Bíjna alles wat je zou willen weten over de platformrevolutie

11 september 2020, 06:00

Boekrecensie Platformrevolutie van Martijn Arets

Zoals het ritme dat de drummer aangeeft in een band essentieel is voor de samenwerking tussen de overige bandleden, zo is Martijn Arets al jaren een constante factor die de ontwikkelingen in de platformeconomie aangeeft en duidt. Als consultant, als expert via de media en via zijn eigen nieuwsbrieven. De drummer is misschien niet de meest creatieve in het team, maar wel degene die de toon zet. De betrouwbare. En zoals de bandleden lekker tegen de drummer aanleunen, heeft Arets voor iedereen die iets wil weten over platforms, enorm veel voorwerk gedaan waar je op kunt bouwen.

Deze recensie is geschreven door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer en marketing-generalist met ruim 25 ervaring en een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Arets’ brede oriëntatie op dit specifieke gebied van internet heeft hij in de afgelopen acht jaar ontwikkeld, tijdens zijn zestig reizen naar zestien landen. Hij sprak ruim 500 betrokkenen. Het boek is dan ook doorspekt van voorbeelden. Zelf werkte hij als expert in de transformatie naar platformstrategie bij commerciële organisaties en overheden. Ook zette hij zelf twee platforms op. Eerder schreef hij al ‘Crowdfunding, de hype voorbij’ en ‘Crowdfunding voor Dummies’, maar nu was het tijd voor een nieuw boek en wel over de impact van de platformrevolutie op de samenleving.

Een grote digitale marktplaats

De kracht van platforms zit volgens Arets in het aanbieden van een nagenoeg oneindig aanbod. Door netwerken te bundelen kunnen de individuele organisaties sterker voor de dag komen. Maar het échte onderscheid zit ‘m in het feit dat ze dit aanbod niet in eigen bezit hebben. Eigenlijk een grote digitale marktplaats, zonder voorraden. De revolutie vindt niet alleen in de retail plaats (Amazon en Zalando staan immers niet voor niets in de ondertitel van het boek) maar ook in de deel- en kluseconomie. Oftewel, daar waar je een ander tijdelijk toegang geeft tot iets wat jij hebt.

Platforms hebben weinig geheimen voor Arets en er blijft dan ook weinig onbesproken in het boek. Van techniek tot verdienmodel, van subsidie tot platformmacht. Vanuit industriezijde komt alles wat je wilt weten aan bod. Maar wat onderbelicht blijft is de klantzijde. O ja, de allerbelangrijkste voordelen worden wel benoemd, maar het blijft erg algemeen. We weten dat potentiële klanten tot transacties overgaan op basis van gemak, volledigheid, snelheid, overzicht et cetera. Een verdieping hierin zou fijn zijn geweest, zodat bestaande organisatie kunnen constateren op basis van welke klanttriggers een transformatie kansrijk voor hén is. Een platform is namelijk geen doel maar een middel, dat zegt Arets zelf ook.

Een platform is geen doel maar een middel

Dat het een recent boek is, blijkt alleen al uit het laatste hoofdstuk: platforms in crisistijd. De auteur geeft hier zijn actuele bevindingen over platforms in economische zware tijden weer. De voordelen, zoals snel kunnen omvormen naar het stroomlijnen van de lokale vraag met het aanbod. Maar ook de nadelen. Want als het met de sector slecht gaat, zoals in het toerisme, wordt het platform net zo hard geraakt.

Prettig leesbaar boek

Al met al is het een prettig leesbaar boek die de lezer leidt langs de ins en outs van platforms. Vertellend en verhalend, met weinig modellen of methoden. Het is geen ‘how to’-boek; al heeft Arets daar ook aan gedacht door andere boektitels aan te raden die in die behoefte voorzien. Platformrevolutie van Martijn Arets is een solide boek, dat getuigt van brede kennis en veel inzichten.

Platformrevolutie

Van Amazon tot Zalando, de impact van platformen op hoe wij werken en leven

Auteur: Martijn Arets