Bob Boehnlein (Aprimo): van digital breadcrumbs naar marketinginnovaties

21 september 2012, 07:30

Tijdens het Aprimo-evenement op 14 september in De Hermitage in Amsterdam kregen wij de kans om Aprimo-president Bob Boehnlein te interviewen. Aprimo (een dochterbedrijf van Teradata) staat bekend om haar cloud-gebaseerde marketing plossingen. We vroegen Bob Boehnlein o.a. over de toekomstige marketeer, de houdbaarheid van de salesfunnel, software-innovatie en de marketingtrends.

Kun je in een paar zinnen uitleggen wat Aprimo doet?

Met onze marketingsoftware kunnen we volgen hoe effectief campagnes zijn. Het helpt marketeers om de marketingmix te optimaliseren. Aprimo is met name gericht op het eerste deel van de funnel: de conversatie met prospects totdat ze een klant worden. Het salesgedeelte kan beter opgepakt worden door CRM-systemen.

Je hebt het over de salesfunnel. Forrester beweert dat deze ouderwets is en dat marketeers zich zouden moeten richten op de customer life cycle, bent u het hiermee eens?

Nee, ik zou de funnel zeker niet loslaten. Je wilt toch uiteindelijk dat prospects converteren in een klant. Ik geloof wel dat je naast de salesfunnel ook moet zorgen dat je bestaande klanten op de juiste manier benadert. Vroeger bestond marketing vooral uit eenrichtingsverkeer, door de komst van het internet ontstond er een-op-een-marketing en nu met sociale media is er zelfs many-to-many-communicatie. Iedereen kan via social media zijn mening over een bepaald merk achterlaten, iedereen is dus in principe een marketeer. Behalve het managen van de salesfunnel, moet je ook je merkreputatie goed managen.

Wat is het verschil tussen de marketeer van nu en die van vroeger?

Het grootste verschil is de explosie van kanalen. Waar je jaren geleden maximaal 10 kanalen moest managen, zijn dat er nu 50 tot 100. Dit is een enorme uitdaging voor marketeers, want hoe zorg je dat je je marketing budget zo goed mogelijk verdeelt over al die kanalen? Een marketeer heeft vandaag de dag te maken met zoveel meer complexiteit.

Een andere belangrijke verandering is dat marketing nu veel meer dynamisch is. Vroeger was een jaarlijks marketingplan voldoende, nu wordt er verwacht dat je realtime antwoordt. De marketeers van vandaag moeten zich constant aanpassen aan klantgedrag.

Wat zijn je grootste uitdagingen bij de verkoop van marketingsoftware?

Mijn grootste zorg is de economie. Er wordt wel gezegd dat er een tweede dip aan zit te komen, wat veel bedrijven tegenhoudt om te investeren. Bedrijven zouden zich vooral moeten richten op hun eigen omgeving, als bedrijf heb je toch nauwelijks invloed op de macro-economische ontwikkelingen. Waar we ons ook nog verder in zouden willen ontwikkelen is dataverwerking. Hoe kunnen we alle kanalen inzetten om informatie een 360 graden-klantbeeld te krijgen. Marketingsoftware zou alle digital breadcrumbs moeten verzamelen om zo een digitaal spoor van de klant te maken.

Het gebruiken van al deze data heeft nogal een impact op privacy, hoe gaan jullie hiermee om?

Wij vinden dat de regelgeving continu aangepast zou moeten worden aan wat er mogelijk is. Ook moet je als marketeer rekening houden met “webetiquette”. Er zijn marketingactiviteiten die je nou eenmaal niet doet, zoals bijvoorbeeld het huis van je klant met Google Streetview opzoeken om daar een marketingcampagne omheen te bedenken.

Hoe innoveren jullie? En hoe zorg je ervoor dat je de markt voor blijft?

Dat is voor ons een echte uitdaging, omdat we niet alleen moeten kijken naar het klantgedrag van vandaag, maar ook van morgen. We hebben een Customer Advisory Board die ons feedback geeft over onze huidige software. Deze board kan ons echter niet vertellen hoe de software van morgen eruit moet komen te zien. Om de markt voor te blijven, wedden we op investeringen in nieuwe technologieën, uiteraard wel op basis van uitgebreid onderzoek. Wij noemen dit ook wel skate where the puck is going, wat aangeeft dat je niet skate naar diegene die de puk wegslaat, maar dat je vooruit schaatst zodat je de puk precies op het juiste moment kan opvangen. We moeten keuzes maken. Twee gokken die we afgelopen jaar hebben gemaakt zijn realtime marketing en digital marketing optimization.

De afgelopen jaren heb jij veel bedrijven gezien die de stap naar marketingsoftware hebben gemaakt. Wat zijn bij hen de grootste uitdagingen?

Verandering in de organisatie. Marketeers moeten niet alleen creatief zijn, maar ze moeten ook laten zien hoeveel hun marketinginvesteringen opleveren. Omdat bij de meeste marketeers de rechter hersenhelft het meest is ontwikkeld, is het inrichten van effectieve marketingprocessen een uitdaging. Wij willen marketeers ondersteunen bij deze processen, zodat zij zich op andere activiteiten kunnen richten.

Marie-Christien van Wensen
Change Maker in Digital Marketing & CRM bij Lemonstar

Marie-Christien van Wensen is een CRM & Digital Marketing expert

Categorie
Tags

5 Reacties

    Huibert

    Ik zie op de website van Capgemini Consulting “Door gebruikmaking van deze website, gaat u akkoord met de plaatsing van cookies op uw computer of apparaat, zoals verder beschreven in onze privacy policy.” Dat impliceert dat met het feit dat ik uw website open, ik uw bedrijf meteen toestemming zou geven cookies te plaatsen, dus nog vóórdat ik heb kunnen lezen dat ik met mijn bezoek die toestemming geef. Dat is toch helemaal niet conform de cookie-wetgeving?!


    21 september 2012 om 08:31
    Huibert

    @Bram

    Aangezien in dit artikel many-to-many-communicatie wordt genoemd, ben ik juist erg benieuwd hoe een bedrijf als dit hiermee publiekelijk omgaat. Het is hier inderdaad niet zo relevant Capgemini met mij als individuele bezoeker omgaat, maar hoe Capgemini met ál zijn websitebezoekers omgaat. Dat lijkt me een thema dat zeker relevant is voor een site als en voor het publiek van Marketingfacts, vandaar dat ik het niet in een mailtje wilde aankaarten, maar out in the open. Ben benieuwd hoe Capgemini hun many-to-many-communicatie in praktijk brengt, en of het ons een best practice-voorbeeld oplevert.


    21 september 2012 om 09:12
    Huibert

    En hoe brengt Capgemini hun many-to-many-communicatie in praktijk? Met een stilte. Grappig dat je als organisatie een post plaatst over de toekomstige marketeer en marketingtrends, en zelf niet verder komt dan zenden. Maar interactie is niet iets voor de toekómstige marketeer, Capgemini: de huidige hoort dit allang in zijn vingers te hebben.

    Ik had eigenlijk niet een beeld bij Capgemini als organisatie, bij het bezoeken van haar site vanochtend (wie zijn zij eigenlijk) viel me de onsympatieke (en ik denk illegale, maar ik ben geen expert) cookie-opmerking op, en intussen blijkt het bedrijf het niet de moeite waard te vinden op een publiekelijke reactie te reageren. Geloof me: ik heb intussen wél een idee over het bedrijf. 😉 En dat komt niet erg overeen met hun slogan: “Uw expert in innovatie”! Old school marketing, als je het mij vraagt.


    21 september 2012 om 12:45
    Marie-Christien

    @huibert, dank voor je reacties. Zoals Bram ook aangaf was dit artikel inderdaad bedoeld om de visie van Aprimo over marketing te horen. Ik zal jou opmerking over de cookienotificatie bij onze marketingafdeling neerleggen.


    25 september 2012 om 06:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!