Bureauwereld wordt hervormd: dit heb je nodig om te overleven

11 juni 2018, 09:50

De bureauwereld heeft het niet gemakkelijk. “De beurskoers van the big four (WPP, Publicis, Omnicom en Interpublic Group) is de afgelopen maanden gekelderd”, schreef Steven Jongeneel onlangs in Adformatie. “Hoewel de budgetten sinds de crisis weer zijn toegenomen, zijn deze niet teruggekomen op het oude niveau.” Onderzoek onder adverteerders bevestigt dat er geen grote stijgingen zijn te verwachten. De uitdaging waar de bureauwereld voor staat, zie je terug in het bureaumodel.

Bereidheid en adaptief vermogen cruciaal

De reclamewereld wordt al enige tijd opgeslokt in de hogesnelheidstrein van verandering. De markt ziet er bijna iedere dag weer anders uit en ontwikkelt zich in zo’n rap tempo dat niemand hier compleet overzicht in kan houden, laat staan op de hoogte blijven van de technologische ontwikkelingen. Ook de behoefte van adverteerders verandert snel. De grote vraag is: Wat moeten bureaus doen om deze onophoudelijk veranderende industrie voor te blijven? En hoe ziet het bureau van morgen er eigenlijk uit?

“Niemand heeft een kristallen bol en niemand kan zeggen hoe de bureauwereld er in de toekomst precies uit zal zien”, zegt Michael Kassan, Chairman en CEO bij MediaLink. “Maar wat we wel kunnen zeggen, is dat er een echte bereidheid moet zijn vanuit bureaus om meer adaptief te zijn en een afspiegeling van de behoeften van de klant. Alleen degenen die zich kunnen aanpassen, zullen overleven.”

Koppel creativiteit aan data inzicht

Wat er nu gebeurt is dat bureaus zoveel mogelijk verschillende disciplines in huis proberen te halen, wat leidt tot differentiatie. Deze full-service strategie houdt geen stand, maar het is wel van belang om aan de groeiende vraag van de adverteerder te voldoen. Hoe kan creativiteit bijvoorbeeld gekoppeld worden aan data-inzicht?

Veel bureaus zijn niet gewend om deze twee disciplines te combineren en er zijn hierdoor te weinig inzichten om campagnes op te bouwen. Hierover zegt Kassan: “De toekomst zal gaan over het ’trouwen’ van creativiteit met data, wat betekent dat bureaus ervoor moeten zorgen dat ze collega’s aan boord hebben die gegevens op een creatieve manier kunnen ontleden.”

“Bureaus moeten ontwikkelingen als AI en voice uitzoeken, want klanten kunnen het onmogelijk bijbenen”

Sommige van de ‘voor de hand liggende’ gebieden waarop bureaus zich moeten concentreren om ervoor te zorgen dat ze klaar zijn voor de toekomst, zijn onder meer Artificial Intelligence en voice, zegt Nancy Hill, voormalig President en CEO van 4A’s. “Het is belangrijk voor bureaus om dit soort ontwikkelingen uit te zoeken, omdat klanten het onmogelijk kunnen bijbenen.”

Data en creatie versterken beiden de marketingaanpak. Bureaus staan nu voor de uitdaging om het één niet ten koste te laten gaan van het ander. Zo heeft ieder videomarketing-project een aantal specialisaties nodig om de titel ‘videomarketing’ volledig te kunnen uitdragen. Het voordeel hiervan ten opzichte van een traditioneel reclamebureau is dat de doelstellingen van de video-content daadwerkelijk bereikt worden door de gespecialiseerde aanpak. Dit is wat de adverteerder verwacht.

Het bureau van de toekomst

Als we kijken naar de onderwerpen die nodig zijn binnen een creatief bureau om te overleven in de toekomst zien wij strategie, data, verhaal, creatie en resultaat als doorslaggevende factoren.

Wees adaptief als bureau en zorg dat je de juiste mensen in dienst hebt om deze disciplines op te kunnen pakken, of creëer de mogelijkheid om snel te kunnen schakelen in trends en ontwikkelingen met externe specialisten. De behoefte van de adverteerder is veranderd en er moeten mensen aan tafel schuiven die gespecialiseerd zijn om aan de vragen van de adverteerder te kunnen voldoen.

“Wie zich niet aanpast, blijft last houden van overhead, focus, prijs, concurrentie en differentiatie”

Wie zich niet aanpast zal last houden van overhead, focus, prijs, concurrentie en differentiatie. Dit is de reden dat adverteerders nu al zelf meer in-huis doen; om de controle te houden en om efficiënter te kunnen werken. Dit houdt onder meer in dat ideeën sterker moeten zijn dan ooit en ook de resultaten hiervan moeten zichtbaar zijn. Kleinere, specialistische en onafhankelijke bureaus krijgen hierdoor meer kans om te groeien en werk te leveren die past bij de adverteerder en bureau.

Er zal in de toekomst niet één ‘juist’ model zijn, maar wel meer diversiteit in specialisme omdat de uitdagingen van marketeers en het technologie-landschap zullen blijven veranderen. Focus op creatieve uitmuntendheid op het gebied van jouw specialisme, hierdoor zullen bureaus zich in de toekomst van elkaar onderscheiden.

Jasper Fraikin
Video Marketing Strategist & Co-founder bij FJ

Jasper Fraikin is videomarketing strateeg en mede-oprichter van FJ. Hij startte in 2010 op 16 jarige leeftijd samen met zijn tweelingbroer Fabian Fraikin het smart & kick ass videoproductie bureau FJ. Wij geloven dat mensen bereiken draait om engagement en relevantie. Niemand gaat jouw video’s bekijken puur omdat jij dat wil. Dus wat doe je? Je denkt mobile first en gebruikt data om de optimale customer journey te creëren. Daarna gebruik je de kracht van video. Niet om mensen iets te vertellen, maar om ze het te laten ervaren. Dit noemen wij de magische combinatie tussen SMART ASS en KICK ASS. Aka data driven strategy gecombineerd met top notch creative. Awards: 2013: Best Google Trusted Photographer of The Netherlands 2014: Top 25 most promising entrepreneurs under the age of 25 - Sprout 2015: Best Google Trusted Photographer of The Netherlands 2017: The T500 is the definitive list of the Netherlands' most inspiring under 25s across all fields of digital.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!