Boekreview: Mobiele eenheid door Brechtje de Leij (@brechtjedeleij)

3 maart 2017, 10:00

Van disruptie naar digitale strategie

Mobiele eenheid is een recent uitgebracht boek, geschreven door Brechtje de Leij, over de stap voor bedrijven naar het mobiele tijdperk. Het gaat in op de complexiteit, mogelijkheden én uitdagingen die mobiel met zich mee brengt. Geen boek over marketing, wel een boek voor marketeers.

Door de ondertitel ‘van disruptie naar digitale strategie’ moest ik met mijn marketinghoofd gelijk aan marketing denken: not true, zei Brechtje op Twitter.

Het is dus zeker meer en breder dan marketing: de gehele inzet op en voor mobiel door een bedrijf wordt ermee in kaart gebracht. Hierbij komen apps en responsive websites langs, maar ook de voor- en nadelen van verschillende mobiele apparaten die er tegenwoordig zijn.

De diepte in

De verschillende hoofdstukken (tien in totaal) gaan dieper in op alle aspecten van mobiel. Er wordt meer dan alleen de enorme vlucht die mobiel de afgelopen jaren heeft genomen en de impact die het heeft gemaakt op ons leven onder de loep genomen.

Ook de mobiele klant, mobiele context, mobiele content, voorbeelden én de toekomst van mobiel komen langs. Dit maakt het boek tot een gevarieerd en behoorlijk compleet verhaal over alle facetten van mobiel in de tegenwoordige en nabije tijd.

Elk hoofdstuk bevat ook verschillende tips, voorbeelden en vragen die gaan helpen in de creatie van een mobiele eenheid binnen de organisatie. Daarnaast is een hoofdstuk helemaal gewijd aan acht praktische stappen om tot die mobiele eenheid binnen je organisatie te komen. Zeer handig voor mensen die al zo ver zijn dat ze er (zeer) binnenkort mee aan de slag willen.

Zo komt de waarom-vraag meerdere keren langs: waarom zou jouw organisatie een mobiele eenheid moeten hebben? Hier wordt in een van de latere hoofdstukken goed op ingespeeld door de basis, het belang en de inrichting van de organisatie uit een te zetten.

Voorbeelden uit de praktijk

In hoofdstuk 7 gaat Brechtje uitgebreid in op voorbeelden uit de praktijk. Daarbij behandelt ze zowel kleine als grote spelers. Niet alleen Facebook en de NS komen langs: ook BUX (beleggingsapp), Earcatch (audiodescriptie voor film en tv) en Tinder passeren de revue. Hierbij wordt ingegaan op de (recente) mobiele historie en strategie van die partijen en wat je van hen kan leren.

Nu of voor de toekomst

Over zeer binnenkort gesproken: het Nederlandse publiek is voor een behoorlijk groot deel al mobiel bezig, en soms zelfs bijna alleen mobiel. Communicatie, finance, bestellingen, entertainment, nieuws; waar zou een televisie of gewone computer nog voor nodig zijn?

Het laatste hoofdstuk gaat dan ook in op de toekomst van mobiel: wearables, chatbots, AI en VR; er komt nog genoeg aan. Een korte, maar nuttige verhandeling over wat er nog te wachten staat op mobiel gebied.

Conclusie: helder, vlot en bruikbaar

Door het enthousiasme, inzichten uit ervaring én de verschillende praktijkvoorbeelden is het boek zeer compleet geworden en zeker de moeite waard. Dit geldt ongeacht of je organisatie al in meer of mindere mate bezig was met inzetten op mobiel of nog helemaal aan het begin staat. De opbouw van het boek zorgt ervoor dat het prettig leest: de variatie aan diepe en serieuzere inhoud wordt goed afgewisseld met anekdotes en luchtige voorbeelden en praktijksituaties.

Zeker een aanrader!

Remy Bergsma
Marketeer bij Adformatie

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!