Calimeromarketing 3.0, een nieuw licht op (online) marketing

16 juni 2014, 12:00

In de zomer van 2004 vroeg ik Tijdschrift voor Marketing om als eerste vakblad te publiceren over Calimeromarketing, mijn marketingfilosofie voor ondernemers. Wat ze deden. Bijna 10 jaar, 50.000 boeken en 400 presentaties verder, verschijnt morgen ‘Calimeromarketing 3.0, de slimme marketingfilosofie voor ondernemers, van zzp tot mkb’. Omdat het boek gaat over marketing in de netwerkeconomie waarin iedereen ‘de media’ is, kregen vorige week de grootste fans en een aantal bloggers het boek als eersten in hun bezit en heb ik zelf het eerste artikel geschreven over het nieuwe grafische Calimeromarketingmodel. En dat hieronder gepubliceerd.

De 3.0 netwerkeconomie

Vlak nadat het eerste Calimeromarketingboek verscheen, leerde ik Marketingfacts-oprichter Marco Derksen kennen. Sindsdien sparren we af en toe over (online) marketing en ondernemen. Enkele jaren geleden maakte hij een grafisch model over de ontwikkelingen in de economie en media tot aan de huidige 3.0-netwerkeconomie. Daarmee bood hij een grafisch kader voor het verhaal dat ik al jaren vertel over de plaats van Calimerobedrijven in onze maatschappij. (Een Calimerobedrijf is een bedrijf met geen, een of meerdere werknemers dat is opgebouwd door een zelfstandig ondernemer die (nog steeds) een allesbepalende rol speelt.)

Ondernemers zijn weer terug in het centrum

Voor de industriële revolutie was bijna iedereen ondernemer en deed niemand aan marketing. Als je een smid nodig had, ging je gewoon naar de smid in jouw dorp. Als gevolg van de industriële revolutie kwamen er papieren media met advertentieruimte waarin bedrijven hun massaproducten konden aanprijzen. Na de komst van internet 1.0 verschoof het zenden van reclameboodschappen deels naar online.

Via web 2.0 leven we nu in de 3.0-netwerkeconomie. Daarin zijn bijna alle barrières tussen mensen weg en kan iedereen die dat wil op een gelijkwaardige basis contact hebben en samenwerken met anderen die dat ook willen.

Ondernemers en 1.0, 2.0 én 3.0

De Calimeromarketingvariatie op het model van Marco Derksen laat zien dat (Calimero-) ondernemers altijd al echt communiceerden met klanten. Dankzij de 2.0- en 3.0-ontwikkelingen konden we uit de schaduw van grote bedrijven komen.

Calimeromarketingvariatie op het model over de netwerkeconomie van Marco Derksen voor marketingfacts

Anno 2014 zijn er nog maar weinig organisaties en projecten waarbij geen Calimerobedrijven betrokken zijn. En de meeste kennis zit tegenwoordig niet meer binnen de muren van grote organisaties, maar bij flexwerkers en de inmiddels meer dan een miljoen Calimerobedrijven. Omdat Calimerobedrijven niet te vergelijken zijn met grote bedrijven, moeten ze anders omgaan met marketing.

3 uitgangspunten

Succesvolle marketing begint met denken vanuit je kracht. Op basis van de marketingvoordelen van ondernemers heeft Calimeromarketing 3.0 daarom drie uitgangspunten:

  1. Ondernemers hebben relatief weinig klanten nodig. Calimeromarketing heeft daarom tot doel te zorgen dat een beperkte groep (potentiële) klanten – én de mensen die hen beïnvloeden – weten wie jij bent en wat je kunt. En te zorgen dat ze aan jou denken als ze jouw product of jouw dienst nodig hebben.
  2. Veel ondernemers hebben meer tijd dan geld. Calimeromarketing gaat niet over het optimaal inzetten van een marketingbudget, maar over de tijd die je hebt voor klantenwerving, het structureel inzetten voor slimme marketingactiviteiten, zodat klanten naar jou komen in plaats van dat jij hen moet zoeken en overtuigen.
  3. Een mens is het krachtigste marketinginstrument dat er is. Voor de meeste ondernemers geldt dat mensen helemaal geen zaken willen doen met hun bedrijf, maar dat ze zaken willen doen met een mens erachter. Omdat ze vertrouwen hebben in zijn of haar kennis, kunde en persoonlijkheid.

Uitgangspunten die uitstekend passen in een maatschappij waarin veel mensen (en dus ook klanten) zoekende zijn en waarin mensen zaken willen doen met mensen en bedrijven die geloven in dezelfde dingen als waar zij in geloven. En uitgangspunten waar je veel mee kunt in een tijd waarin een steeds groter deel van het oriëntatieproces voor (zakelijke) beslissingen online wordt gedaan.

2 opties: verkoop of marketing

Een paar jaar voordat ik het eerste Calimeromarketingboek schreef, vertelde iemand me dat je twee dingen kunt doen als je doelgroep relatief klein is:

  1. Je kunt veel tijd stoppen in zelf gaan zoeken naar allerlei spelden in allerlei hooibergen. En nadat je die hebt gevonden tijd en energie stoppen in die zó bewerken dat ze juist jouw klant worden en blijven. En accepteren dat je onderweg vaak wordt afgewezen om – in jouw ogen – onterechte redenen.
  2. Wat je ook kunt doen, is proberen een vuurtoren te worden die een lichtbundel met jouw kennis, visie en persoonlijkheid laat schijnen over het hele gebied waar jouw (ideale) klanten vandaan kunnen komen. Dan hoef je hen alleen nog maar de weg naar jouw bedrijf te wijzen. En kun jij vervolgens kiezen voor wie jij wilt werken.

Tijdens presentaties vertel ik al jaren dat Calimeromarketing dus eigenlijk vuurtorenmarketing is. Tijdens de borrel na afloop blijkt vaak dat ondernemers (en anderen) ter plekke besluiten dat zíj die vuurtoren willen worden in hun niche, regio, markt of vakgebied.

Dat voornemen heb ik zo vaak gehoord, dat toen ik besloot dat Calimeromarketing toe was aan een grafisch model, maar één beeld bij me opdoemde. Dat van een Calimeromarketeer die via verschillende stappen de lichtbron van een vuurtoren wordt en zijn lichtbundel richt op de groepen die omzet en winst opleveren.

1. Calimeromarketingmodel

Calimeromarketing draait vooral om tien praktische spelregels. Die beginnen in het grafische model links onderaan. Met het bouwen van een vuurtoren begin je immers op de grond.

Grafisch Calimeromarketingmodel Karen Romme en Kamiel Koudijs 2014 530 pix

  • Het fundament. Drie spelregels gaan over de dingen die je moet regelen voordat je met marketing aan de slag kunt. Trots durven zijn (1), strategische keuzes maken (2) en goed marketinggereedschap (3) zorgen dat je stevig op grote hoogte kunt staan en dat de andere spelregels makkelijker worden.
  • De hoogte. Drie spelregels – slim netwerken (4), jouw boodschap/content delen (5) en de pers gebruiken (6) – helpen je (online) vuurtoren zo hoog te maken, dat je optimaal uitzicht hebt over de regio, markt of niche waar jouw doelgroepen zich bevinden. En dat je doelgroep(en) jou goed kunnen zien.
  • De lichtbundels. Drie spelregels gaan over de gebieden waarop jij de lichtbundels van je vuurtoren wilt laten schijnen. Je bestaande klanten (7), actieve (online) zoekers (8) en en andere potentiële klanten (9) zijn de drie groepen mensen die je rechtstreeks aan meer omzet en winst kunnen helpen.
  • De radar. De laatste spelregel is de radar. Want ook ondernemers moeten hun marketing analyseren en evalueren (10).

Ruimte genoeg voor veel vuurtorens

Ondernemers hebben klanten nodig op verschillende momenten in de dag, week, maand of jaar. Daarnaast wordt – ondanks de groei van online verkopen en online oriënteren – nog steeds het meeste geld offline uitgegeven binnen een straal van zo’n 25 kilometer van de woon- of vestigingsplaats van klanten.

Waar de ene ondernemer zijn lichtbundel richt op iemand als die een loodgieter zoekt, kan een andere ondernemer diens licht op dezelfde persoon richten als hij tijdens zijn werk online naar een onderzoeksbureau zoekt, en een derde ondernemer wil worden gezien als die persoon in het voorjaar een leuk hotelletje zoekt voor een weekendje weg.

Er is in ons kikkerlandje dus ruimte voor heel veel Calimeromarketeers met unieke vuurtorens en unieke lichtbundels.

Karen Romme
Spreker | auteur | meedenker | media ondernemer (en natuurlijk de bedenker van Calimeromarketing) bij Freeman Media BV

Ondernemer sinds 1991 | (cross media) uitgever sinds 1998 | Auteur sinds 2000 | Geestelijk moeder van Calimeromarketing sinds 2004. Anno 2014 naast spreker over ondernemerschap en slimme (online) marketing voor ondernemers, vooral (strategisch) meedenker op marketing en ondernemersgebied en cross media ondernemer. Favoriet communicatiekanaal: Twitter (@karenromme).

Categorie

6 Reacties

    Egbert van weely

    Simpel en duidelijk, mijn dank.

    Egbert@gotocall.nl


    21 juni 2014 om 10:18
    Charlotte

    Graag wil ik een redactie voorstellen: de eerste zin onder ‘Ondernemer 1.0 etc verwijderen. Nu lijkt het namelijk net alsof ik niet vernieuwend ben door mijn persoonlijke contact. Terwijl ik me net had laten vertellen dat het zo vernieuwend en verfrissend is. Daar was ik zelfs in gaan geloven. Wat een desillusie.

    Vuurtorenmarketing vind ik een mooi begrip. En het is ook precies mijn idee bij o.a. het bloggen.

    Dat slim netwerken (en mensen inpakken) dat kan ik van jou nog wel leren!


    24 juni 2014 om 14:16
    JochemKoole

    Na onze kennismaking vanmiddag (leuk!) heb ik je artikel nog eens gelezen.

    Je sluit af met “Er is in ons kikkerlandje dus ruimte voor heel veel Calimeromarketeers met unieke vuurtorens en unieke lichtbundels.”

    Ik denk, dat je dit 1 op 1 kan doorvertalen naar grote organisaties, m.n. kennisintensieve B2B bedrijven. Daar kan iedere medewerker een Calimeromarketeer worden; zichzelf, eigen kennis en kunde laten zien en daarmee de organisatie.

    Hoe denk jij hierover?


    24 juni 2014 om 14:57
    bramkoster

    @Charlotte: we doen nog geen persoonlijke blogpostoptimalisatie. Dus je zult het met deze originele versie moeten doen! 🙂


    24 juni 2014 om 15:16
    Charlotte

    @Bram Niet? Nou jaaaaaa zeg. Ouderwets hoor. Persoonlijke blogoptimalisatie is de toekomst! 😉


    30 juni 2014 om 15:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!