Blogview: Feedo
Evenals weblogs staat RSS al een tijdje bekend als veelbelovend nieuw marketinginstrument. Toch lijkt het gebruik van RSS de massa nog niet te hebben bereikt en wachten de RSS-aanhangers met belangstelling op de integratie van RSS in de Microsoft-producten. In navolging van de eerdere reeks blogviews, heb ik een aantal pioniers op het gebied gevraagde te reageren op een aantal vragen.
Vandaag de aftrap van de nieuwe reeks waarin ik de vragen heb voorgelegd aan Nils Rooijmans (ilse media) over Feedo, een online RSS-reader gecombineerd met een RSS gids en zoekdienst.
Wanneer zijn jullie begonnen met Feedo?
In september 2005 zijn we live gegaan met Feedo; een online RSS reader gecombineerd met een RSS gids en zoekdienst waarin gezocht kan worden binnen en naar RSS feeds. Daarnaast zagen we een extra toepassing in de vorm van “Feedo filters” waarmee gebruikers op de hoogte kunnen worden gehouden van nieuwtjes die voldoen aan hun zoekcriteria en in de toekomst in RSS feeds verschijnen.
Waar staat Feedo nu?
In principe is Feedo nog in beta, wat wil zeggen dat de productontwikkeling en functionaliteit nog regelmatig aan verandering onderhevig is. Het product staat al live op www.feedo.nl en gebruikers kunnen nog een aantal verbeteringen en uitbreidingen van de functionaliteit verwachten voordat we uit beta gaan.
Wat zijn de belangrijkste drempels bij (potentiele) klanten?
We zien 3 soorten “klanten”: de RSS publisher, de eindgebruiker en de adverteerder.
Mbt de publishers merken we dat deze nog niet gewend zijn aan het publishen van hun content in RSS ; heel veel RSS feeds voldoen niet aan standaarden waardoor de content moeilijk/niet leesbaar wordt voor andere applicaties zoals zoekmachines of RSS readers.
Mbt eindgebruikers duurt het nog even totdat er in Nederland een kritische massa wordt bereikt, het “tipping point” ligt nog voor ons. We hopen Feedo voldoende gebruiksvriendelijk te hebben gemaakt om de massa aan te spreken zodra het fenomeen RSS, of iig het gebruik ervan gemeengoed wordt.
De adverteerder heeft momenteel nog weinig kennis van de waarde van RSS/weblogs als advertentiemedium; RSS feeds worden vaak op basis van PayPerClick verkocht waarbij advertenties in de feed van blogpostings worden geinjecteerd op basis van de match tussen een getarget keyword en een blog(posting). Dit gaat voorbij aan een belangrijk kenmerk van RSS feeds uit de blogwereld; deze hebben een zeer trouwe, vaak terugkerende lezersgroep. Een lezer van een RSS feed heeft een relatie met de publisher die verder gaat dan keyword advertising kan benutten. Hier hebben we een braak liggend gebied dat nog ontgonnen moet worden.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren van RSS?
Onzichtbaarheid; pas als de technologie achter RSS onzichtbaar wordt voor de eindgebruiker heeft deze kans voldoende massa te creeeren om te slagen. Microsoft gaat hierin ook een belangrijke rol spelen; als Windows wordt uitgerust met veel applicaties die gebruik maken van RSS zal er een norm gezet gaan worden, en kan RSS als distributie-protocol echt doorbreken.
Wat verwacht je van RSS in 2006?
RSS wordt breder ingezet dan het verspreiden van nieuws-/blogcontent, Microsoft brengt RSS naar de massa.
Waar staan jullie over een jaar met Feedo?
Feedo zal laagdrempig in gebruik zijn, dit om de massa aan te spreken. Maar onder de motorkap zullen we nieuwe features bieden die de “avant garde” aanpreken en in staat stellen de kracht van RSS te benutten. Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aan het binnen communites delen van “Feedo filters” die relevante content uit de information overload filteren en via diverse kanalen presenteren, of het aanbevelen van nog onbekende feeds welke aansluiten bij het interesseprofiel van de gebruiker. Dit alles natuurlijk weer via RSS distribueerbaar en binnen diverse applicaties te gebruiken.
Suggesties voor deze reeks van RSS-producten en diensten zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.
Ik vind de drempels die Nils signaleert erg herkenbaar. Met name het eerste punt, uitgevers die de RSS klok luiden maar de klepel vergeten, sterkt mij in de gedachte dat er ruimte is voor een nieuwe RSS uitgeverij. Als het aan mij ligt gaat die er ook snel komen. Waarbij de prachtige content van die publishers zo in RSS wordt verwerkt dat het wél meerwaarde krijgt.
Jammer dat de nadruk altijd zo op RSS ligt terwijl ATOM eigenlijk superieur is aan RSS. Niettemin is het zeker zo dat beide technieken de potentie hebben heel ver te komen.