Comment-spam serieuze bedreiging voor weblogs?
Geen weblog lijkt te ontkomen aan comment-spam. Nadat een week geleden ook marketingfacts werd overspoeld door comment-spam, heb ik hier en daar wat gelezen over deze nieuwe vorm van spam. Absoluut de moeite waard is de technische analyse door Bert Boerland en de diverse oplossingen die er inmiddels zijn voor weblogsoftware als WordPress, Movable Type, Pivot en pMachine.
Ik heb inmiddels zelf de laatste update van pMachine geinstalleerd en in de config.php een aantal email-adressen en url’s opgenomen in de lijst van verboden termen (banned list). Dit betekent dat als een van deze termen in een comment voorkomen, deze niet wordt geaccepteerd. Termen uit nieuwe comment-spam kunnen eenvoudig worden toegevoegd aan deze lijst en comment-spam kan middels een sql-query met een paar eenvoudige handelingen worden verwijderd.
Om terug te komen op de vraag of comment-spam een serieuze bedreiging vormt voor weblogs. Voorlopig lijkt de slag tegen de spammers door de weblogs te zijn gewonnen. Ik ben echter realist genoeg om in te zien dat het een kwestie van tijd zal zijn voordat de spammers met een nieuwe vorm van spam zullen komen. Misschien wordt het tijd dat er ook voor andere dan e-mailspam, een wetgeving komt die spammers hard, heel hard aanpakt!
Meer lezen:
zwaar irritant die gasten (: thank god voor de middelen ertegen (:
Ik ben voorstander van de dialoog.
Wanneer iemand een weblog gebruikt als advertentie mag je deze er toch mee confronteren? Dat dit niet volgens de voorwaarden is? en dat als deze wil adverteren een bepaald bedrag moet betalen (of, bij bepaalde soort bedrijven, dat advertenties zowieso niet gewenst zijn)?
Ook ben ik ervoor om lijsten van spammers te openbaren. Het zou zo moeten zijn dat het versturen van spam tot imagoschade leidt
EN / OF dat spammers administratiekosten moeten betalen voor het verwijderen van hun irrelevante mededelingen.
Ik vind wel dat mensen op sommige forums te anoniem kunnen reageren. Soms zelfs met geen of een niet bestaand e-mailadres.
Kortom: mijn mening is dat wie wat wil mededelen de consequenties moet aanvaarden en bereikbaar moet zijn voor commentaar.
Wel hoop ik dat weblogs niet zo bekrompen worden als bepaalde radio en tv-programma’s. Als iemand werkt voor Amazon.com hoeft deze persoon van mij niet te zeggen: “werkzaam bij een vooraanstaande webwinkel”
Ik heb het inderdaad op een aantal weblogs voorbij zien komen. Het enige wat helpt is een spam filter, die checkt of bepaalde woorden niet mogen voorkomen alvorens de comment word opgeslagen.
@Jurjen. Het zoeken van de dialoog met een spammer lijkt me een onbegonnen zaak. Geen enkele spammer is hier namelijk in geinteresseerd.
Grote sites gebruiken al jaren een authetificatie afbeelding. De reageerder hoeft alleen maar de karakters van het plaatje over te typen en je maakt het de spammer vrijwel onmogelijk.
Met PHP en de GD library is dat vrij eenvoudig te realiseren.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!