Boeken via internet wint terrein in reiswereld

5 juni 2004, 11:26

Uit een onderzoek van marketingadviesbureau Euro Leisure uit Gouda blijkt dat de klant steeds meer macht krijgt in de reiswereld. De klant neemt geen genoegen meer met het standaard aanbod van touroperators.

Euro Leisure stelt ook dat voor een vast reispakket het fysieke bezoek aan een reisagent nog steeds het populairst is: bijna tweederde van de klanten doet dit. Bijna 24% boekt via internet en 9,5% boekt telefonisch. Bij losse modules is dit respectievelijk 30, 40 en 20%. Ook voor het verkrijgen van informatie is internet het populairst. Maar liefst 49% van de klanten ziet internet als voornaamste informatiebron. Verder worden reisgidsen (22%), reisbrochures (9%) en het reisbureau (8%) geraadpleegd. Uit een op de Vakantiebeurs gehouden onderzoek bleek dat 77% van de consumenten via internet een reis buiten Europa wil boeken. Internet krijgt de voorkeur boven het reisbureau vanwege het gemak, de snelheid en de openingstijden. Het zijn vooral de jongeren die via internet boeken. Van personen boven de 55 jaar heeft 86% nog nooit via internet een vakantie geboekt.

Bron:

DIT Reismanagement nr. 5, p. 17, 3,5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!