Blogview: Verzekeringen-Online

31 oktober 2005, 11:08

Verzekeringen-OnlineRegelmatig wordt me gevraagd naar voorbeelden van succesvolle weblogs in Nederland. En alhoewel de grote bedrijven het vooralsnog laten afweten, zijn er inmiddels tal van kleine ondernemers en ondernemingen die hebben laten zien wat weblogs kunnen betekenen in hun bedrijfsvoering. In de komende periode zal ik op Marketingfacts een aantal van deze voorbeelden de revue laten passeren.

Vandaag aandacht voor Joost Hoogstrate, commercieel directeur van Verzekeringen-Online, een marktplaats voor financi?le diensten. Sinds november 2004 heeft de site een eigen weblog waar dagelijks het laatste financiele nieuws wordt geplaatst.

Wanneer ben je begonnen met de weblog verzekeringen-online.nl?

We zijn in november 2004 begonnen met de weblog. Voor ons is het een lange termijn investering. Ik heb er een week over na over moeten denken voordat ik volmondig JA zei want je neemt toch een dagelijkse taak op je als je het goed wilt doen. Dagelijks besteed ik circa 60-90 minuten tijd aan de weblog. Afhankelijk van het aanbod van nieuws en de inspiratie van de dag.

Hoe ben je op het idee van een weblog gekomen?

Het idee om een weblog te starten kwam van Marco Derksen. Tijdens een kennismakingsgesprek in het kader van communicatie voor verzekeringen-online.nl kwam het idee van een weblog op tafel.

Wat was je doelstelling met de weblog?

De primaire doelstelling was en is om een autoriteitsfunctie te cre?ren voor zowel financi?le dienstverleners als consumenten en bedrijven.

Secundaire doelstellingen zijn meer bezoekers genereren, betere posities in de zoekmachines en de mogelijkheid om onze onafhankelijkheid te bewijzen.

Wat heeft het je tot nu toe opgeleverd?

Ik denk dat we circa 200 unieke bezoekers per dag krijgen alleen voor items die op de weblog staan. Echter alle pagina’s van onze site hebben een sterk verbeterde positie in de zoekmachines. Dit is omdat er dagelijkse verse content op site komt en dat telt.

En omdat de financi?le wereld in Nederland niet uitblinkt in transparantie denk ik dat we daar een kleine bijdrage aan leveren.

Wanneer ik een klant bezoek merk ik dat goed op de hoogte ben van de ontwikkelingen en dat ik ze altijd wel wat nieuws te vertellen heb. En dat is leuk!

Daarnaast koppel ik nieuwsitems aan een bepaald verzekeringsproduct. Op deze manier kan ik bezoekers direct naar een relevant product leiden als ze meer informatie op prijs stellen.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren?

De belangrijkste succesfactoren zijn volgens mij: het bloggen serieus aanpakken, discipline, oprechte belangstelling en passie hebben voor de ontwikkelingen in je vakgebied, een visie hebben op de zaken die spelen en niet bang zijn om die visie te ventileren op je weblog.

Waar staat Verzekeringen-Online over een jaar?

Over een jaar is Verzekeringen-Online een multifunctionele infrastructuur voor financi?le dienstverleners, consumenten en bedrijven met een pallet aan diensten en producten. Daarnaast zijn we op dit moment bezig om ons platform in andere landen van de EU neer te zetten.

Een voorbeeld van de infrastructuur:

http://www.verzekeringen-online.nl/comment_view.php?blogid=2364&i=1

En:

http://www.verzekeringen-online.nl/autoverzekering/index.php

De weblog is een essentieel onderdeel van ons toekomstig dienstenpallet. We onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om een speciale RSS-feed voor financi?le dienstverleners te maken. Want sommigen van hen betalen nog steeds honderden euro’s voor een nieuwsrubriek op hun site. En mijn inziens kan dat tegen een lagere prijs.

Joost en Remco, heel veel succes met Verzekeringen-Online en we blijven jullie weblog uiteraard volgen!

Suggesties voor deze reeks van succesvolle zakelijke weblogs zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Ronald

    Interessante aanpak om een goede positie te realiseren in de zoekmachines. De betaalde varianten (Google Adwords) zijn voor producten als hypotheken en verzekeringen niet echt leuk meer (met kosten tot 10 euro per klik).

    Vraag is alleen, zie je dit niet als een manier van zoekmachinespam?


    31 oktober 2005 om 12:44
    Roy Huiskes – chapter42

    zolang de content maar nieuw is en goede links gelegd worden lijkt me dat zekers geen spam.


    31 oktober 2005 om 12:50
    media

    Ronald, lijkt me in dit geval ook geen spam. Zoals Roy al aangeeft, het gaat hier om relevante content en bevat goede links. Wellicht zou zo nu en dan wat meer visie op de berichten een aardige toevoeging zijn.


    31 oktober 2005 om 14:36
    Jaap

    Geen spam maar wel een prima manier die bijdraagt tot zoekmachine optimalisatie.


    8 november 2006 om 11:42
    Niels

    Interessante manier om voor de zoekmachineoptimalisatie. Als ik zo kijk naar Google hebben ze het ook lang niet slecht gedaan, wat hun afhankelijkheid zeker bewijst. Zelf vind ik het ook geen spam, maar juist een wat slimme manier van adverteren. Spam wordt het pas echt als het ongewenst is, dat is hier niet duidelijk het geval.


    11 maart 2007 om 18:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!