Community-analytics in de sport; ROI op social media en verscherpt toezicht op unieke SEA-sitelinks

Nieuws van webanalisten (deel: 131)

Community-analytics in de sport; ROI op social media en verscherpt toezicht op unieke SEA-sitelinks

Het is tijd om de volgende stap te zetten in social media. Alleen braaf berichtjes plaatsen en fans verzamelen is leuk, maar het is moeilijk om daar de ROI van te zien. Hoe krijgen we de ROI van social media duidelijk en hoe kunnen we social media als effectieve converterende marketingtool gebruiken? 

Voetbalclub Manchester City is onlangs gestart met een wel heel bijzonder data project. Zij maken namelijk alle beschikbare wedstrijd- en spelerstatistieken openbaar en vragen de community om mee te helpen met het duiden van de data.

Google kondigde deze week aan het toezicht op unieke sitelinks te verscherpen. De sitelinks mogen namelijk officieel niet naar dezelfde content of bestemmingspagina’s verwijzen. Ook niet naar dezelfde bestemmingspagina als de advertentietekst.

 

Manchester City vraagt de analytics-community om hulp bij data-analyse

Waar het gebruik van statistieken in de honkbalwereld dus de normaalste zaak van de wereld is, geldt dat niet voor de conservatieve voetbalwereld. Hier zie je eigenlijk pas de laatste jaren interesse komen voor dit onderwerp. Manchester City is daarin wel een club die voorop loopt. Via speciale werkstations hebben alle spelers 24 uur na de wedstrijd alle gegevens over hun performance beschikbaar. Om de ongelofelijke hoeveelheid aan data te analyseren kan nu iedereen die wil, samenwerken met de analisten van Manchester City om tot nieuwe, baanbrekende inzichten te komen.

De analisten van Manchester City geven zelf aan bijzonder veel interesse te hebben in de bevindingen van 'de community' over onderstaande onderwerpen:

  1. Wat zijn 'positie specifieke' metrics die de performance van een speler in kaart kunnen brengen en waarmee spelers ook ten opzichte van elkaar te vergelijken zijn?
  2. ‘Seasonal player profiling’
  3. Datavisualisatie

In het artikel Manchester City vraagt de analytics community om hulp bij data-analyse van Egan van Doorn kun je lezen hoe je zelf toegang kunt krijgen tot de data van Manchester City.

De volgende stap in social marketing: daadwerkelijke ROI

Nog maar 6 jaar geleden was social media, toen nog Web 2.0, helemaal nieuw en hip. De boodschap was duidelijk: social media is de toekomst en iedereen moet er mee bezig!

Terwijl de meesten het spelletje nu net een beetje door beginnen te krijgen is het inmiddels weer tijd om de volgende stap te zetten in social media. Alleen braaf je berichtjes plaatsen en fans verzamelen is leuk, maar het is moeilijk om daar de ROI van te zien.

Deze nieuwe insteek van social media wordt gedreven door de behoefte van merken om ook zakelijke waarde te halen uit hun sociale klanten, aanwezigheid en marketing inspanningen. Organisaties die dit doen combineren de mogelijkheden van social marketing en social commerce om mensen (sociaal) een nieuw product te laten ontdekken, bijvoorbeeld op Pinterest, en dit te linken met een daadwerkelijk online of in-store aankoop.

Dit artikel bespreekt de verschillen tussen social media toen en nu. Hij legt uit hoe we de ROI van social media duidelijk krijgen en hoe we social media nu als effectieve converterende marketingtool kunnen gebruiken. Benieuwd? Lees dan het volledige artikel over de volgende stap naar de ROI in social marketing.

Google verscherpt toezicht op unieke SEA sitelinks!

Google kondigde onlangs aan het toezicht op unieke sitelinks te verscherpen. De sitelinks mogen namelijk officieel niet naar dezelfde content of bestemmingspagina’s verwijzen. Ook niet naar dezelfde bestemmingspagina als de advertentietekst.

Google geeft in het helpcentrum de volgende richtlijnen:

  • Tabs op dezelfde pagina tellen als dezelfde pagina.
  • Linken naar verschillende delen op dezelfde pagina (bijvoorbeeld fragmenten) tellen als dezelfde pagina.
  • 80% van de content op de pagina moet uniek zijn voordat de pagina  gezien wordt als een aparte pagina.

Veel adverteerders gebruiken USP’s in hun sitelinks waarbij vaak de bestemmingspagina dezelfde algemene pagina is. Vaak wordt op deze algemene pagina niet ingegaan op de boodschap die in de sitelink vermeld wordt. Dit is zonde, de bezoeker klikt natuurlijk niet voor niets op de sitelink en de advertentietekst.

Door de unieke landingspagina’s die aansluiten bij de zoekopdracht en de verwachting van de bezoeker zal deze eerder converteren.

Meer weten over het verscherpte toezicht van Google op unieke SEA sitelinks? Lees dan het artikel dat Alouette Edens hierover schreef op webanalisten.nl.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.