Live Earth: bezoek Hier.nu stijgt met 600%
Is het einde van de crossmedia hype in zicht? Is het een begrip waarmee oude-media-mensen de nieuwe wereld proberen te begrijpen? Een interessante discussie. Ik wil hier graag op ingaan aan de hand van Peter Luit’s laatste opmerking in zijn post ‘Crossmedia: werkelijkheid of fictie?’ uit mei hierover: in het buitenland gebruiken ze de term niet maar richten ze zich op het effect. En dat is precies wat interessant is voor de marketeer: het effect. Deze week kwam ik een concreet voorbeeld tegen van het effect van multimediale uitingen op sitebezoek: de invloed van Live Earth en Live Earth Alert in Nederland op het bezoek aan de gelieerde website van Klimaatcampagne Hier. Of het nu ‘crossmedia’ is of niet, er was een meetbaar effect.
Al enkele maanden ben ik betrokken bij de online marketing van Hier.nu om hun boodschap over klimaatverandering online onder de aandacht te brengen. Eén van de hoogtepunten van dit jaar is de samenwerking met de publieke omroep in het kader van Live Earth Alert. Hoewel alle aandacht op televisie, radio en internet uitging naar de Live Earth Alert site, werd wel overal het Hier-logo met een link vermeld. De interessantste vraag voor een online marketeer is dan uiteraard wat het effect is geweest van de multimediale aandacht op het bezoek aan Hier.nu.
Ten eerste was uiteraard een te verwachten toename zichtbaar in het wekelijkse rapport van Google Analytics, met een piek op 7-7-7 zelf.
Ten tweede is het natuurlijk interessant om te weten hoe deze bezoekgegevens zich verhouden tot de gemiddelde resultaten. In onderstaande staafdiagram wordt dat duidelijk gemaakt via geïndiceerde gegevens van de unieke bezoekers. Week 24 (11 juni t/m 17 juni) was een representatieve gemiddelde week voor Hier.nu. Vanaf week 25 begon Live Earth Alert meer aandacht in de media te krijgen tot het spektakel zelf in week 27 plaatsvond. De unieke bezoekers zijn naar 700% van het normale niveau gegaan door de media aandacht voor Live Earth.
Naast het effect op de totale van unieke bezoekers, is uiteraard ook de herkomst van het bezoek interessant om te weten. De verwachting is dat direct verkeer en verkeer van de Live Earth Alert site zouden toenemen.
De data van week 27 (met tussen haakjes de data van week 24) laten zien dat dit inderdaad het geval is:
1. Direct 47% (35% in week 24)
2. Liveearthalert.nl 18% (1%)
3. Search 10% (15%)
4. Referrers/overig verkeer 25% (49%)
Behalve de gegevens over bezoek, is er nog meer bekend gemaakt over het effect. Zo hebben ruim 16.000 mensen een statement ingevuld in Nederland om iets te gaan doen aan het klimaat. Amerikanen bleken zich meer aangemoedigd te voelen om iets aan het klimaat te doen dan Australiërs en Britten volgens InFeite. Allemaal interessante gegevens. Daarnaast zijn er meer online effecten van het multimediaal spektakel meetbaar te maken, die nu buiten beschouwing blijven. Denk maar eens aan het effect op de online populariteit van Hier.nu in de vorm van links op langere termijn.
Het interessante aan het voorbeeld van Hier.nu is dat het de spinoff effecten van een multimedia spektakel waarbij het indirect betrokken is, duidelijk zichtbaar maakt. Of dit nu een ‘crossmediaal’ effect of media-effect is, maakt niet veel uit. Het gaat erom voor marketeers die effecten te bespreken. Wellicht hebben andere marketeers ook nog goede voorbeelden van effecten van campagnes in meerdere media?
Mooie gegevens en een mooi resultaat. Alleen ben ik erg benieuwd of je die 700% niet met andere mediuminzet voor (veel) minder geld zou hebben gekregen. Er is op radio en tv uren lang reclame voor hier.nu en de boodschap van hier.nu gemaakt.
Dat is heel prettig voor jullie, maar moeilijk voor andere (meer bedrijfsmatige) organisaties te kopiëren.
Dat klopt. Dit is uiteraard een extreem voorbeeld, vanwege het grootschalige evenement Live Earth. In andere situaties zullen echter ook bedrijfsmatige organisaties bepaalde effecten (met minder hoge pieken) kunnen doormeten.
@Remco; Ik ben wel benieuwd hoe de invloed is van een event als dit op de bezoekersaantallen in het algemeen. Ofwel, houdt hier.nu er nog extra bezoekers aan over in week 30? Omdat hier.nu een lange termijn effect wil hebben, zou ik zelf pas dan de actie geslaagd vinden.
Daar zijn wij uiteraard ook erg benieuwd naar, Arne, en dat gaan we sowieso in de gaten houden met Hier.nu.
Interessante analyse Remco. Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of het absolute aantal bezoekers via search of referrers/overig verkeer ook is toegenomen? Ik verwacht van wel maar kun je daar nog iets over zeggen? Wordt er inderdaad meer op gezocht en komen daardoor meer mensen op de Hier.nu site? Herkennen meer mensen ook de link op andere sites en klikt men door?
@Marco: De absolute aantallen heb ik even voor je uitgezocht voor week 24 (index=100) en 27:
1. Direct 100 –> 900
2. Search 100 –> 225
3. Referrers 100 –> 510
Dus er werd vorige week inderdaad meer op gezocht, er werd meer op links doorgeklikt, maar er kwam vooral heel veel direct verkeer bij.
Dank voor deze aanvulling; dat vermoeden had ik al. Werd even door de afnemende percentages uit je eerste tabel in verwarring gebracht.
Interessant effect dat we zeker als case moeten vasthouden. Inderdaad een extreme situatie maar toch.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!