Chris Klomp: “Een moderne journalist kan niet zonder Twitter”

12 oktober 2015, 13:30

Chris Klomp gaat schuil onder de bijnaam ‘de twitterende rechtbankverslaggever’ – de journalist doet verslag van rechtszaken met de hashtag #twitcourt om strafrecht op een nieuwe manier onder de aandacht te brengen. Hij stuurt zo’n 1.000 tweets per maand aan zijn 16.000 volgers. En hij verdient zijn geld met Twitter.

“Ik heb Twitter een paar jaar geleden ontdekt”, zegt Klomp. “Het is een platform waarmee je carrière kunt maken. Een moderne journalist kan niet meer zonder.”

Via @realtwitcourt verslaat Klomp rechtszaken, waaronder die van Holleeder, in 140 tekens. Het is een besloten account waar volgers voor betalen. “Ik raakte een grote freelanceklus kwijt en dacht, ik ga het zelf doen. Ik word mijn eigen uitgever.”

Vierhonderd mensen volgen Klomp nu op zijn betaalde account voor 99 cent per week of 3,90 euro per maand. “Als iedereen betaalt tenminste”, zegt hij. “Ik heb geleerd om commercieel te zijn. En online.”

Eigen draai

Klomp probeert zich te onderscheiden met een eigen draai. “Je kunt een zaak enorm inzichtelijk maken via Twitter.” Toch denkt hij dat hij zijn volgersplafond heeft bereikt. “Dit is een niche, maar als freelance journalist kun je je beter specialiseren.”

Volgens Klomp zijn er veel misvattingen over de rechtspraak. “Als iemand wordt doodgereden, komt er een enorme verbale diarree los, maar als je de zaak objectief bekijkt, zijn er vaak veel meer argumenten. Er mist kennis over recht.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!