Bureaunetwerken falen bij eigen recruitment

6 augustus 2012, 12:45

Nog steeds geen synergie bij werving door overkoepelende wervingssites

In 2008 (!!!) schreef ik een artikel: recruitmentkansen voor bureaunetwerken. De korte samenvatting hiervan is dat de mediabureaus veel kansen laten liggen op het gebied van werving in een markt (online marketing) waar goede kandidaten schaars zijn. Dit uit zich met name in het feit dat er geen gezamelijke recruitmentsite is met alle vacatures bij de verschillende bureaus. Waarom zit je in een netwerk als je niet (ook) samenwerkt? Voor de goede orde: ik wil niet zeggen dat je de werving moet centraliseren (zeker niet), maar wel dat je binnen een bedrijf moet samenwerken.

Het is inmiddels 2012 en voor de zesde keer ben ik bezig met het Digitaal-Werven onderzoek. Vanuit Digitaal-Werven onderzoeken we de digitale sollicitatie-ervaring en bekijken we dus de verschillende websites van 450 grote werkgevers in Nederland. Daarbij staan standaard ook de bureaunetwerken, maar vier jaar na de eerste post is er nog niets veranderd: de bureaunetwerken lijken hun eigen werving nog steeds niet serieus te nemen.

GroupM

Bij GroupM, waar onder andere Mediacom, MEC en Mindshare onder vallen, en dat in Nederland ook met o.a. GroupM seach actief is, kom je via groupm.nl op de internationale site. Het carrièredeel hiervan ziet er als volgt uit.

Als je vervolgens op Europe klikt krijg je niet, zoals je zou verwachten, een overzicht van de vacatures in Europa, maar een e-mailadres.

Aegis Media

Aegis, de partij achter o.a. Isobar, Kobalt en Carat, gaat nog een stapje verder op hun internationale site. Ze hebben niet eens een sectie Nederland erbij staan.

Dit alles nog even afgezien van de onprofessionaliteit die deze pagina uitstraalt, waarbij je bij de een moet mailen, de ander een sitelink heeft en een sollicitant eigenlijk dus niet echt geholpen wordt. Aegis Nederland heeft dan nog wel een eigen pagina (in tegenstelling tot GroupM), maar daarop is geen vacature te vinden. Wel een verwijzing naar de Aegis Academy, maar die verwijst weer door naar de Facebook-pagina, ook daar wordt je als sollicitant niet wijzer van.

Publicis

De internationale pagina van Publicis is net zo'n drama als die van de andere twee. Ze willen heel graag dat je voor ze komt werken, maar je moet zelf op een ander deel van de site (zonder link) zoeken welk kantoor je moet hebben en dan daar verder zoeken.

De Nederlandse pagina zullen ze vast heel mooi vinden, maar functioneel kan ik hem niet noemen. Ook is er geen vacature te vinden. En dat voor een partij die met Publicis personeel hard roept verstand te hebben van online werven en “3 van de 8 SJP Magneten” heeft gewonnen. Zegt ook iets over die prijs misschien.

Oh wacht, dat waren de magneten 2010-2011 en het is natuurlijk al 2012… Overigens is er op de hele site ook hier geen vacature te vinden, dus 'lead the change' (hun pay-off) is in ieder geval niet gericht op nieuwe medewerkers.

Waarom en hoe?

Waarom zouden deze netwerken, in ieder geval op nationaal niveau, een overkoepelende recruitmentsite moeten hebben? Eenvoudigweg omdat talent schaars is en als het dan eenmaal interesse in je toont, je dit vast zou moeten houden. Stel dat een search engine-expert bij Mindshare op de site komt op zoek naar werk. Daar staat nu: we hebben geen vacatures. Nu is Mindshare nog zo netjes dat je wel contact op mag nemen en een open sollicitatie mag doen, maar als ze bij GroupM wel een SEO-expert zoeken (en naar ik vernomen heb zoeken ze die altijd) ben je deze man natuurlijk nu kwijt.

Hetzelfde geldt voor bureaus met verschillende locaties. Een kandidaat zoekt bij bureau A, maar dat zit in Amsterdam en hij wil graag in Rotterdam werken. Het zusje in Rotterdam heeft een andere naam, dus die vacature is niet zichtbaar.

Toch stel ik niet voor om alles centraal te doen, want ervaring leert dat dat ook lang niet altijd goed werkt. Echter is hier een goede middenweg in te vinden. Wel een centrale wervingssite waar in ieder geval alle vacatures op staan van de organisatie. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld eFocus, dat met hun werkenbijefocus een redelijk goede, centrale site heeft met alle vacatures. eFocus heeft in deze speficiek gekozen de andere merken niet meer los te laten werven, maar dat hoeft niet. Je kan ook de centrale site hebben, aparte sites op de eigen pagina's met bijvoorbeeld een widget met alle vacatures erin van de gelieerde bureaus. Dat het voor eFocus werkt, is zeker. Ze waren ooit een goede klant van Marketingfacts Jobs, maar mede door het succes van hun eigen site (en de inzet van social media) adverteren ze geheel niet meer.

Een andere reden voor het hebben van een goede centrale recruitmentsite is dat je additionele mensen zal trekken. De zoekmachines zullen er verkeer naar toe sturen en kandidaten kennen vaak grote merken, dus er komt ook het nodige aan direct verkeer. In hoeverre dit naast de bestaande wervingssites moet, zal van bureau tot bureau verschillen, maar gezien de kwaliteit van de wervingsdelen bij de meeste bureaus is het vaak aan te raden ze geheel te vervangen.

De bureaunetwerken zouden veel meer samen moeten werken met hun eigen merken om de sollicitant te behouden, want goed online talent is en blijft schaars. Een centrale recruitmentsite is daar een belangrijke schakel. Of er nog aparte recruitmentdelen op de eigen sites blijven of bijvoorbeeld via widgets naar elkaars vacatures wordt doorverwezen, moet elk bureau zelf besluiten. De huidige situatie lijkt echter een grote gemiste kans.

Credits afbeelding: photologue_np (CC)

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

6 Reacties

    Caupleunjurne

    veel geleerd


    20 december 2013 om 12:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!