Blogosfeer: kans of bedreiging?

25 november 2005, 07:09

Postbankpas in blogosfeer

Gisteren tijdens Fusion 2005 heb ik een korte presentatie gegeven over de kansen en bedreigingen van de blogosfeer voor marketeers. Mijn centrale boodschap was dat marketeers op zijn minst de blogosfeer moeten monitoren en daar waar relevant de dialoog moeten aangaan met de consument. Naast een aantal voorbeelden die negatief hebben uitgepakt voor merken, heb ik het voorbeeld van de Postbankpas als positief voorbeeld laten zien.

Leden van Marketingfacts kunnen de powerpointpresentatie hier (ppt) downloaden. Kijk voor de aardigheid ook eens naar de sheet waarin ik heb geprobeerd de verspreiding van de Postbankactie door de blogosfeer te illustreren (en vergeet ook niet in fullscreen met je muis over de bolletjes te gaan!).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    jeroenmirck

    Dat Postbankvoorbeeld met het groeiende aantal bolletjes was een goede visualisatie van het fenomeen weblogs. Toch vraag ik me daarbij af hoeveel wijzer de Postbank daarmee wordt. Het is naamsbekendheid, maar die heeft zo’n bank toch helemaal niet nodig? En je trekt toch alleen maar mensen die allang een Postbankrekening hebben?


    25 november 2005 om 09:15
    patventura

    Klopt. Maar je komt wél vernieuwend over en geloof het of niet: dat kan je in de toekomst klanten opleveren. De jeugd heeft immers de toekomst…..


    25 november 2005 om 13:06
    patventura

    Oh enne….de Postbank heeft geloof ik zo’n 5 miljoen klanten…dus ook dan zitten ze wel goed hoor 😉


    25 november 2005 om 13:07
    jeroenmirck

    Ik snap het allemaal, Pat. Maar ik vind iedereen zo akelig lyrisch over die actie. Zelf word ik er niet warm van, eerlijk gezegd. Het is weer die platte populistische toon van de Postbank… Zoiets kan ook negatief voor je merk uitpakken. Ik moet alleen al denken aan die kritiek op het gebruik van celebrity’s in hun tv-spots.


    25 november 2005 om 13:19
    patventura

    die tv-spots vind ik ook niets, maar ach: misschien ben ik met mijn 31 jaar wel te oud om tot de doelgroep te behoren… 😉 Het ligt er dus maar aan wie ze willen benaderen. Ik vind overigens de tv-spots van abnamro en rabobank ook helemaal niets….


    25 november 2005 om 13:44
    jeroenmirck

    Tja, het is dat bekende bankendilemma: “We moeten corporate overkomen, maar toch ook leuk…” In de commercials pakt dat vaak beroerd uit. Bij die virals van banken heb ik dat gevoel ook een beetje…


    25 november 2005 om 13:54
    StephanV

    Marco, leuke presentatie!

    Ik vind het heel progressief van de Postbank om zo’n actie op touw te zetten. Juist door actief deel te nemen in de blogosphere krijg je pas een indruk wat kansen en bedreigingen zijn voor jouw merk. Het is een kwestie van gecalculeerde risico’s durven nemen.


    25 november 2005 om 22:57
    René

    Verspreiding van de Postbankpas door de blogosfeer? Denk je niet dat verspreiding via het Postkantoor en het NOS-journaal een grotere duit in het zakje deed?


    26 november 2005 om 01:32
    media

    @René: Het NOS-journaal (en de massa mediale campagne) zijn pas op 23 november gestart; de resultaten die tot nog toe zijn behaald zijn van voor 23 november toen alleen eigen medewerkers en 10,000 jonge postbankklanten zijn geinformeerd. De online verspreiding van de actie (via weblogs, fora en MSN) heeft zeker bijgedragen aan het succes.

    @Stephan: Dank voor het compliment! Ik ben er echter nog steeds niet helemaal zeker van of de Postbank bewust heeft gekozen voor verspreiding via blogosfeer of dat ze geluk hebben gehad dat het door een aantal invloedrijke blogs is opgepakt.


    26 november 2005 om 07:59
    Rubensss

    Marco,

    Zou je de presentatie behorende bij deze post weer online willen zetten?

    Mvg,

    Ruben


    10 april 2006 om 12:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!