Bob de Contentbouwer: Kunnen we het nog maken?

We moeten steeds meer stelling nemen en mogen steeds minder, lijkt het.

27 januari 2023, 13:30 2303 x gelezen

Als je eens wil lachen met het schaamrood op de kaken, dan moet je eens in een reclame-archief duiken. Stereotypes, onversneden seksisme, zelfs keiharde leugens om ongezonde producten aan de man te brengen; verder van onze huidige tijdgeest kan het niet staan.

Dat deze tijden vervlogen zijn, is terecht. Volkomen, volslagen, en utterly terecht. Tegelijkertijd moeten we toegeven dat het vak van contentmarketing er niet makkelijker op is geworden. In deze tijden van politieke correctheid, hoe breng je nog een scherpe boodschap als je continu bang moet zijn dat iemand zich eraan bezeert? Niemand mag zich gekwetst of gekrenkt voelen door jouw boodschap. Het moet immers wel leuk blijven en geen ongewenste rimpels veroorzaken in de grote vijver die social media heet.

“Het moet immers wel leuk blijven en geen ongewenste rimpels veroorzaken in de grote vijver die social media heet.”

Niet alleen wordt van merken verwacht dat ze op zo’n manier communiceren dat iedereen zich vertegenwoordigd voelt; je moet nog een stapje verder gaan en actief stelling nemen om een betere wereld te creëren. Tegen discriminatie, seksisme en scheve machtsverhoudingen, voor een beter milieu en gelijke kansen. En vooral ook laten zien dat je het serieus meent in je productroadmap, jaarverslag – en natuurlijk je content.

Activistische merken

Het is best vreemd dat merken in korte tijd zó activistisch zijn geworden. Schieten we niet een beetje door met al die pride-vlaggen bij kantoorgebouwen? Hoe authentiek is het eigenlijk nog als je als merk politiek correct uit de hoek komt? Leidt dat niet tot vrijwillige censuur? Wat mag je eigenlijk nog wel zeggen? En is het eigenlijk wel aan merken om te strijden voor een eerlijkere wereld – daar hadden we toch de politiek en NGO’s voor?

Hoe creëer je in het huidige klimaat van politieke correctheid nog content die impact maakt? Sommige merken kiezen er ‘on purpose’ voor om deze trend te omarmen en durven meer stelling te nemen dan het gemiddelde Tweede Kamer-lid. Dat werd direct zichtbaar rond de eerste, veelbewogen dagen van Trumps presidentschap en een recenter voorbeeld is de keuze van Patagonia om de aarde te redden.

Stiekem worstelen alle marketeers in meer of mindere mate met deze vragen. Maar contentstrategen, toch de ‘storytelling-eindbazen’ binnen veel organisaties, misschien wel het meest. Daarom wijdt CS, het Genootschap van Contentstrategen, de komende sessie aan politieke correctheid. Met twee sprekers, zoals altijd, maar die gaan we wel een beetje de mond snoeren. Qua spreektijd dan, want dit onderwerp leent zich veel beter voor een goede discussie en verbaal robbertje vechten, dan voor een eenzijdige braindump.

Stelling nemen met Jos Govaart en Jerome Kuijken (De Speld)

Dan heb je wel mensen nodig die een beetje stelling durven te nemen. Jos Govaart, eigenaar van Coopr en voorzitter van Logeion, is een communicatieman die nog écht een mening heeft. In zijn blogs is hij nooit te beroerd om 180 graden in te druisen tegen de communis opinio van de marketing-goegemeente. M&M’s liggen onder vuur vanwege vermeende wokeness? Zie ook: ‘M&M’s nodigt uit tot Chinese overmacht en lesbische invasie

Misschien hadden ze überhaupt weinig te zoeken in de hele discussie. Wordt een reclamebureau neergesabeld vanwege een niet-zo-handig reclamespotje over het WK? Een beetje coulance mag wel, vindt Jos. Loopt iedereen weg met Patagonia vanwege het voornemen om alle winst te doneren aan duurzaamheid? Eerst zien, dan geloven. En hij heeft wel wat ervaring om zijn mening te boekstaven: als eigenaar van een PR-bureau helpt hij heel wat merken met hun positionering.

Als managing director van De Speld & Partners weet Jerome Kuijken als geen ander hoe het is voor merken om de randjes op te zoeken van het betamelijke. De satirische website heeft namelijk content-partnerships met verschillende merken, waaronder ASN Bank, Basic Fit en FEBO. De Speld maakt daarnaast dagelijks journalistieke keuzes: welke onderwerpen willen we aan de kaak stellen en hoe? Is dit eigenlijk wel grappig? En kunnen we dit wel maken?

Die laatste vraag wordt vaak gesteld op de redactie. Een paar voorbeelden van posts die volgens De Speld (nog net) kunnen:

Bron: De Speld – Warme kerstgedachte: Nadia (14) uit Bangladesh zielsgelukkig nu jij twee uurtjes lollig hebt gedaan met kersttrui die zij maakte

Bron: De Speld – Jumbo: ‘Wacht maar tot jullie onze tweede commercial zien waarin een groep homo’s in polonaise de gevangenis in loopt’

Aanmelden voor dinsdag 21 februari

Op dinsdag 21 februari kruisen de twee heren* de degens der politieke correctheid. Niks erom heen draaien, geen mitsen en maren, aan het eind van de sessie willen we weten wat nog kan en wat niet meer kan. We beginnen met een plenaire discussie aan de hand van stellingen, waaraan jij als publiek uiteraard ook mee mag doen.

Daarnaast bieden we een luisterend oor voor iedereen in het publiek die zelf wat hulp, begeleiding of richting kan gebruiken als het gaat om diversiteit, eerlijkheid en politieke correctheid. Dat doen we overigens achter strikt gesloten deuren. Everything that happens in the Genootschap of Contentstrategen, enzovoort.

Meld je nu aan via onderstaande button!

Hier drukken voor aanmelden. We hebben een klik. Probeer maar.

En deel in de comments of op Linkedin 👇

  1. Pittige stellingen
  2. Jouw hulpvraag als het gaat om politieke correctheid

* ‘Hahaha, twee witte mannen die even gaan vertellen wat wel en niet kan op diversiteitsgebied!’ Goed punt, lezer. Hebben we heus wel over nagedacht. Namelijk; deze witte mannen zijn ook onderdeel van de groep die het hardst onder druk staan om inclusiever te worden, dus je zou ze ervaringsdeskundigen kunnen noemen. Maar we juichen het uiteraard heel erg toe als ons publiek iets diverser is dan het sprekersgilde.

Visual credits: De Speld en 123RF – Aantrekkelijk jong meisje rookt een sigaret tegen de achtergrond van een verlaten huis.

Freek Janssen
Content Strategist bij Philips

Creative strategists, with a (very) strong belief in two rules: (1) Put the audience first in every story you tell (2) Have a good time whilst doing so. Every piece of content create with enthusiasm, will be met with enthusiasm. I learned the storytelling metier in journalism. Then I helped businesses to improve the way they communicate; first at an international integrated comms agency, now in an integrated comms team at Philips. My sweet spot is building the bridge between strategy and execution. Specialties: storytelling, content strategy, messaging, media relations / PR.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!