat willen die andere weblog-verzamelaars ermee? Beetje experimenteren misschien en dan maar hopen dat de rijkdom komt? ’t Is goed dat ze ermee gestart zijn, over vijf jaar weten we meer.

    @Bas: journalistiek is niet alleen een echt, maar ook een moeilijk vak. De arrogantie dat men weet wat de lezer wil heeft men niet. Wat de lezer wil doet er godzijdank niet toe, anders zou iedere krant op Privé lijken. Dat is trouwens ook het karakter van de betere weblogs: take it or leave it (om maar eens lekker hip in het Engels te schrijven).

    @Marco: ik begrijp de link naar de eerdere opmerking van Blankesteijn niet helemaal. Bedoel je daarmee dat hij geen gelijk heeft? Is het je dan nooit opgevallen dat webloggers vaak zo slecht schrijven dat je na het lezen inderdaad niet weet wat nu precies de ‘pointe’ is?


    15 november 2005 om 17:38
    media

    @René: mijn reactie op deze en eerdere uitspraken van Blankesteijn zijn vooral een tegenreactie op het feit dat hij alle weblogs over een kam scheert.


    15 november 2005 om 18:08
    Stonehead

    Jezus. Dit gaat echt helemaal nergens over. Op Fok of GeenStijl krijgt iemand voor Engels berichten een ban voor een paar dagen. De Volkskrant is zo amateuristisch om er een redactionele column aan te wijden en iedereen springt er bovenop.

    Daarbij is deze onzin ook nog eens een week oud.


    16 november 2005 om 21:41
    René

    @Marco: als je vindt dat Blankesteijn alle weblogs over één kam scheert, dan moet je dat zeggen. Wat je in plaats daarvan schrijft, dat Blankensteijn het medium niet begrijpt, is een drogreden van de ergste soort. Ik heb het gelinkte artikel van Blankensteijn nog even gelezen, maar het gaat vooral over de rol van een krant en van de journalistiek, niet zozeer over weblogs, laat staan alle weblogs. En dat over één kam scheren zie ik in het artikel niet (met uitzondering van de 2e zin van de body, waarin hij gelijk heeft 🙂 ). Wat zou de Volkskrant volgens jou wél met weblogs kunnen doen, dat meerwaarde heeft ten opzichte van de Volkskrant zonder weblogs en de overige weblogs zonder Volkskrant?


    17 november 2005 om 00:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!