Brand Design: één van de beste marketingboeken in Nederland
Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: de zesde editie van ‘Brand Design’ van Ruud Boer.
Deze recensie werd geschreven door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer en marketinggeneralist met ruim 25 ervaring en een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.
In 2015 recenseerde ik het boek ‘Brand Design’ van Ruud Boer al. Mijn conclusie was toen: “Dit boek is een ware encyclopedie over het fenomeen ‘merk’ (de inhoud) en ‘merkvormgeving’ (het uiterlijk).” Mijn conclusie nu is dat dit boek niet alleen ‘het Nederlandse standaardwerk voor het bouwen van merken’ is, zoals de subtitel naar Harry van Delft’s enorme compliment verwijst: nu het verrijkt is met digitale instrumenten, is het boek zoveel verbeterd dat het één van de meest relevante marketingboeken is in Nederland. Het is dus maar goed dat dit boek wordt gebruikt op alle hogescholen in Nederland en een aantal in België voor de studielessen over marketing en communicatie.
“Een merk kan alleen succesvol zijn, als het relevant, geloofwaardig en onderscheidend is”
Vaak werd er in de afgelopen decennia getwijfeld aan het toekomstige belang van A-merken. Nieuwe generaties zouden minder merkloyaal zijn. Dat mag waar zijn, maar merkbewust zijn ze zeker! Merken zijn nog altijd enorm belangrijk in onze maatschappij. Volgens Boer kan een merk alleen succesvol zijn als het relevant, geloofwaardig en onderscheidend is.
Opnieuw heb ik deze opvolgende, zesde editie met veel plezier gelezen. Hierbij heb ik me niet alleen op de nieuw toegevoegde onderwerpen gericht. Als vanzelf bleef ik hele hoofdstukken lezen, omdat ze zo toegankelijk en leesbaar zijn qua stijl. Theorie wordt afgewisseld met heldere, tot de verbeelding sprekende voorbeelden. Boer spreekt uit ervaring en deelt de cases van zijn bedrijf met de lezer.
De basis van het boek wordt nog steeds gevormd door het door Boer zelf ontworpen Brand Design-model. Met voortschrijdend inzicht zijn een aantal digitale Brand Touch Points toegevoegd en is merkactivatie vermeld als vervolg op merkdesign. In het vorige boek sloot het model af met orkestratie. Aan merkactivatie is nu zelfs een volledig hoofdstuk gewijd. Dit afsluitende hoofdstuk in het boek omvat de – inmiddels niet meer weg te denken – thema’s persona’s, customer journey, Customer Brand Journey-model en service-design. Een actualiteit die alleen door dit hoofdstuk al de vervanging van het oude boek noodzakelijk maakt.
“Met de hoop dat we met een open mind naar de wereld en merken kijken, inspireert Ruud Boer opnieuw”
‘Brand Design’ staat ook nog eens vol goede, Nederlandstalige definities, veelal door Boer zelf bedacht, omdat hij de geldende (Engelstalige) definities niet kernachtig genoeg vindt. Desalniettemin haalt ‘modellenman’ Boer veel bedenkers van andere modellen aan. Altijd met bronvermelding en soms voorzien van een eigen noot.
Met recht is het een marketingboek waarbij je zin krijgt in dit vak, en waarmee de auteur in zijn hoop dat we met een open mind naar de wereld en de merken om ons heen kijken, opnieuw inspireert. Ook voor ervaren marketeers.
Brand Design, zesde editie
Auteur: Ruud Boer
Uitgeverij: Pearson
ISBN: 978 90 4303 6115
Zeventiende druk: juni 2018
Trefwoorden: branding, merkmanagement, brand activation, purpose, merkrestyling, herpositionering, brand journey, ontwerp, merkidentiteit, identiteit, customer brand journey, vormgeving, service design, visuele identiteit, employee