Je bekijkt een artikel van

Boekrecensie Register Marketeers: Steentje in je schoen

Met alle veranderingen en ontwikkelingen heeft iedereen wel een steentje in zijn/haar schoen. Laten zitten? Dan loop je je voeten stuk. Je moet er dus iets mee. Daar helpt dit boek bij.

28 februari 2025, 08:12 2910 x gelezen

De magie van veranderen!

Dat is de eerste kopregel die ik tegenkom in dit boek van Egbert Jan van Bel. Is veranderen wel iets magisch? Veranderen vinden we in elk geval complex. Volgens Darwin is degene die verandert binnen de context van de ontwikkelingen, degene die overleeft.

De NIMA Register Marketeers schrijven regelmatig boekrecensies over onlangs verschenen marketingboeken. Kijk hier voor eerdere boekrecensies op Marketingfacts.

Boekrecensie: Steentje in je schoen – met kleine veranderingen naar grote verbeteringen
Auteur: Egbert Jan van Bel
ISBN: 978 90 244 5081 7
Uitgever: Boom Management
Trefwoorden: strategie, veranderen, integratie, organisatie optimalisatie
Recensent: Ment Kuiper, Register Marketeer

“Verandering is onvermijdelijk”, aldus Van Bel. Waarom schrijf je er dan boek over? Het is een boek voor doeners geworden. En daar ligt meteen de uitdaging. Ook doeners moeten zich verdiepen. Je kunt namelijk niet iets veranderen wat je weigert onder ogen te zien of wat je gewoonweg niet ziet. “Problemen in organisaties kun je tot kleine steentjes ‘afbreken’”, aldus Van Bel.

Uitstelgedrag, angst of onzekerheid?

Van Bel begeleidt veel grotere en kleinere organisaties bij veranderingen. In het boek behandelt hij daarom een breed scala aan voorbeelden en inzichten uit de praktijk.

Wat hij veel tegenkomt, is dat een benodigde verandering bij organisaties leidt tot óf hele grote sprongen, óf tot uitstel. Is dat angst voor de verandering of onzekerheid? Of gemakzucht? De mooiste uit het rijtje quotes die Van Bel noemt is wel: “Het is heel belangrijk, we zijn benieuwd hoe het verdergaat, houd ons op de hoogte”.

Veranderen? Vernieuwen? Het blijft risico’s inschatten

Van Bel neemt ons mee in de terminologie met betrekking tot veranderen, of is het vernieuwen, of zelfs innovatie. Of is het gewoon verbeteren? We noemen alles wat anders is meteen een  verandering. Alleen, de context erbij geeft aan dat we wel iets moeten doen.
Kijk maar eens naar de risico’s en voorwaarden die Van Bel noemt:

  • voldoende zorg voor grondige planning en afstemming
  • leiderschap/management en continuïteit
  • omgaan met gedragsmatige weerstand
  • voldoende onmisbare randvoorwaarden

Hoe vaak merk je niet dat een manager, directeur of eigenaar van een onderneming niet de veranderingen in de juiste, volledige context ziet (of wil zien)? Om dan vervolgens vast te lopen in de het meekrijgen van mensen en het scheppen van een klimaat om in te spelen op de veranderende context.

Hoe groot moet het steentje in de schoen worden voordat je het gaat voelen of merken? Voordat het echt pijn gaat doen?

En hoe nu verder? Het is immers een doe-boek.

Ik adviseer iedereen het hele boek te lezen of minimaal door te bladeren en de koppen te lezen. Laat ik daar mee beginnen.

Op basis van de vier risico’s neemt Van Bel ons mee in de uitwerking. Hoe zorg je er voor dat veranderingen succesvol worden doorgevoerd en je mensen meekrijgt? Bijvoorbeeld ook door de gevolgen van het niet doorvoeren te benoemen. Met aandacht voor de mensen die je moeten helpen bij die veranderingen, de wijze waarop je omgaat met de teams en de mensen die weerstand bieden. Van Bel introduceert hierbij de BruggenBouwer; iemand die zorgt voor de link tussen management/aandeelhouders/visionairs van en de medewerkers in de organisatie.

Met veel voorbeelden, lijsten, cases en inzichten helpt Van Bel ons om het steentje op te pakken via ‘Systeemdenken’, waarbij complexe problemen worden opgelost door ze te bekijken als onderdeel van een groter, onderling verbonden systeem. En in te vullen in jouw context, met jouw mensen in jouw organisatie. Een doe-boek dus. Hét antwoord staat er niet in, wel de weg naar jouw eigen antwoord. Van Bel helpt je daarbij. En mocht je hulp nodig hebben, een kort bericht naar hem toe is ook een mogelijkheid en dan geeft Egbert Jan van Bel ook meteen antwoord.

Moet je dit boek lezen?

Met alle veranderingen en ontwikkelingen heeft iedereen wel een steentje in zijn/haar schoen. Laten zitten? Dan loop je je voeten stuk. Je moet er dus iets mee.

Daar helpt dit boek bij. Voor wie zich wil laten inspireren door een groot aantal voorbeelden en inzichten is dit boek een must read.

NIMA is het Nederlands Instituut voor Marketing, een beroepsvereniging voor professionals in het marketingvak. We bieden marketeers de gelegenheid elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren op verschillende niveaus: omdat ze in dezelfde specialisatie hebben, omdat ze in elkaars directe omgeving werken of omdat ze op een vergelijkbaar niveau functioneren. NIMA heeft een divers aanbod (bij-) scholing en opleiding via korte eigen marketingtrainingen en is bekend als het instituut waar je examen kunt afleggen op NIMA A-, B- of C-niveau. NIMA is aangesloten bij de European Marketing Confederation. Sluit je aan bij NIMA!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!