CMO’s omarmen GenAI, maar hebben gebrek aan diepgaande kennis
Ongeveer drie kwart van de marketeers maakt al gebruik van GenAI in hun dagelijkse werkzaamheden, maar de technologie wordt vaak ingezet voor eenvoudige taken zoals het schrijven en bewerken van content. Het volledige potentieel van GenAI blijft daardoor onbenut.
Marketeers lopen voorop bij de adoptie van Generatieve AI, maar CMO’s benutten het volledige potentieel van deze technologie nog niet, waardoor ze kansen mislopen. Dat blijk uit een nieuw wereldwijd onderzoek van SAS en Coleman Parkes Research. 90 procent van de organisaties zijn van plan om tegen 2025 te investeren in Generatieve AI (GenAI) voor marketingdoeleinden. Echter, evenveel CMO’s geven aan dat zij GenAI en de impact ervan op bedrijfsprocessen nog niet volledig begrijpen.
Dit gebrek aan inzicht kan de implementatie van meer geavanceerde toepassingen van GenAI vertragen. En deze toepassingen kunnen juist leiden tot verhoogde efficiëntie, langdurige effectiviteit in marketing en een duurzaam concurrentievoordeel.
Volledig potentieel GenAI blijft (nog) onbenut
Binnen organisaties loopt de marketingsector voor op afdelingen zoals IT wat betreft het gebruik van GenAI. Ongeveer 75 procent van de marketeers maakt al gebruik van GenAI in hun dagelijkse werkzaamheden, maar de technologie wordt vaak ingezet voor eenvoudige taken zoals het schrijven en bewerken van content. Het volledige potentieel van GenAI blijft daardoor onbenut. Slechts een klein deel van de organisaties gebruikt GenAI voor meer complexe toepassingen:
– 18 procent gebruikt het voor het opbouwen van doelgroepen.
– 16 procent voor het in kaart brengen van klantreizen.
– 14 procent voor prijsoptimalisatie.
– 19 procent voor het targeten van specifieke doelgroepen.
Dit is verre van optimaal, aangezien marketeers aangeven dat zij een aanzienlijk rendement op hun investering zien wanneer zij GenAI omarmen. Met name op het gebied van personalisatie (92%), klanttevredenheid en -retentie (89%), het verwerken van grote datasets (88%) en de nauwkeurigheid van voorspellende analyses (88%) worden veelbelovende resultaten behaald.
Intensiveren van gebruik
Hoewel GenAI momenteel beperkt wordt ingezet voor geavanceerde marketingtoepassingen, is er een duidelijke trend zichtbaar: marketeers verwachten hun gebruik van GenAI in de komende één tot twee jaar te intensiveren. Ze hopen daarmee tijd en kosten te besparen (63%), risicomanagement en compliance te verbeteren (62%) en efficiënter om te gaan met grote datasets (60%). Bovendien voorziet één op de vijf respondenten toepassingen zoals adaptive virtual reality, een aantal dat bij organisaties die GenAI al volledig hebben geïntegreerd oploopt tot drie op de tien.
Ondanks het potentieel van GenAI vormt een gebrek aan strategische richting bij CMO’s een belangrijke uitdaging voor succesvolle implementatie. Ook is er bezorgdheid over privacy en vertrouwen: 61 procent van de marketeers noemt databeveiliging als hun grootste zorg, en eenzelfde percentage maakt zich zorgen over dataprivacy. Dit zijn de meest voorkomende zorgen onder de respondenten. Hoewel een derde van de organisaties over een sterk governance-framework voor datamanagement beschikt, geldt dit voor slechts één op de tien organisaties als het gaat om GenAI. Zelfs onder organisaties die GenAI al volledig gebruiken, heeft 40 procent nog geen adequaat governance-framework voor GenAI.
Opleiding en training zijn een belangrijk onderdeel om dit kennisniveau te verhogen. Dit betreft niet alleen de technische aspecten van GenAI, maar ook onderwerpen zoals data governance en compliance. Hoe meer kennis er is op deze gebieden, hoe beter GenAI kan worden ingezet. Wat uiteindelijk kan leiden tot hogere productiviteit, verbeterde klantervaringen en bedrijfsgroei.
Het volledige rapport, ‘Marketeers and GenAI: Diving Into the Shallow End‘, kan je online bekijken.
Als je geen lezer bent gebruik dan NotebookLM, dan kan je van het hele rapport een podcast maken van ongeveer 6 minuten, aanrader. Het delen van deze file is lastiger dan het maken 😉