Coca-Cola meest waardevolle wereldmerk

26 juli 2003, 19:17

Amerikaanse merken domineren de wereldwijde merkentop-100, ondanks de anti-Amerikaanse houding van veel consumenten. Coca-Cola voert opnieuw de lijst aan.

Dat blijkt uit de ranking van de meest waardevolle merken die BusinessWeek/Interbrand traditioneel samenstelden. De Amerikaanse merken bezetten 62 posities in de top-100. Coca-Cola staat voor het vijfde achtereenvolgende jaar op 1. Merkwaarde wordt dit jaar geschat op ruim 70 miljard dollar, een groei van 1 procent.

De top-10 ziet er als volgt uit:

1. Coca-Cola

2. Microsoft

3. IBM

4. General Electric Company

5. Intel

6. Nokia

7. Disney

8. McDonald’s

9. Marlboro

10. Mercedes

Samsung (Zuid-Korea) is de grootste stijger, onder meer dankzij associatie met de film Matrix Reloaded. Het concern staat nu 25. Ook goed gaat het met Toyota, HP, het Duitse softwarebedrijf SAP, Dell en L’Oreal. BusinessWeek/Interbrand noemen het opvallend dat de Amerikaanse merken populair blijven, ondanks het anti-Amerikanisme dat de laatste tijd ontstaan is. De oorlog in Irak is daar onder meer debet aan. Een merk als Nike is het gelukt dat gevoel te overwinnen, door de boodschap ?Just do it? uit te dragen, aldus Business Week. ?Die boodschap is gericht op het individu en spreekt wereldwijd consumenten aan.?

Bron:

http://www.brandrepublic.com/

Via:

http://www.adformatie.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!