Jongeren en social networks

8 januari 2007, 18:31

Cijfers online communities (US)Net zoals in 2006 heeft Pew Internet een onderzoek gepubliceerd naar internetgedrag door tieners. Dit jaar is er gefocused op social networking.

Enkele resultaten:

  • Meer dan de helft (55%) van alle online Amerikaanse jongeren in de leeftijd 12-17 jaar maakt gebruik van een online netwerk.
  • Het onderzoek wijst ook uit dat oudere tieners, in het bijzonder meisjes, eerder deze netwerken gebruiken.
  • Voor meisjes zijn de netwerken hoofdzakelijk een plaats om reeds bestaande vriendschappen te versterken; voor jongens bieden de netwerken ook mogelijkheden om te flirten en nieuwe vrienden te maken.
  • 55% van de online tieners heeft een persoonlijk profiel online aangemaakt
  • 66% van tieners die een profiel hebben aangemaakt, zeggen dat hun profiel niet zichtbaar voor alle Internet gebruikers is.
  • Oudere meisjes (15-17 jaar) zullen eerder een online profiel aanmaken en gebruiken;
  • 70% van oudere meisjes heeft een online sociaal netwerk gebruikt vergeleken met 54% van de oudere jongens en 70% van oudere meisjes hebben een online profiel aangemaakt, terwijl slechts 57% van oudere jongens dit hebben gedaan.

Opvallende constateringen:

“Er is een wijdverspreid misverstand dat elke Amerikaanse tiener sociale netwerken gebruikt, en dat zij hun persoonlijke informatie voor iedereen beschikbaar maken. Deze bevindingen voegen wat nuance aan dat verhaal toe – niet elke tiener maakt gebruik van online communities, en van die dat wel doen, heeft meer de helft van hen op één of andere manier de toegang tot hun profiel beperkt.” (Amanda Lenhart).

“Meisjes maken meer gebruik van online communities, maar jongens benutten de mogelijkheden beter. Zowel de jongens als de meisjes gebruiken online netwerken om hun huidige vriendschappeen bij te houden, maar de oudere jongens gebruiken de communities veel eerder om nieuwe ‘vrienden’ te vinden en online te flirten” zegt Mary Madden.

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!