Blogview: Oberon Medialab

7 januari 2006, 08:33

Oberon MedialabEvenals weblogs staat RSS al een tijdje bekend als veelbelovend nieuw marketinginstrument. Toch lijkt het gebruik van RSS de massa nog niet te hebben bereikt en wachten de RSS-aanhangers met belangstelling op de integratie van RSS in de Microsoft-producten. In navolging van de eerdere reeks blogviews, heb ik een aantal pioniers op het gebied van RSS gevraagd te reageren op een aantal vragen.

Vandaag de antwoorden van Richard Osinga van Oberon Medialab, in het RSS-wereldje vooral bekend van de Volkskrant Nieuwsklikker en de Telegraaf Koppensneller.

Wanneer zijn jullie begonnen met het aanbieden van RSS-producten/diensten?

Wij zijn in 1995 begonnen met een Pointcast-achtige applicatie Eurocast genaamd, die weliswaar niet op basis van RSS werkte, maar wel iets vergelijkbaars gebruikte. RSS bestond al wel en we hebben ook overwogen het als standaard te gebruiken, maar uiteindelijk voor iets homebrewn gekozen.

Zijn er al concrete projecten of zijn het vooral pilots?

Eurocast als consumentenproduct is niet van de grond gekomen, en de verschillende uitgevers deden nogal moeilijk over het gebruik van hun feeds (gescraped natuurlijk), maar de technieken hebben we vanaf 1998 in verschillende vorm ingezet om content naar de desktop te brengen, screensavers en het bekendst van al de VI Nieuwsbal, een notifier applicatie op basis van een RSS achtig formaat.

Het laatste jaar hebben we RSS activiteiten voor een aantal grote uitgevers gedaan. Meest bekend zijn de Volkskrant Nieuwsklikker, Nieuwskraker en de Telegraaf Koppensneller.

Wat zijn de belangrijkste drempels bij (potentiele) klanten?

“Hoeveel mensen gebruiken dat nou eigenlijk?”

Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren van RSS?

Het is een open en eenvoudige standaard. Iedereen kan er zijn eigen producten en diensten op ontwikkelen.

Wat verwacht je van RSS in 2006?

Gebruik RSS in widgets/gadgets bij de webportals google.com/ig en live.com zal een mooie ontwikkeling zijn.

Waar staan jullie over een jaar?

Dan hebben we voor onze huidige klanten in de uitgeverswereld ons dienstenpakket een behoorlijk stuk breder gemaakt. Nu is het veel RSS Notifiers, maar ook integratie in MSN Messenger door middel van Bots en Alerts, Gadgets, Widgets en andere online activiteiten zitten in de pijplijn.

Suggesties voor deze reeks van RSS-producten en diensten zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!