Cijfers social networking in Duitsland, Frankrijk en EU

20 september 2007, 05:45

Internetonderzoeker comScore deed gisteren twee persberichten uitgaan over de stand van zaken in social networking in Duitsland (1), Frankrijk (2) en Europa. Eerst Duitsland.

In juli 2007 trokken sociale netwerksites in Duitsland in totaal 14,8 miljoen unieke bezoekers. Daarmee bereiken de netwerken 45 procent van de online populatie. Let wel: het gaat om een aantal door comScore zelf geselecteerde netwerken (daar kan je kanttekeningen bij plaatsen).

MySpace is onder de Duitsers het meest populair met 3,7 miljoen unieke bezoekers. Ook de Duitstalige site StudiVZ, die zich vooral richt op studenten, doet het goed: een tweede plaats met 3,1 miljoen unieke bezoekers. Opvallend is het ontbreken van Facebook, kennelijk vinden de Duitsers dat maar niets. Uit het persbericht: ‘Facebook experienced 422 procent growth in Europe and attracted 7.6 million U.K. visitors in July compared to 177,000 German visitors in the same period – a reach of 1.2 percent of the entire German social networking community.’

Dan Frankrijk. In juli 2007 trokken sociale netwerksites in Frankrijk 13,2 miljoen unieke bezoekers. Daarmee bereiken de sites 50 procent van de online populatie. Nationalistisch als ze zijn, domineert de Franstalige versie van netwerwerksite Skyrock bij de Fransen met 9,1 miljoen unieke bezoekers. Myspace volgt met 2,3 miljoen bezoekers. Ook in Frankrijk heeft Facebook het ‘moeilijk’. Op nummer 4 in de EU, in Frankrijk komt de site niet verder dan 331.000 bezoekers in juli 2007.

In totaal trok MySpace in de EU 25,2 miljoen unieke bezoekers. Twee Europese sites, Skyrock (FR) en Bebo (UK) konden ook rekenen op massale bezoekersaantallen: 13,8 en 12,1 miljoen unieke bezoekers. In de cijfers voor Europa neemt Facebook een vierde plek in.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!