Bol.com stelt winkel open voor third party sellers
Met de Nederlandse versie van Amazon in de achtervolging?
Vanaf vandaag is het voor praktisch iedere middestander mogelijk om via de grootste webwinkel van Nederland zijn of haar assortiment aan de man (3,5 miljoen klanten) te brengen. Bol.com gaat winkelen in Nederland vanaf vandaag veranderen door ondernemers, verenigingen en winkeliers met én zonder webwinkel deze mogelijkheid te bieden. “Deze verandering stelt ons in de gelegenheid om het assortiment voor klanten snel te verdiepen,” aldus Michel Schaeffer, marketingdirecteur van de onlangs door Ahold overgenomen webwinkel. Een businessmodel waar Amazon al een aantal jaren de vruchten van plukt.
Bol.com wil klanten altijd maximale keuze bieden. Dat geldt voor de omvang van het assortiment in alle speciaalzaken, maar ook voor prijs, beschikbaarheid en snelheid van levering. Vanaf nu kunnen klanten ook het assortiment van bijvoorbeeld specialistische webwinkels vinden dat eerder niet bij bol.com te koop was. Ook artikelen die al wel te koop zijn, worden via andere verkopers geïntegreerd in de winkel. “Zo geven we de klant toegang tot de prijzen en beschikbaarheid van andere aanbieders, maar wel binnen de vertrouwde winkelomgeving van bol.com.” Al binnen enkele maanden verwacht de winkel dat door andere verkopers 25.000 artikelen aan het assortiment zijn toegevoegd.
Mark van Zelst van ffShoppen.nl is één van de nieuwste verkopers en ziet bol.com als een extra verkoopkanaal met een groot bereik. “Het biedt mij de mogelijkheid om mijn winkel bekend te maken bij miljoenen bezoekers. Verkopen via bol.com wekt daarbij vertrouwen.” Naast nieuwe artikelen biedt bol.com andere winkels ook de mogelijkheid om tweedehands artikelen te verkopen via bol.com. Die optie bestond tot op heden enkel voor particulieren. Geïnteresseerde ondernemers kunnen zich aanmelden via de website.
Amazon naar Nederland?
Deze move van bol.com om het eigen platform open te stellen voor andere aanbieders lijkt natuurlijk sterk op die van Amazon enkele jaren geleden. Al in 2007 meldde Amazon zo'n 1,3 miljoen third party sellers te hebben en de inkomsten uit hun affiliate programma en de third party sellers samen is goed voor zo'n 40% van de omzet (via Wikipedia).
Een manier om naar deze ontwikkeling te kijken is die van een verdedigende: bol.com breidt haar dienstverlening uit om geen grote marktkansen -en daarmee een makkelijke entree- open te laten voor Amazon als potentieel intreder in de Nederlandse markt. Overigens is nog altijd niet zeker of Amazon.com überhaupt met een Nederlandse versie op de proppen komt. Zelf is het daar ook niet helder over. In een onlangs verschenen interview van Intermediair met Nederlandse Amazon-CTO Werner Vogels worden alle opties opengehouden. “We zijn de laatste tijd inderdaad bezig met internationale uitbreiding, bijvoorbeeld in Italië en Spanje. Elk land heeft zijn eigen problematiek. Nederland is klein, je kunt in principe elk product om de hoek halen. Dat maakt het voor ons moeilijker. Maar ik sluit niets uit. Misschien is er nog ruimte”, zo zegt hij.
Overigens heeft bol.com eind vorig jaar al een gebruikersonderzoek laten uitvoeren om te beoordelen wat hun concurrentiepositie t.o.v. 'mogelijke buitenlandse, toekomstige concurrenten'. Het leek zich daarmee te willen voorbereiden op een mogelijke komst van de Amerikaanse gigant.
Foto via Woordenaar.