Burger King deed een geweldige influencer-actie en betaalde er niks voor

25 mei 2020, 11:05

Welke bedrijven en influencers helpen eigenlijk in de coronacrisis en ander vaknieuws in De week van Koot

Deze week onder andere de groeiende Passion Economy, een archief van marketingcases, een briljante Burger King-ambush-actie en een Magic Sudoku als geweldige uitsmijter.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. State of Marketing 2020

Voor het zesde jaar op rij is er weer het Salesforce-onderzoek naar de ‘State of Marketing.’ Ruim 7.000 marketeers wereldwijd hebben meegewerkt aan dit onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd in de januari en februari 2020. Dat was dus voordat de impact van covid-19 echt zichtbaar werd. Toch zullen de belangrijkste resultaten niet erg veranderen. Sterker nog, waarschijnlijk zijn ze alleen maar belangrijker geworden. De conclusie van State of Marketing 2020: klanten (84 procent) vinden dat de experience die een bedrijf biedt net zo belangrijk is als de producten en diensten, een niet-aflatende inzet voor behulpzaamheid, relevantie en betrouwbaarheid en een continu streven naar innovatie.

2. The Passion Economy and the Disruption Theory

In voorgaande updates is het onderwerp Passion Economy al vaker aan de orde gekomen. De opkomst van nieuwe businessmodellen waarbij ‘gepassioneerde’ specialisten hun kennis en content delen in ruil voor een vergoeding. In dit geweldige verhaal van Li Jin (a16z) legt ze verbinding tussen de Disruption-theorie van Clay Christensen en de kansen voor de Passion Economy. In het domein waar nu nog geen producten en kopers van deze niet bestaande producten zijn, ontstaat er een nieuw marktsegment dat uiteindelijk disruptief zal worden voor de bestaande aanbieders. Een ontwikkeling om goed in de gaten te houden.

3. Marketing Examples

Een heerlijk archief van Harry Dry om in rond te struinen. Het Marketing Examples-archief zit vol voorbeelden en cases van bijvoorbeeld goede copywriting, manieren om de conversie te verhogen, viral effecten en nog veel meer. Een soort van cadeautje dus.

4. Een briljante Burger King-influencer-actie

Hoe zet je jezelf als merk op de social-mediakaart via de belangrijkste influencers zonder daarvoor te betalen? Dat lijkt lastig te realiseren maar Burger King heeft daar een megasimpele maar uiterst slimme toepassing voor bedacht. Dus mocht je interesse gewekt zijn, dan kun je hier bekijken hoe ze dat hebben aangepakt.

5. Online Live Event

In deze bijzondere tijden veranderen veel fysieke evenementen naar online events. Mocht je van plan zijn om dat binnenkort te organiseren en weet je niet helemaal precies hoe je dat moet aanpakken, dan is deze uitgebreide checklist van NiemanLab wel erg handig.

6. Did they help?

In de zoektocht naar het nieuwe normaal zullen we waarschijnlijk veranderingen gaan zien die eindelijk een aantal verwachtingen van consumenten/burgers zullen gaan inlossen. Een van die verwachtingen (Trustbarometer Edelman) is een belangrijke rol voor bedrijven om te helpen de grote issues van de wereld op te lossen. Van shareholders value naar stakeholders value. Dus is het handig als we een beeld hebben van wat bedrijven/organisaties en influencers nu doen ten tijde van covid-19. Zo begon Pooj Morjaria tijdens deze pandemie ‘Did They Help?’, een onafhankelijke website die inspanningen van merken en bedrijven registreert. Gelet op de dagelijkse groei van traffic is er dus wel een behoefte zichtbaar.

7. Project Zilver

En dan gewoon weer eens ouderwets aandacht voor de audio-ontwikkelingen. De eerste is het nieuws van Project Zilver (founding members Maarten Lens-FitzGerald, Novum, Google, ANBO, Interpolis en Achmea). We spraken al eerder over dit onderzoek naar de rol van de smartspeaker voor ouderen. Inmiddels zijn de resultaten keurig in een document verwerkt en dus makkelijk voor iedereen te lezen. Vanwege de coronabeperkingen heeft het consortium een geweldige actie opgezet waarbij ouderen die zich eenzaam voelden, één van de 10.000 Google Nest Mini-smartspeakers konden aanvragen. De actie begon op dinsdag en twee dagen later waren ze allemaal op.

8. Chatbot/Voice Bot

Dit hadden we natuurlijk kunnen verwachten, maar altijd handig dat het dan ook even op papier staat. De coronacrisis is een absolute aanjager van de toepassing van chat/voice bots door de customer service. Details in dit verslag van het MIT. En om nog maar eens te onderstrepen dat we niet alleen naar Silicon Valley moeten kijken om een idee te krijgen over de toekomst van voice maar ook naar het oosten, laat dit bericht van Alibaba zien. Het bedrijf gaat ruim één miljard euro investeren in de integratie tussen artificial intelligence en de smartspeaker.

9. Audio

Nog twee aardige nieuwtjes over audio. Nvidia heeft Jarvis ontwikkeld. Dat is zogenaamde ‘Audio2Face’. Door audio als input te gebruiken, kan het bedrijf nu een 3D-gezichtsbeeld nauwkeurig de woorden laten uitspreken. Dit kan wel eens een positief effect gaan krijgen op de acceptatie van voice assistents. Kijk vooral even naar de video.

Gaat Twitter op de audiotour?

Daarnaast heeft Twitter deze week wat designs laten zien die voorzichtig een klein tipje van de sluiter oplichten als het gaat om een alternatief voor de tweet. Wie weet gaat dat ooit een audiotweet worden?

10. Podcast

Het laatste audionieuwtje van deze week gaat natuurlijk over de podcast. Spotify kwam met het grote nieuws dat Joe Rogan vanaf september exclusief te beluisteren of te bekijken is via Spotify. Veel podcast-platformen zien dit als het begin van het einde. Het verdwijnen van het ‘open’ podcastnetwerk. Maar is dit ook zo, of zitten er ook voordelen aan deze nieuwe ontwikkelingen? Nathan Baschez schetst een toekomstbeeld dat minder negatief is dan de industrie zelf verwacht.

#Bonus: Magic Sudoku

Als je vandaag nog even ergens de tijd hebt? Voor een meer dan enerverende ontdekkingstocht in puzzelland moet je deze geweldige video over een Magische Sudoku puzzel gaan kijken. Topentertainment.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!