China benut web 2.0 sneller en beter dan Amerika

14 november 2007, 10:01

Web_20_china Verreweg de meeste Chinezen maken nog niet zo lang gebruik van het internet als Amerikanen (gemiddeld 6½ jaar tegenover 9 jaar). Desondanks spelen sociale media en online onderzoek er nu al een grotere rol dan in de VS. Chinezen maken veel gebruik van de meningen van mede-internetgebruikers: 58 procent van de online aankopen worden beïnvloed door kennisname van de ervaringen van andere consumenten.

Vergelijkend onderzoek van Netpop toont aan hoezeer Amerika te lijden heeft onder de wet van de remmende voorsprong: de gemiddelde breedbandgebruiker is er 10 jaar ouder dan in China (42 tegenover 32 jaar), slechts 41 procent van de bevolking heeft op de werkplek toegang tot het internet (75 procent in China). Ook hebben zoekmachines en user-generated content veel minder impact op het internetgebruik. De Chinezen weten kortom sneller en beter te profiteren van web 2.0.

Dit bericht verscheen eerder op In feite

Hugo Louter
contentstrateeg/online marketeer bij 2meter1 Analytics

Zelfstandig contentstrateeg, online marketeer en analist. 2meter1: online marketing en analytics voor organisaties met een hart.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Bernice

    Hi Hugo

    China gaat hard. Maar zou het zo kunnen zijn dat de wet van de remmende voorspong hier misschien niet helemaal opgaat, en het feit dat Amrikaanse breedbanders gemiddeld ouder zijn komt door het feit dat Internet door een bredere groep in de samenleving gebruikt wordt? En dat in China Internet met name nog maar toegankelijk is voor diegenen die online access hebben op het werk?

    China en de US zitten op totaal verschillende plekken in de Internet adoptie curve om maar een ingewikkeld woord te gebruiken, en zijn daardoor niet 1 op 1 te vergelijken. Het is een vergelijking tussen een jonge, relatief hoog opgeleide Chinezen en een veel “bredere” groep Amerikanen. Is mijn mening 😉


    14 november 2007 om 11:36
    -=SAS=-

    Hey Hugo,

    ook wat betreft werkplek en beschikbaarheid van internet vindt ik een vergelijking lastig. Op de eerste plek omdat een internetconnectie op geen enkele manier effectief web2.0 gebruik garandeerd 🙂

    Op de tweede plek zou ik nooit naar 100% willen streven. Ik zie niet in wat internet op de werkplek van een stratenmaker voor meerwaarde heeft bijvoorbeeld.


    14 november 2007 om 13:51
    hugolouter

    Bedankt voor de kanttekeningen. Volgens mij blijft de conclusie gerechtvaardigd dat China en de VS zich niet alleen in een andere fase van de ontwikkeling van het web bevinden, maar dat de twee ontwikkelingen zich ook intrinsiek anders zullen voltrekken.


    14 november 2007 om 13:59
    Dimitry

    75% heeft op de werkplek toegang tot internet. Dan tellen ze de kinderen die voetballen voor ons maken zeker niet mee.


    14 november 2007 om 15:08
    loket

    75% vanaf de werkplek internet in China? geloof je toch zelf niet. misschien dat 75% van het Chinese internetverkeer vanaf een werkplek komt, maar da’s wel wat anders.


    14 november 2007 om 20:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!