Blokker: marketingdirecteur overbodige functie

14 mei 2005, 10:39

Een opmerkelijke uitspraak van Jaap Blokker, topman van de gelijknamige winkelketen: het bedrijf gelooft niet in marketing-directeuren. In het Tijdschrift voor Marketing zegt hij dat zo iemand toch alleen maar klem zou zitten tussen de afdelingen inkoop en verkoop. De Blokker-groep heeft daarom dan ook geen marketing-directeur, marketingstaf en sterker nog: geen algemene marketing-strategie. Onbelangrijk is marketing echter ook weer niet volgens Blokker. Het concept moet bij iedere werknemer centraal staan. Het zwaartepunt en beginpunt van de marketing ligt echter bij de inkoopafdeling.

Via MKBnet

Categorie
Tags

8 Reacties

    media

    Heb het artikel gelezen en moet zeggen dat hij wel een interessante visie heeft. Op de vraag of Blokker aan marktonderzoek doet antwoord hij: “Wat voor Onderzoek? Marktonderzoek doe je door goed te kijken en te luisteren. Door in de winkel te zijn, kijken wat consumenten beweegt.” Formeel marktonderzoek? “Nee, daar doen we weinig aan.”


    14 mei 2005 om 11:05
    schief

    “(…) De inkoopleider (!) die een nieuw product ziet, moet meteen het hele marketingtraject in zijn hoofd hebben. Is er behoefte aan dit product, is de verkoopprijs goed , wanneer kan het worden verscheept, kan het op tijd in Nederland zijn voor de folder, hoe moet de verpakking eruit zien, welke plek in de winkel moet het krijgen? Dat moet allemaal in het hoofd zitten.”

    Aldus Jaap Blokker… Volgens mij is het dus puur een kwestie van definitie, want als je het zo leest, krijg ik een beeld van een marketing- of nog eerder productmanager in plaats van een inkoopleider.


    14 mei 2005 om 12:16
    peter

    hulde!

    marketingmanagers redeneren alles dood met hun grafieken logica, matrices, attitudes en natte pakken. marketing is verder prima, heel erg nuttig zelfs. maar marketing managers? nutteloze en dure mensen, die andere dingen nog veel duurder maken, die dat helemaal niet hoeven zijn. zoals bijvoorbeeld websites.

    Blokker heeft gelijk


    15 mei 2005 om 06:11
    schief

    @ Strebertje – Blokker maakt niet minder omzet, maar de ontwikkeling van de omzet blijft achter in vergelijking tot eerder behaalde omzetgroei. Feit is dat Blokker 2,5% omzetgroei heeft terwijl het besteedbaar inkomen afgenomen is met 2%. Slecht hoor…

    “De omzet in het op 29 januari afgesloten boekjaar is uitgekomen op € 2,354 miljoen. Dit is nog een stijging van 4% ten opzichte van het voorgaande boekjaar. Het net afgesloten boekjaar duurde een week langer dan het voorgaande jaar. Als dit gecorrigeerd wordt, bedroeg de omzetstijging 2,5%. De nettowinst is 14% gestegen naar een totaal van € 121 miljoen. Blokker meldt verder in haar persbericht: ‘De totale consumentenbestedingen namen met ruim 2% af en de concurrentie en branchevervaging namen sterk toe.”


    15 mei 2005 om 08:08
    schief

    Even nog iets nuanceren, want de eerste maanden van 2005 dus wel lagere omzet dan eerste drie maanden van 2004. Daar staat tegenover dat de hele Nederlandse economie een lichte daling liet zien:

    “De Nederlandse economie is in de eerste drie maanden van dit jaar met 0,3 procent gekrompen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2004. Dat bleek donderdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).”


    15 mei 2005 om 08:13
    Bas

    Tja, met alle respect, maar dit is iets wat ik in de propedeuse heb geleerd.

    Er zijn 4 fases van marketing, waarbij de derde fase een aparte marketing afdeling was en de 4e een volledig geïntegreerde marketing gedachte bij de medewerkers. Als meneer Blokker stelt dat er geen algemene marketing strategie is, maar vervolgens stelt “De inkoopleider (!) die een nieuw product ziet, moet meteen het hele marketingtraject in zijn hoofd hebben.” is die er dus wel. Namelijk dat de inkoopleider de marketingstrategie uitzoekt en dat die gedifferentieerd is per product.

    De opmerking van Peter is er weer typisch zo één van: ik heb veel ervaring met slechte marketeers / slechte marketing managers, dus is het een overbodige functie. Persoonlijk heb ik veel ervaring met slechte HR managers, maar dat maakt het geen overbodige functie. Net zoals marketing managers heel, heel erg nuttig kunnen zijn, als je er maar een hele goede hebt zitten.

    Marketing is in mijn optiek de kern van elk bedrijf. Marketing is namelijk het snijpunt tussen: Wat wil de (potentiële) klant?, wat willen en kunnen wij als bedrijf? en hoe kunnen we daar geld aan verdienen?

    Omdat in veel bedrijven de meeste mensen met hun mini-deelgebiedje bezig zijn, is een marketing manager dus vaak wel een heel zinvolle functie volgens mij.


    15 mei 2005 om 09:12
    Martin stappaerts

    Marketing ?? voor mij is het een moeilijk iets.

    5 jaar geleden ben ik een hoveniersbedrijf begonnen in brabant, dit bedrijf klikt als een klokje, gelukkig.

    Maar als ondernemer wil je meer, zo heb ik met een aantal creatieve breinen een nieuw spel uitgedacht . Het spel is geweldig geschikt voor jong en oud. Onlangs hebben verschillende kranten veel interesse getoont in ons product en hebben daar ook een stuk over geschreven. Deze noemde ons product veelbelovend en innovatief.

    Wij zijn ervan overtuigd dat het een hype gaat worden.

    Wie kan ons serieus helpen om ons product klaar te stomen voor het groot winkel bedrijf??


    20 december 2005 om 20:05
    Vickstar

    The Communication Company in Breda !


    20 maart 2008 om 10:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!