Clubhouse, digitale schoenen & influencer-campagnetips
In een week met Clubhouse vol in de schijnwerpers is er natuurlijk weer aandacht voor audio. Mooie social media-tools, een masterclass podcasting, een prachtig nummeringssysteem. Dit en nog veel meer in deze week van Koot.
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.
# Try-out
Elke zondag om 9 uur nemen Gert Koot en Sylvie Verbiest verse ontwikkelingen van het nieuws door in Branded Entertainment X Insight&Connect. Op Clubhouse! In een half uur de audioversie van de week van Koot. Kom erbij voor jouw mental breakfast.
#1 The future of augmented reality is earbuds, not eyeglasses
Het grootste deel van de markt voor draagbare devices is [tot dusver] gericht op apparaten die op het onderste deel van het lichaam worden gedragen. Meestal in je zakken of om je polsen, misschien in je schoenen. Maar er is veel informatie die wordt gegenereerd in het bovenste deel van het lichaam, voornamelijk het hoofd. Zoals luisteren, spreken, eten, gezichtsemoties, mogelijke aanwijzingen voor medisch-gerelateerde informatie. In dit artikel worden deze opties besproken. En eerlijk gezegd klinken ze allemaal niet heel erg vreemd. Tot en met ‘audible augmented reality’ als mogelijke optie.
#2 Apple VR/AR headset
Er zijn steeds meer signalen dat Apple druk bezig is met het ontwikkelen van VR/AR headset. Waarschijnlijk wordt het een mixed reality-apparaat dat augmented reality (AR) en virtual reality-technologie (VR) combineert. Het zal naar verwachting worden uitgerust met meer dan een dozijn camera’s voor het volgen van handbewegingen en het waarnemen van de buitenwereld. Het apparaat gaat volgens de kenners zo’n kleine 3.000 dollar kosten.
#3 Masterclass podcasting door Airborne
Om goed uit te leggen welk ambacht er komt kijken bij het vertellen van merkverhalen in audio, ontwikkelde het audio agency Airborne een masterclass over het maken van podcasts. In deze tweedelige podcast doorloopt creative director Marvin Jacobs het gehele productieproces, van research tot sounddesign. Mooie insights voor iedereen die van plan is om te beginnen met het produceren van een podcast. En mocht dan nog meer informatie willen hebben of meepraten met Marvin Jacobs kan je aanstaande maandag, 15 februari 2021 om 20.30 uur terecht op Clubhouse waar Menno de Boer, Marvin Jacobs en Jeroen de Bakker de sessie ‘Next Track’ organiseren. Een discussie over alle ontwikkelingen op het gebied van pre-recorded-, interactive- en social audio.
#4 50 of the best social media tools
Social media zijn een jungle. Apps, integraties en add-ons, het is overweldigend om uit te zoeken in welk netwerk je moet investeren. Wat als je de invloedrijke online marketeers van vandaag één vraag zou kunnen stellen: “Welk hulpmiddel voor sociale media is je all time favoriete (hulp)middel dat je meeneemt naar een onbewoond eiland? Zonder welk middel kun je niet leven?” Hier dus een overzicht van vijftig antwoorden op deze vraag van vijftig grote namen in online marketing, contentmarketing en e-commerce. Ze geven ook hun beste social media tool plus de reden om het mee te nemen naar een onbewoond eiland. Voor veel lezers waarschijnlijk een aantal nieuwe ontdekkingen.
#5 Google Search Console URL inspection tool explainded
En dan een zeer uitgebreid verhaal over Google Search en de URL-inspectie tool. Voor iedereen die wel eens te maken heeft met het controleren van de waarde van je vindbaarheid op Google is dit een mooie tutorial. Op eenvoudige wijze wordt het je duidelijk gemaakt wat het is, hoe het werkt en wat je kunt verbeteren. De Google Search Console vind je in bijna elke SEO-toolbox. Binnen die Search Console is de URL-inspectietool een van de belangrijkste diagnosetools. Dit bericht van de ContentKing legt uit hoe je het kunt gebruiken om je SEO-prestaties te verbeteren. Zoals: stel een diagnose van uw aanwezigheid op Google, bekijk gecrawlde pagina’s, verbeteringen en de live URL-test.
#6 Influencer campaign tips
Influencer-marketing is niet meer weg te denken in de huidige wereld van marketingcommunicatie. Social-media-influencers zijn inmiddels de nieuwe ‘helden’ van de 21ste eeuw. Tegenwoordig genereren merken meer betrokkenheid door samen te werken met content creators. Het bijhouden van trends is cruciaal voor een effectieve influencer-marketingcampagne, aangezien best practices in de loop van de tijd steeds veranderen. Dit zijn de marketingcommunicatietrends voor influencers en andere tips om voorop te blijven lopen.
#7 Facebook Clubhouse copy
En natuurlijk kan een van de grootste copycats niet achterblijven. Dus duikt ook Facebook in de wereld van social audio. Naast Twitter dat met Spaces een poging zal wagen om hetzelfde te doen.
#8 Buffalo Digital Shoes
Schoenen kopen die alleen digitaal bestaan. Iets dat je een paar jaar geleden niet echt voor mogelijk had gehouden maar inmiddels dus gewoon een optie is. Voor 25 dollar kun je bij het schoenenmerk Buffalo London een paar digitale schoenen kopen. Shoppers leveren simpelweg een foto van zichzelf aan, waarop ze de schoenen willen dragen, en Dress-X gebruikt 3D-software om ze ‘digitaal aan te kleden’ en de ‘pasvorm’ van de schoenen aan te passen aan de gekozen foto, die de eigenaar vervolgens kan delen op hun social-mediakanalen. Wel snel zijn want er zijn maar honderd paar beschikbaar.
#9 The Rasterbator
Altijd al een zelf een megaposter willen uitprinten op je eigen printer van een zelfgemaakte opname? En dan niet in A3-, A2- of A1-formaat maar gewoon een hele muur? Dat kan nu met dit mooie tooltje van Rasterbator.
#10 Cisterciënzer monniken
De cisterciënzers vinden hun oorsprong in 1098, toen de abt Robert – een Bourgondisch edelman – zijn klooster in Molesmes verliet om samen met twaalf monniken een nieuw klooster te stichten in Citeaux in Bourgondië. Deze cisterciënzer monniken vonden in de 13e eeuw een nummeringssysteem uit, wat betekende dat elk nummer van 1 tot 9999 kon worden geschreven met behulp van een enkel symbool.