Je bekijkt een artikel van

Boekrecensie: Is er echt sprake van een Cocreatie Revolutie?

10 mei 2019, 09:05

Welke vakliteratuur is relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘Cocreatie Revolutie’ van Stefanie Jansen en Maarten Pieters.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Zeven principes voor duurzaam succes; dit is de belofte die de auteurs op de kaft van het boek afgeven. Co-creatie is geen echt nieuw begrip meer en ik heb mijn twijfels of er nu sprake is van een revolutie. Als je het boek leest is er eerder sprake van een evolutie in de toepassing.

De zeven stappen wijzen op een gedegen en goed voorbereide methodiek. Een wezenlijk andere aanpak dan normaal, omdat het niet vrijblijvend is. De principes die de auteurs benoemen om te komen tot een complete cocreatie: gelijkwaardige samenwerking, de eindgebruikers hebben een centrale rol, een consequent proces, productief, transparant, gedragen en waarde gedreven. Deze principes zijn één voor één uitvoerig uiteengezet en voorzien van pakkende voorbeelden.

“Een heldere wegwijzer om niet voor klanten, maar mét klanten te creëren”

Eén organisatie loopt als een rode draad door het boek, waardoor je de samenhang van de principes beter voor je ziet. Waar nodig komen andere voorbeelden ook aan bod. Om maximaal effect te krijgen benoemen de auteurs drie elementen die, vast niet toevallig, allemaal met een C beginnen: Customers Connection, Customer Insight en Complete Cocreatie. Deze drie elementen hebben ze in een piramide geplaatst omdat er een volgordelijkheid in zit.

Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal vragen aan de lezer, die als een soort van reflectie op je eigen organisatie dienen over de voorgaande stof.

Het boek is een handboek om tot cocreatie te komen. Het is praktisch en aardig compleet, een heldere wegwijzer om niet voor, maar met de klant te creëren. Mocht je die plannen hebben, dan is dit boek zeker een aanrader. Je weet dan wat je te wachten staat en het behoed je voor de eerste valkuilen in het proces.

Cocreatie Revolutie

Auteur: Stefanie Jansen en Maarten Pieters

ISBN: 9789089654380

Uitgever: Van Duuren management

Eerste druk: 2019

Trefwoorden: co-creatie, cocreatie

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?