Christiaan Alberdingk Thijm: “Die publicatie bij GeenStijl mag gewoon niet”
De oproep tot een adverteerdersboycot van GeenStijl en Dumpert maakt veel los. Wat vindt internetveteraan en advocaat Christiaan Alberdingk Thijm (bureau Brandeis) van de kwestie? Christiaan: “Ik heb moeite met de steun van twee gezaghebbende kranten en zelfs twee ministers.”
Christiaan Alberdingk Thijm is een van de oprichters van Bureau Brandeis, een advocatenkantoor gespecialiseerd in technologie en internetrecht. Hij verwierf internationale bekendheid door met succes de makers van KaZaA te verdedigen in een procedure tegen muziekorganisatie Buma/Stemra. Door de overwinning werd KaZaA het eerste “legale” bestandsuitwisselings- programma ter wereld. Christiaan is gespecialiseerd in auteursrecht, het recht op privacy, informatierecht en e-commerce.
Online anonimiteit
Een specialist op het gebied van privacy en vrijheid van meningsuiting is de aangewezen persoon om te vragen of je zomaar alles mag plaatsen, posten en delen op het wereldwijde web. Christiaan: “Samen met Microsoft, Facebook, YouTube en Twitter stelde de Europese Commissie een gedragscode op tegen haatzaaien op internet. Daarin werd onder andere vastgelegd dat dergelijke berichten binnen 24 uur moeten worden verwijderd door deze bedrijven. Maar het is juridisch heel moeilijk om te bepalen wanneer er sprake is van haatzaaien.”
Wat is er voor nodig om dat beter te laten werken? Christiaan stelt dat internetgebruikers actiever moeten melden en bedrijven als Facebook hebben de verantwoordelijkheid om daar binnen een redelijke termijn op te reageren. Christiaan: “Daar zit ook een probleem. Er wordt nu nog niet snel genoeg gereageerd. Je moet snel optreden en een goed team klaar hebben staan om dat te doen. Google heeft dat inmiddels door schade en schande redelijk onder de knie. The right to be forgotten is inmiddels geïntroduceerd.”
Verdeeldheid over boycot Geenstijl
Terug naar GeenStijl. “Die publicatie bij GeenStijl mag gewoon niet. Hier zijn de grenzen van het betamelijke overschreden. De reacties van de reaguurders mogen ook niet. Daar moet je dan iets aan doen. Door het te melden bij GeenStijl of naar de rechter te gaan. De dames in kwestie hebben voor de brandblusser gekozen en zijn gewoon heel hard terug gaan spuiten. Zij hebben besloten dat niet rechtstreeks bij GeenStijl doen, maar via de adverteerder. Een beproefde methode. (…) In deze kwestie zijn er vervolgens twee kranten, NRC handelsblad en de Volkskrant, die zich achter die oproep hebben geschaard. Inmiddels zijn er ook twee ministers die zich daarachter hebben geschaard. Dan wordt het wel iets anders. Dat vind ik te ver gaan. Om een heel platform te boycotten vanwege een aantal vrouwonvriendelijke publicaties, dat is, wat wij als juristen zeggen, disproportioneel.”
Een aflevering over de digitalisering van haat, de Rechtbank en de samenleving. Een must-watch!
Over welke publicatie gaat het eigenlijk? Veronderstellen jullie dat iedereen dat weet? Wat meer achtergrondinformatie was hier niet overbodig.
Karen,
Eerlijk gezegd? Lijkt me een ja. Als je als marketing professional niet weer waar het hier over gaat dan kan er maar een ding aan de hand zijn: je bent Feyenoord fan en de afgelopen weken maar met één ding bezig geweest. 😉
Daarnaast biedt de video in dit artikel maar liefst 20 minuten aan achtergrond informatie.