Blogview: Infocaster

11 januari 2006, 07:05

InfocasterEvenals weblogs staat RSS al een tijdje bekend als veelbelovend nieuw marketing-instrument. Toch lijkt het gebruik van RSS de massa nog niet te hebben bereikt en wachten de RSS-aanhangers met belangstelling op de integratie van RSS in de Microsoft-producten. In navolging van de eerdere reeks blogviews, heb ik een aantal pioniers op het gebied van RSS gevraagd te reageren op een aantal vragen.

Vandaag de antwoorden van Ernst Dirkzwager van Infocaster, op dit moment zeker een van de meest toonaangevende bedrijven op het gebied van RSS in Nederland.

Wanneer zijn jullie begonnen met infoCaster?

InfoCaster werd in 2001 opgericht door Sander Hoeken en Koen Lavooij. Het bedrijf begon onder de naam SanderOnline. In eerste instantie was de kernactiviteit het maken van commerci?le pushapplicaties, maar dit evolueerde door tot Branded RSS applicaties.

Zijn er al concrete projecten of zijn het vooral pilots?

Er zijn verschillende lopende projecten. Door de langdurige relatie, die InfoCaster opbouwt met haar klanten is een project eigenlijk nooit geheel af. Nieuwe ontwikkelingen zorgen voor extra toe te voegen diensten zodat het contact met de klant blijvend is. Na een voorzichtige betreding van de externe communicatiemarkt, bevinden we ons sinds een succesvolle pilot bij Pfizer, ook op de interne communicatiemarkt. Voor TCS hebben we een screensaver met RSS functionaliteit gemaakt. Daarnaast bieden we sinds kort de “InfoCaster mobile technology” aan, die het mogelijk maakt om je RSS-feeds te bekijken op je mobiele telefoon.

Wat zijn de belangrijkste drempels bij (potenti?le) klanten?

Het merendeel van de potenti?le klanten heeft gehoord van RSS, maar heeft absoluut geen idee van de mogelijkheden en de potentie. RSS zit nog steeds in de adaptieve fase. Dit heeft tot gevolg dat organisaties zich beseffen dat ze er iets mee willen. Wat precies en hoeveel het mag kosten blijft een vraagteken. RSS zit reeds in het hoofd, maar nog niet in de portemonnee. Een geval van klokken en klepel zoals Nils Rooijmans al constateerde.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren van RSS?

De hoeveelheid content op internet is onoverzichtelijk veel. RSS zal orde in deze chaos kunnen cre?ren of biedt mensen de mogelijkheid om dit zelf te doen door het slim te filteren. Gepersonliseerde actuele content ongeacht wanneer of waar je maar wil. Met RSS is dat mogelijk.

Wat verwacht je van RSS in 2006?

Er is nog geen algehele doorbraak geweest van RSS. 2006 kan wel eens het jaar zijn waarin zowel aanbieder als gebruiker de voordelen van RSS gaan inzien en er voldoende nagedacht wordt over de gebruiksvriendelijkheid ervan.

Waar staan jullie over een jaar?

InfoCaster hoopt over een jaar een bredere speler op het gebied van RSS te zijn, met als speerpunt de belofte: “Any place, any time, any device”.

Suggesties voor deze reeks van RSS-producten en diensten zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!