
Onderzoek van PR Week en Manning Selvage & Lee (pdf) onder bijna 300 Amerikaanse marketing directeuren en managers heeft uitgewezen dat slechts 12% aangeeft dat consumer generated media (bloggen, YouTube, consumer generated advertising) erg belangrijk is voor hun marketingactiviteiten. Op de vraag welke marketingdisciplines momenteel worden gebruikt of in het komende jaar zullen worden ingezet, antwoordde 82% dat dit traditionele online activiteiten zoals websites zullen zijn. Op de tweede plaats kwam targeting influentials (70%), gevolgd door media relations (65%). Consumer generated media stond met 54% bijna op de laatste plaats. Een opmerkelijke uitkomst, aangezien steeds meer consumenten zich bezighouden met CGM. Wat houdt marketeers tegen?
Volgens het onderzoek zegt 32% van de ondervraagden dat er geen duidelijke ROI is en 6% dat ze de consumenten niet zo dicht bij het bedrijf willen hebben. Ook budget speelt een rol. De bedrijven die nog niet gekeken hebben naar nieuwe media en consumer generated media, hebben dat nog niet gedaan omdat ze hiervoor geen of te weinig budget hebben. Maar liefst 31% van de ondervraagden heeft geen budget hiervoor. Ongeveer de helft van de respondenten besteedt 10% of minder van het marketingbudget aan nieuwe media en CGM.
Als op een andere manier naar de resultaten wordt gekeken, zou het natuurlijk ook heel goed kunnen zijn dat de marketeers nog te weinig weten over CGM en nieuwe media technieken en hoe ze die kunnen inzetten bij het opbouwen of verstevigen van hun merk. Wat denken jullie?