Google, Microsoft en Facebook trekken meeste Nederlandse bezoekers

25 juni 2012, 08:20

De best bezochte websites in Nederland

Google, Microsoft en Facebook weten maandelijks de meeste unieke bezoekers uit Nederland naar hun sites te trekken. Dat blijkt uit cijfers van comScore. De techgiganten wisten in mei respectievelijk 11,7, 10,9 en 9 miljoen unieke Nederlandse bezoekers op hun platform te verwelkomen. De Nederlandse uitgevers Sanoma en TMG volgen op de vierde en vijfde plek met 7,5 en 7,4 miljoen maandelijks unieke bezoekers.

De top 20

De laatste keer dat de lijst werd gepubliceerd, in comScore's European Digital Year In Review rapport van februari 2011, stond Hyves nog op plek nummer 3 met 8,6 miljoen unieke bezoekers. Hyves valt nu onder Telegraaf Media Groep, dat toen met 3,6 miljoen bezoekers op de 12e plek stond. Het zal geen verrassing zijn dat Facebook de grootste stijger is, in december 2010 had de site nog 5,7 maandelijks unieke bezoekers. Ook Wikimedia, moederbedrijf van Wikipedia, heeft haar positie verstevigd en ontving in mei 5,6 miljoen unieke bezoekers uit Nederland.

Verdwenen van de lijst is Bol.com, omdat het is overgenomen door Ahold, dat nu met al haar sites 4,3 miljoen maandelijks unieke bezoekers trekt. Nieuw op de lijst zijn LinkedIn en Federated Media Publishing, uitgever van onder andere AppleInsider, Cult of Mac, GigaOM, Search Engine Land en Twitpic.

Ter referentie, de lijst van december 2010:

Over de cijfers

De top 20 is gebaseerd op het aantal maandelijks unieke bezoekers van 20.000 leden van het comScore panel. Het gaat hierbij om desktop-bezoek, mobiele bezoeken worden niet meegerekend.

Afbeelding: Phil Hawksworth (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

4 Reacties

    andrescholten

    Het feit dat mobiele bezoekers niet worden meegerekend maakt deze cijfers toch in 1 klap waardeloos? Dat is tegenwoordig zo’n groot aandeel… Nu.nl en Telegraaf.nl hebben meer mobiele dan desktop bezoekers (kan het artikel daarover zo snel niet vinden).

    Wellicht hadden ze bij de update van de STIR meting daar ook eens naar moeten kijken, of heb ik iets gemist en komt dat binnenkort?


    25 juni 2012 om 20:05
    DannyOosterveer

    @Andre klopt. Puur desktop bezoek misschien met name vanuit advertising nog een vernuftig beeld, dat is via mobiel vaak nog niet goed geregeld. Mobiel blijf het grote gemis binnen comScore metingen. Hoewel ze hier volop mee bezig zeggen te zijn kunnen ze niet zeggen hoe of wat de ETA is…


    26 juni 2012 om 09:09
    hans

    Mooie lijst kan hier wel wat mee met vr gr hans


    12 november 2012 om 15:44
    pedro

    Goeie lijst ik als webmaster kan hier zeker mee uit de voeten ik zal deze lijst ook zeker in onze community gebruiken om mensen extra tips te geven van populaire blogs met vr gr


    12 november 2012 om 15:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!