Brandexperience goed instrument voor automotivebranche

10 december 2002, 13:20

De automotivebranche ziet brandexperience steeds vaker als marketinginstrument. Communicatie rondom een auto is meer dan alleen reclame maken op tv of in print. Veel importeurs gebruiken events om het imago van en de emotie rondom de auto te communiceren.

Het merk Ford organiseert zeer elitaire events waarbij de merkwaarden passende belevingswereld centraal staat. Toen enkele jaren geleden de Ford Ka werd geintroduceerd, heeft de dealer direct kunst en design eraan gekoppeld. Naast de introductie van de Ka Corneille kregen kopers een litho van Corneille en een kaart voor de Corneille tentoonstelling. Landrover heeft het internationale evenement de Land Rover Challenge opgezet. Amateurs kunnen een soort soldaatje spelen en er is een doorlopende ontdekkingstocht. De importeur van Mini, BMW, laat met de Mission Mini liefhebbers kennis maken met een fictive crimi rondom een kunstroof. Uiteindelijk mogen drie Nederlandse deelnemers naar Barcelona om daar met collega-detectives de roof op te lossen. Of de events iets opleveren op het gebied van autoverkopen, wordt niet geheel duidelijk. Wel geeft het een positief beeld van een merk, en biedt het meerwaarde ten opzichte van een gewone advertentie. [bron: Incentive]

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!