‘Branding is belangrijk bij fusie of overname’
Interview met Gijs Huisman van communicatie-adviesbureau G2O
Wanneer organisaties fuseren of worden overgenomen wil je dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Gijs Huisman van G2O weet als geen ander dat de identiteit, DNA en cultuur moeten matchen om doelen te behalen.
Gijs Huisman start in 1998 zijn communicatie-adviesbureau G2O. Inmiddels is de organisatie uitgegroeid tot een brand building agency die ambitieuze organisaties en ondernemers helpt. Om een sterk merk te bouwen gaat G20 samen met de organisatie op zoek naar de kracht van het merk. Voor een ijzersterk merk straal je uit wat een organisatie van binnen écht is, weet Huisman.
Cultuur en DNA matchen niet
Huisman: “Mensen weten dat branding belangrijk is bij een overname of een fusie. Maar we zien vaak dat de focus ergens anders ligt. Organisaties willen werken aan het grotere geheel: het samensmelten van twee bedrijven. Uit onderzoek blijkt dat 30 procent van de fusies falen, omdat de cultuur en het DNA niet matchen. Wanneer de verschillende identiteiten te veel botsen en er extreme verschillen zijn, is het onmogelijk om je beoogde doelen te bereiken.”
“De belangen van je medewerkers moet je niet onderschatten”
Voor de identiteit van je bedrijf wil je weten waar jouw medewerkers écht energie van krijgen, zegt hij. “Ergens moet er een fit en een match zijn – anders is de fusie gedoemd te mislukken. Het komt voor dat de identiteit of cultuur niet bij elkaar aansluiten – door dit boven water te krijgen – weet je waar de weerstand zit. Deze inzichten probeer je om te zetten naar een positieve move en energie. Zonder jouw mensen is het onmogelijk om jouw doelen te bereiken: de belangen van je medewerkers moet je niet onderschatten. De verschillen moet je omarmen om vervolgens te werken naar de stip op de horizon.”
Ben je benieuwd wat de inspirerende brandingstrategie van Gijs Huisman is voor fusies en overnamen? Bekijk deze nieuwe aflevering!