Consument past niet in een hokje
De consument is niet meer zo makkelijk in een hokje te stoppen, blijkt uit de Brand Media Monitor van het Belgische bureau TNS Media. Er zijn weliswaar verschillende categorie?n kopers te onderscheiden, maar al te vaste patronen vertonen ze niet.
TNS Media publiceert jaarlijks een ?shopper typology?. Het bureau constateerde dit jaar dat er nog wel trends te onderscheiden zijn, maar dat de groepen consumenten zich qua sociale klasse en geslacht steeds meer vermengen. Uiteindelijk kwam men uit op de volgende vijf categorie?n: ?basic shoppers?, die boodschappen doen als een rationele aangelegenheid zien ?prescribers only?: veeleisende types die wel streng op kwaliteit letten, maar eigenlijk helemaal niet van shoppen houden en al helemaal niet op koopjesjacht gaan ?brand shoppers?, merkvaste klanten ?responsible shoppers?: zijn uit op meerwaarde in de vorm van biologisch en ecologisch verantwoorde producten ?yin-yang shoppers?, de ultieme consumenten van vandaag: zijn gek op winkelen, houden de uitgaven goed in de gaten, met als doel: n?g meer kunnen shoppen.
Wie nu denkt dat het koopgedrag hiermee fijn overzichtelijk is, komt echter bedrogen uit. Volgens de onderzoekers is het individu tegenwoordig ernstig ?versplinterd?: zo zijn veel consumenten enerzijds zeer veeleisend in de keuze van hun producten, maar anderzijds ook heel lui in hun koopgedrag. Een paar dingen hebben alle shoppers gemeen: ze hebben de pest aan de enorme hoeveelheden reclame die via de diverse media over hen worden uitgestort, en ze staan welwillend tegenover below-the-line-acties en klantenkaarten.
Bron:
MarketingMedia