Byron Sharp: ‘Beschamende arrogantie van adverteerders tijdens de lockdown’

Byron Sharp: ‘Beschamende arrogantie van adverteerders tijdens de lockdown’

Byron Sharp aan het woord, Twitch als kanaal voor politieke campagnes, location based audio, Facebook als buurtapp en start de dag met schrijven. Dit en nog veel meer in deze nieuwe week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot 'wat moet worden besproken'.

1. Byron Sharp prijst Coca-Cola

Inmiddels is het baanbrekende boek ‘How Brands Grow’ van Byron Sharp al tien jaar oud. Hoogste tijd voor een gesprek met de schrijver vond Campaign. In dit interview enkele scherpe uitspraken van Sharp. En ondanks dat ik niet zijn hele filosofie ondersteun, zijn deze inzichten wel behoorlijk spot-on. Het was volgens hem ‘beschamende arrogantie’ dat marketeers zouden denken dat mensen geïnteresseerd waren in wat ze te zeggen hadden over het virus. In plaats daarvan prees hij Coca-Cola, dat alle marketinguitgaven in het Verenigd Koninkrijk drie maanden stopte vanwege de lockdown. “Ik denk dat dat veel beter is dan naar je bureau te haasten en te zeggen: ‘We hebben een covidadvertentie nodig’,” zei hij. “Wacht en bespaar je geld.” En deze: “Marketeers worden te veel afgeleid door kortetermijnveranderingen en zien de grotere trends over het hoofd”. Of deze: “Pas op voor charlatans die altijd beweren dat er iets fundamenteel veranderd is. Consumenten hebben een gewoonte. En ook na de pandemie zal die weer terugkeren”. (Misschien moet je even registreren om het interview te kunnen lezen).

2. FAQ

We kennen het allemaal de frequently asked questions. De gouden regel is altijd geweest dat je het probleem van de klant die je website bezoekt, zo snel mogelijk moet oplossen. Anders, zo weten we inmiddels, zijn ze weg. Een manier om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt, is door een goed opgezette, goed geoptimaliseerde pagina met veel gestelde vragen. Een FAQ is de sleutel om klanten en zoekmachines de belangrijkste antwoorden te geven die ze nodig hebben over het merk of organisatie. In deze heerlijke tutorial vind je dan ook alle antwoorden op mogelijke vragen die je hebt over het opzetten van een FAQ. 

3. Twitch

Twitch is het streaming-videokanaal van Amazon. Voor veel mensen een totaal onbekende wereld. Ooit begonnen als een game community maar inmiddels een behoorlijke concurrent van YouTube. Dat games nog steeds een belangrijk onderdeel zijn van deze videodienst blijkt uit de nieuwe populaire game Among Us. In de trendcijfers heeft het inmiddels Fortnite al ingehaald. Maar dat het ook kan werken als communicatiemiddel voor politieke doeleinden is wel heel nieuw. Op 20 oktober ging Alexandria Ocasio-Cortez (AOC) op Twitch om deze populaire game te spelen. Ze bracht drie en een half uur door met het spelen van het spel met populaire Twitch-streamers. Op een gegeven moment trok de Twitch-stream van Ocasio-Cortez ongeveer 430.000 kijkers, waarmee ze de op twee na populairste streamer op de site ooit was.

Zouden Nederlandse politici Twitch volgend jaar ook gaan inzetten?

Niet slecht voor je eerste keer. Maar belangrijker dan dit aantal is dat dit evenement misschien wel iets zegt over de toekomst van politieke campagnes. Twitch-streams van populaire videogames is een ideale mogelijkheid om jonge kiezers te bereiken en ze aan te sporen om te komen stemmen. Dus wellicht volgend jaar ook te bewonderen met Nederlandse politici?

4. Location based audio

Foursquare brengt een virtueel-assistentplatform met alleen audio uit, genaamd Marsbot voor AirPods. Marsbot laat fragmenten horen in je airpods op basis van je huidige locatie. Je kunt ook zelf audioteksten inspreken die relevant zijn voor die specifieke locatie. Het idee is om een ​​audiogids te maken die iets kan vertellen over de plek waar je bent. Als je voor een restaurant loopt, hoor je misschien dat Marsbot de dagschotel aanbeveelt, zoals beschreven door de chef, of dat je in dat restaurant kunt genieten van een mooi uitzicht. En natuurlijk de uiteindelijke recensie van het bezoek. Dit klinkt eigenlijk wel als een hele interessante toepassing.

5. Facebook als alternatief voor de Buurtapp? 

Facebook is bezig met de uitrol van een mini-sociaal netwerk helemaal gericht op de buurt, Neighbourhood. Het heeft wel iets weg van het oude Nextdoor. Het idee is volgens Facebook om je buren beter te leren kennen. Deze nieuwe functie (testfase) moedigt gebruikers aan om nieuws te posten en te delen op kleine sociale netwerken die zich richten op kleine geografische gebieden. 

6. Another Podcast

Met de wintermaanden op komst is het altijd fijn om weer een mooi lijstje met favoriete podcasts te hebben. Another Podcast mag dan niet ontbreken. Geen gescripte podcast maar een eerlijke en ongefilterde discussies over de nieuwste technologie en de impact ervan op de samenleving. Een beetje de Amerikaanse versie van de Podcast over Media. Twee vrienden delen hun overlappende ervaringen en perspectieven op wat er in de technologie gebeurt, Benedict Evans (ex-a16z) en Toni Cowan-Brown, werkzaam is op het snijvlak van technologie, beleid en politiek.

7. Audio Opportunity

Dit is wat je noemt een echte ‘long read. Matthew Ball neemt je mee op reis door de historie van muziek, tv, video en staat ten slotte uitgebreid stil bij de wereld van audio. Wat is het verdienmodel van audio en waar beweegt het medium audio zich naartoe? Goed verhaal met zeer veel inzichten en een mooi beeld over de toekomst van audio.

8. Effectieve online video

We hebben het werk van Orlando Wood al vaker besproken in deze updates. Denk maar aan zijn boek Lemon over de werking van het linker- en rechterbrein in relatie tot effectiviteit van campagnes. Inmiddels is hij weer een stapje verder en is het onderzoek uitgebreid naar de effectiviteit van online video. In dit videoverslag kun je de presentatie van de resultaten beluisteren en bekijken. De essentie: let op deze drie belangrijke componenten: Character – Incident – Place

9. Google Assistent activeert (Android) Apps

Google heeft aangekondigd dat het mogelijk wordt gemaakt om de spraakopdracht ‘Hey Google’ niet alleen te gebruiken om specifieke taken binnen Android-apps te openen, maar ook uit te voeren. De functie wordt uitgerold naar alle Android-telefoons met Google Assistent, waardoor gebruikers apps met hun stem kunnen starten en in apps kunnen zoeken of specifieke taken kunnen uitvoeren, zoals eten bestellen, muziek afspelen, posten op social media, een ritje maken en meer. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld iets zeggen als: ‘Hé Google, zoek knusse dekens op Etsy’, ‘open Selena Gomez op Snapchat’, ‘begin met hardlopen met Nike Run Club’ of ‘bekijk nieuws op Twitter’. Dat is niet alleen heel erg handig voor gebruikers maar zorgt tevens voor mooie aanvullende toepassingen. Zoals bijvoorbeeld voor doven en slechthorenden. Die krijgen een tekstbericht als er in het huis een opvallend geluid te horen. Bijvoorbeeld als er ergens water loopt of een hond gaat blaffen. 

10. Start writing every day 

Het schijnt een van de beste manieren te zijn om je dag mee te beginnen. Wakker worden en dan eerst alle gedachten van je af te schrijven of misschien wel op te schrijven wat je die dag van plan bent. Beter voor je mindfulness en creativiteit. Mocht je dat ook willen doen dan is hier een mooie tool die je daarbij kan helpen.

Tot volgende week.

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.